Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

DAGMAR. auf der Elbe.
Afbeelding
[H.Glaw.]

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Bram, Roy, Gert Jan en Kombuizers. Ik zou graag willen weten waar die kuil voor dient die je b.v. bij de ,,Urkersingel" ziet in het potdeksel. Ik zie dat bij heel veel schepen van de kustvaart. Met vr.gr.Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D Ahoy Gerard ,die kuil diende om je voeten te wassen,zelfs met mooi weer stond er met geladen scheepje water op.
Maar het had iets met de meting van 499,99 BRT te maken,zodat het een kuster bleef en geen grote vaart schip zie volgend copietje van scheepstaal ik had het niet makkelijker uitkunnen leggen
Raised quarterdeck (e). Ook: raised quarterdekker. Scheepstype met verhoogd achterdek, ontworpen om het verlies aan ruimte door de schroefastunnel te compenseren.

als je er in geintreseerd ben dan op Google gewoon raised Quarterdeck in typen en dan vind je wat je zoekt ,trouwen dat is met een hoop vragen zo,ik moet ook wel eens zoeken voor wat ik vergeten ben of gewoon niet weet.
Gladdekkers ,shelterdekkers enz enz allemaal gebouwd toendertijd om de 499,99BRT niet te overschrijden
Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Gerard,

Eigenlijk moet je het precies andersom bekijken..
Het is geen kuil bij luik I maar de normale hoogte, net als bij een gladdekker.
Het is juist luik II dat verhoogd is, vandaar de benaming "raised quarterdek"
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Goeiemorgen Bram, :D

Alles kits?
Zit ik hier een antwoord aan Gerard te te tikken, ben jij me weer voor.
Maar als hij het nu nog niet snapt, dan moet hij maar even naar ons koffiehuis komen, dan leggen we het samen wel even uit. :wink:

Vr. gr. Abert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Albert op het ogenblik gaat ie weer recht vooruit,heb een slechte week gehad,maar af en toe wat nieuwe klinknagels erin en extra dope in de smeerolie dan moet het weer uit te houden zijn.Ik heb gister weer lekker zitten te genieten van jou herinering aan Zuid Amerike bracht gelijk alles weer naar boven bij me.mooie film.werkse chef
Groets Bram :D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Zeer geachte medestrijders,

Op de site van Groningerkustvaart, afd.kustvaart, geeft Bert de Boer-Compass op ma.30 jan., onder het topic Shelterdekkers 500brt., een prachtige uitleg middels tekeningen.
In een klap wordt alles zo duidelijk gemaakt.
Veel kijkplezier toegewenst.

m.v.g. Roy
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

kusters

Bericht door Gert-jan »

Hay Bram, Albert.
Ik wist dat het wat met de tonnage te maken had, maar ja ik ben ook maar een wtk, maar die uitleg van het verhogen van ruim 1 en de koplast maakte het nog duidelijker.
Groet, Gert-jan.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Bram, Albert, Roy, Gert Jan: Bedankt voor de uitleg. Heb het begrepen, ik dacht eerst dat het een bepaalde functie had, maar dat deel is dus het ,,normale" deel en de rest is ,,extra" (de ,,raised" decks) zogezegd. En zoals Albert het uitlegt heeft het ook te maken met de balans van het schip tijdens de vaart, ,,koplastig" dus: Overmatig paaltjes pikken. Vr.gr. Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D hoi Gert-Jan ik moest ook weer nagaan denken maar zoals Roy al zegt heeft Bert de Boer-Compass er een duidelike uitleg over geschreven zal ik toch ook weer me geheugen op moeten frissen.
Groets Bram :D


Plaats reactie