Mooie Coastertjes
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
- Locatie: groningerland
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Coastertjes
COOLHAVEN 1948 Gebouwd bij Gusto Schiedam voor van Uden Rotterdam
Brt 499t
1948 - COOLHAVEN
1960 - PIETER BRUEGHEL
1961 - naar Italie verkocht en uiteindelijk 1985 gesloopt te Napels.
-
Een voorloper van een 'Car carrier'
Re: Mooie Coastertjes
gr. Bas
Re: Mooie Coastertjes
Yvette is volgens mij voor voor een buitenlandse rekening gebouwd.Dammers & van der Heide en Nievelt, Goudriaan hebben wel een
aantal bij Guisto in Schiedam gebouwde zusterschepen gehad maar daar was geen Yvette bij.
Hank.
aantal bij Guisto in Schiedam gebouwde zusterschepen gehad maar daar was geen Yvette bij.
Hank.
Re: Mooie Coastertjes
De Yvette is voor Rederij Ysra in Mariehamn Finland gebouwd.800 ton laadvermogen met een 1000 pk Werkspoor.
Gang zat zou je zo denken!
Groeten
Jan
Gang zat zou je zo denken!
Groeten
Jan
Re: Mooie Coastertjes
De bouwlijst van Guisto in Schiedam vermeld dat voor rekening Dammers & van der Heide een Yvette.Huguette V en een Phecda
zijn gebouwd .De Yvette en de Huguette V zijn waarschijnlijk tijdens de bouw naar het buitenland verkocht en de Phecda naar Nievelt,Goudriaan.
Hank.
zijn gebouwd .De Yvette en de Huguette V zijn waarschijnlijk tijdens de bouw naar het buitenland verkocht en de Phecda naar Nievelt,Goudriaan.
Hank.
Re: Mooie Coastertjes
Ik heb de gegevens uit de Moorman van 1954.
Groeten
Jan
Groeten
Jan
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Coastertjes
NOORDBORG
Mei 2021 Slopershaven te Ridderkerk met op de voorgrond de NOORDBORG, die daar nog steeds ligt te wachten op haar lot.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Coastertjes
Uit de Schuttevaer van een paar
dagen geleden
Noordborg vaart weer even, maar niet op eigen kracht
+ +
KRIMPEN AAN DE IJSSEL
De voormalige houtcoaster Noordborg heeft weer even gevaren. Niet op eigen kracht maar met behulp van twee sleepboten. Het was een korte reis van de verkoophaven van Dick van der Kamp Shipsales in Ridderkerk naar de werf van Van Grevenstein in Krimpen aan de IJssel.
Daar werd het schip drooggezet voor knippen en scheren, schilderwerk en een aantal reparaties. De Noordborg werd bijna 60 jaar geleden gebouwd voor rederij Wagenborg. Ze is als enige van 14 zusterschepen behouden gebleven. Het schip wordt al jaren felbegeerd door de stichting Red de Noordborg, maar geld is het probleem. Eigenaar Dick van der Kamp: ‘We willen dat het schip in goede staat blijft. Vandaar deze beurt. Maar ik moet de kosten natuurlijk binnen de perken houden. Ik heb er door de jaren heen al genoeg kosten aan gemaakt. Ook ik hoop dat het schip een goede nieuwe eigenaar krijgt.’
Getuige
Dirk Jan Habig, fondsenwerver voor de Stichting Noordborg, was ooggetuige van de korte reis. ‘Ik moet zeggen, het deed me echt wat toen het schip zich op de Noord in beweging zette. Dan bedenk je toch hoe het zou kunnen worden als ze ooit zou terugkomen in Delfzijl. Die hoop hebben we nog niet opgegeven.’
Het schip zou in haar nieuwe thuishaven aan het Oude Eemskanaal in Farmsum onderdeel worden van het Bronsmotoren Museum, dat al een aantal jaren dakloos is.
‘Maar de financiën blijven het struikelblok’, zegt Habig, ‘ook de crowdfunding heeft nog niet het resultaat waarop we hadden gehoopt. De teller staat op 18.000 euro, een vijfde van de vraagprijs. En er zijn wel toezeggingen buiten de crowdfunding om, maar die partijen wachten eigenlijk op nog concretere plannen. Zo ontstaat een kip of ei-situatie.’
In 2019 werd het schip op een veiling aangeboden waar de minimumprijs niet werd gehaald en het schip bleef waar ze was. Eind vorig jaar kopte Schuttevaer nog: lagere prijs brengt redding Noordborg stuk dichterbij toen Dick van der Kamp de prijs verlaagde van 120.000 naar 90.000 en een regeling aanbood met een aanbetaling van 50.000 euro. Het mocht niet baten, het aanbetalingsbedrag is nog ver weg.
‘Maar we blijven eraan werken en op hopen. De vrijwilligers in en om Delfzijl staan te trappelen om ervoor te zorgen dat het zo eigen Brons-geluid weer kan worden gehoord en het schip weer op eigen kracht kan varen.’
dagen geleden
Noordborg vaart weer even, maar niet op eigen kracht
+ +
KRIMPEN AAN DE IJSSEL
De voormalige houtcoaster Noordborg heeft weer even gevaren. Niet op eigen kracht maar met behulp van twee sleepboten. Het was een korte reis van de verkoophaven van Dick van der Kamp Shipsales in Ridderkerk naar de werf van Van Grevenstein in Krimpen aan de IJssel.
Daar werd het schip drooggezet voor knippen en scheren, schilderwerk en een aantal reparaties. De Noordborg werd bijna 60 jaar geleden gebouwd voor rederij Wagenborg. Ze is als enige van 14 zusterschepen behouden gebleven. Het schip wordt al jaren felbegeerd door de stichting Red de Noordborg, maar geld is het probleem. Eigenaar Dick van der Kamp: ‘We willen dat het schip in goede staat blijft. Vandaar deze beurt. Maar ik moet de kosten natuurlijk binnen de perken houden. Ik heb er door de jaren heen al genoeg kosten aan gemaakt. Ook ik hoop dat het schip een goede nieuwe eigenaar krijgt.’
Getuige
Dirk Jan Habig, fondsenwerver voor de Stichting Noordborg, was ooggetuige van de korte reis. ‘Ik moet zeggen, het deed me echt wat toen het schip zich op de Noord in beweging zette. Dan bedenk je toch hoe het zou kunnen worden als ze ooit zou terugkomen in Delfzijl. Die hoop hebben we nog niet opgegeven.’
Het schip zou in haar nieuwe thuishaven aan het Oude Eemskanaal in Farmsum onderdeel worden van het Bronsmotoren Museum, dat al een aantal jaren dakloos is.
‘Maar de financiën blijven het struikelblok’, zegt Habig, ‘ook de crowdfunding heeft nog niet het resultaat waarop we hadden gehoopt. De teller staat op 18.000 euro, een vijfde van de vraagprijs. En er zijn wel toezeggingen buiten de crowdfunding om, maar die partijen wachten eigenlijk op nog concretere plannen. Zo ontstaat een kip of ei-situatie.’
In 2019 werd het schip op een veiling aangeboden waar de minimumprijs niet werd gehaald en het schip bleef waar ze was. Eind vorig jaar kopte Schuttevaer nog: lagere prijs brengt redding Noordborg stuk dichterbij toen Dick van der Kamp de prijs verlaagde van 120.000 naar 90.000 en een regeling aanbood met een aanbetaling van 50.000 euro. Het mocht niet baten, het aanbetalingsbedrag is nog ver weg.
‘Maar we blijven eraan werken en op hopen. De vrijwilligers in en om Delfzijl staan te trappelen om ervoor te zorgen dat het zo eigen Brons-geluid weer kan worden gehoord en het schip weer op eigen kracht kan varen.’