Voor de volledigheid: die tweede GEESTSLUIS is hetzelfde schip als de eerste, maar nu na verlenging en verbouwing in 1966 bij de bouwwerf, Vuijk in Capelle aan den IJssel.
Daar konden ze best mooie schepen bouwen.
Let even op de enorme luchtkokers voor de opbouw, voor de ventilatie over de tomaten, de komkommers en de meloenen.
Miramar had het schip als GEESTLUIS.
Ik heb hem een berichtje gestuurd en hem het verschil verteld tussen LUIS en SLUIS.
Tja, wij begin vijftiger jaren met het potje van mijn tante en nog een aantal schepen het water dun varen voor Van Geest, van Maassluis naar Boston, om maar te zorgen dat zijn groente en fruit elke morgen vers in Engeland op de markt was en toen hij genoeg had verdiend, ging hij zijn eigen schepen bouwen.
Voor de verdere belevenissen van de Geestsluis, zie
JELLE.
Onder die andere schepen waarmee we naar de markt in Boston en Kings Lynn voeren was ook de
Blue Boy uit 1943, een dubbelschroever met twee van die ellendige Paxmans in de machinekamer.
In 1955 hadden ze genoeg ellende met die rotmotoren beleefd en vaak genoeg met de kop in de kaai gezeten en er daarom toch maar twee x 6 cilinder Stork in gezet.