Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Voor de liefhebbers van kusters, ik dus :mrgreen: :D :D , nog een reeks.
Alko 1937.jpg
Alko 1937.jpg (42.77 KiB) 750 keer bekeken
Alletta 1956.jpg
Alletta 1956.jpg (31.79 KiB) 750 keer bekeken
Alme 1952.jpg
Alme 1952.jpg (66.92 KiB) 750 keer bekeken
Almenum 1978.jpg
Almenum 1978.jpg (40.17 KiB) 750 keer bekeken
Alpha 1926.jpg
Alpha 1926.jpg (40.52 KiB) 750 keer bekeken
Wad-Sontvaarder
Alpha 1936.jpg
Alpha 1936.jpg (58.06 KiB) 750 keer bekeken
Parijsvaarder?
Alpha 1949.jpg
Alpha 1949.jpg (41 KiB) 750 keer bekeken
Altho 1939.jpg
Altho 1939.jpg (97.25 KiB) 750 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm


Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Nog een serie nostalgie zonder verder commentaar
Amasus 1933.jpg
Amasus 1933.jpg (59.09 KiB) 664 keer bekeken
Amasus Fluvius 1949.jpg
Amasus Fluvius 1949.jpg (75.76 KiB) 664 keer bekeken
Amazone 1939.jpg
Amazone 1939.jpg (72.96 KiB) 664 keer bekeken
Amazone 1957.jpg
Amazone 1957.jpg (51.5 KiB) 664 keer bekeken
Ambiorix 1948.jpg
Ambiorix 1948.jpg (38.71 KiB) 664 keer bekeken
Ambulant 1908.jpg
Ambulant 1908.jpg (33.57 KiB) 664 keer bekeken
Ambulant 1925.jpg
Ambulant 1925.jpg (46.01 KiB) 664 keer bekeken
Ambulant 1959.jpg
Ambulant 1959.jpg (44.97 KiB) 664 keer bekeken
broeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Verder met kusters.
De vooroorlogse kusters in deze serie hebben allen de oorlog overleefd.
Hun belevenissen op Marishdata.
Amasus 1933.jpg
Amasus 1933.jpg (59.09 KiB) 555 keer bekeken
Amazone 1939.jpg
Amazone 1939.jpg (72.96 KiB) 555 keer bekeken
Ambulant 1925.jpg
Ambulant 1925.jpg (46.01 KiB) 555 keer bekeken
Ameland 1932.jpg
Ameland 1932.jpg (41.98 KiB) 555 keer bekeken
Amigo 1934.jpg
Amigo 1934.jpg (61.36 KiB) 555 keer bekeken
Amasus Fluvius 1949.jpg
Amasus Fluvius 1949.jpg (75.76 KiB) 555 keer bekeken
Amazone 1957.jpg
Amazone 1957.jpg (51.5 KiB) 555 keer bekeken
Ambiorix 1948.jpg
Ambiorix 1948.jpg (38.71 KiB) 555 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Verder met weer een achttal schepen.
Amsterdam 1918.jpg
Amsterdam 1918.jpg (58.39 KiB) 485 keer bekeken
Dit stoomschip heeft een interessante geschiedenis, te vinden op Marhisdata
Anbeja 1937.jpg
Anbeja 1937.jpg (44.34 KiB) 485 keer bekeken
Dit schip heeft ook een bewogen geschiedenis. Een feit hieronder uitgelicht

Op 16.05.1940 ingeschreven bij The Netherland Shipping & Trading Co. te Londen. Nam van 26.05. tot 01.06.1940 deel aan operatie "Dynamo" (Evacuatie van Duinkerken) en redde 1453 personen. Nam ook deel aan de evacuatie van Guernsey. Nam deel aan de operatie "Neptune" (Invasie van Normandië.)
Ancora 1951.jpg
Ancora 1951.jpg (42.11 KiB) 485 keer bekeken
Anda 1936.jpg
Anda 1936.jpg (43.07 KiB) 485 keer bekeken
Anda 1936a.jpg
Anda 1936a.jpg (71.96 KiB) 485 keer bekeken
Heeft ook een bewogen scheepsleven, nog steeds?
Andairon 1961.jpg
Andairon 1961.jpg (43.06 KiB) 485 keer bekeken
Andrea Smits 1978.jpg
Andrea Smits 1978.jpg (33.82 KiB) 485 keer bekeken
Andries 1964.jpg
Andries 1964.jpg (50.16 KiB) 485 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

roy
Berichten: 12362
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door roy »

De "Andairon" kennen we beter als de "Brittenburgh" van Muller & Co. en Kroon-Burgh.
Er stond 1.000 apk. M.A.N. en die lustte wel wat...……….. :idea:
Gebouwd bij de A.S.M. en in 1961 opgeleverd aan Muller & Co.
In 1974 verkocht en hernoemd "Andairon", vervolgens in 1981 naar Panama verkocht. Uiteindelijk van ellende in de Suriname rivier gezonken en later ter plaatse gesloopt.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Het is echt de moeite waard om op Marhisdata de geschiedenissen van de kustertjes op te zoeken en dan zeker te lezen. Niet alleen van de onderstaande, maar alle schepen.
@ Roy, jammer, er bevindt zich geen foto van de Brittenburgh in het archief van Jaap de Roode.
Angeja 1935.jpg
Angeja 1935.jpg (47.24 KiB) 384 keer bekeken
Animo 1927.jpg
Animo 1927.jpg (49.5 KiB) 384 keer bekeken
Anja 1940.jpg
Anja 1940.jpg (49.93 KiB) 384 keer bekeken
Anna 1927.jpg
Anna 1927.jpg (42.77 KiB) 384 keer bekeken
Anna 1929.jpg
Anna 1929.jpg (77.97 KiB) 384 keer bekeken
Anna-W 1936.jpg
Anna-W 1936.jpg (54.34 KiB) 384 keer bekeken
Annegiena 1931.jpg
Annegiena 1931.jpg (37.01 KiB) 384 keer bekeken
Anne-S 1939.jpg
Anne-S 1939.jpg (69.18 KiB) 384 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7934
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Deze....
Bijlagen
BRITTENBURGH1961 Newcastle Quay on 15-6-1967.jpg
BRITTENBURGH1961 Newcastle Quay on 15-6-1967.jpg (107.55 KiB) 362 keer bekeken
Oost, west...ook best

roy
Berichten: 12362
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door roy »

't Was een mooi schip die "Brittenburgh", maar ik heb eens van de toenmalige mede eigenaar van de "Andairon", ( Henk Huls uit Zwolle ), gehoord dat die 1.000 apk. M.A.N. het schip wel de das om deed.
Het brandstofgebruik was niet meer op te varen. :!: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7934
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Denk ik ook, maar ik denk tegelijk dat dat verbruik een beetje de schuld in de schoenen geschoven kreeg...
Een 500 pk was ook voldoende geweest, denk ik.... En die 1000pk had ook met een palletje op de regelas beperkt kunnen worden...
Eerder denk ik dat er 2 x ghv-papieren (1B en 1A) aan boord moesten zijn en dát de grote kostenpost was...met een motor van 499pk was 2 x MM voldoende...

Áls hij dan eens haast had, of door ijs heen moest rammelen, hattie wél mooi 1000 paarden onder z'n voetzolen...ff het loodje verbreken en het palletje er af....deurdonderen !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1536
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Nog wat kusters met een op Marhisdata lezenswaardige historie.
Beijerland 1939.jpg
Beijerland 1939.jpg (59.12 KiB) 245 keer bekeken
Hieronder slechts het einde van dit schip, waarover veel te lezen valt.
1940-05-14:
Final Fate:
Te Rotterdam gevorderd en in Duitse dienst. Op 12 december 1942 voor Le Treport (Franse kust) in pos. 50.04.05. N - 01.09.02. O gezonken na gevecht met de Britse torpedobootjagers 'Whished', 'Worcester', 'Brocklerby', 'Albrigtoon' en 'Vesper'. Door de Noorse torpedojager 'Eskdale' getorpedeerd. 36 Opvarenden kwamen om het leven. (De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 17-05-1943 doorgehaald.)
Bornrif (Schilderij) 1936.jpg
Bornrif (Schilderij) 1936.jpg (56.69 KiB) 245 keer bekeken
Bornrif 1936.jpg
Bornrif 1936.jpg (34.64 KiB) 245 keer bekeken
1940-00-00:
Final Fate:
Na de val van Frankrijk onder Engelse vlag gekomen (Ministry of War Transport) en in beheer van James Tyrell, Cardiff. (MLDB) Op 14.05.1941 gezonken tijdens een luchtaanval in het Bristol kanaal bij Trevore
Head.
Bornrif 1940.jpg
Bornrif 1940.jpg (24.87 KiB) 245 keer bekeken
Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. 24 mei 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. Heeft van 26 mei tot 1 juni deelgenomen aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie 'Dynamo') en redde 146 personen. Was in de oorlog in Engeland met nog vijf andere Nederlandse coasters (de 'Birmingham', 'Glory', 'Kaap Falga', 'Narwal' en de 'Virgo') ingericht als drijvende graanelevator. De door de bekende Engelse machinefabriek Henry Simon Ltd. te Cheadby Heath bij Manchester geleverde installatie was zodanig in het ruim opgesteld dat het graan zonodig in een hoogliggend zeeschip kon worden overgeladen. Deze varende elevatoren waren daarbij volkomen zeewaardig en konden op eigen kracht naar verschillende losplaatsen varen. De installaties aan boord van de 'Birmingham' en de 'Virgo' hadden een capaciteit van 240 ton per uur, de andere vier een capaciteit van 100 tot 120 ton per uur.
Brabant 1927.jpg
Brabant 1927.jpg (36.45 KiB) 245 keer bekeken
1940-05-10:
Final Fate:
Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in Parijs. Uitgeweken naar Engeland. Op 16 mei 1940 overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Op 13 juni 1942, onderweg van Hayle naar Swansea, 10 mijl ten zuiden van Hartland Point (Kanaal van Bristol) door Duitse vliegtuigen gebombardeerd en gezonken. De gehele bemanning verliet het schip met de reddingsboot en kwam op 14 juni veilig te Clovelly aan.
Brandaris 1938.jpg
Brandaris 1938.jpg (52.94 KiB) 245 keer bekeken
1940-04-16:
Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Was deelnemer aan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 330 personen. Deed in de oorlog dienst als Barrage Balloon Vessel in de Thames bij Londen.

Heeft oorlog overleeft Laatst bekende is onderstaande
1973-10-20:
Onderweg in ballast van Rye naar Keulen, voor anker liggend bij Emmerich op de Rijn door brand zwaar beschadigd. In januari 1974 verkocht aan Haagse Metaalhandel B.V. en naar Krimpen a/d Lek verhaald. In de zomer van 1974 lag ze daar nog en het is mogelijk dat het casco is verbouwd tot beunschip (binnenvaart).
Brinda 1936.jpg
Brinda 1936.jpg (55.79 KiB) 245 keer bekeken
Als laatste een overlevende kuster waarover de Telegraaf van 16 december 1939 uitgebreid verslag doet.

De Telegraaf 16-12-1939: Groningsche kustvaarder redt elf man van het Zweedsche s.s. „Ursus". Een vuurzuil, de Zweed brak in tweeën en drenkelingen klemden zich aan balken en en sloep. Met 4 gewonden te Rotterdam. (Van onzen correspondent.) Rotterdam, 16 Dec. — De „Brinda", een Nederlandsen kustvaardertje van een 200 ton, heeft elf overlevenden gered van het Zweedsche s.s. “Ursus", dat Vrijdag voor de Theemsmonding is vergaan. Vannacht om drie uur heeft het notedopje in een ijzige koude de gewonde opvarenden van de „Ursus" in de Parkhaven aan den wal gebracht. Zonder dat de buitenwereld er iets van waar werd, is de “Ursus" Vrijdagmorgen omstreeks 9 uur voor de Theems-monding door een explosie verloren gegaan. Negen zeelieden van de twintig koppen tellende bemanning lieten er het leven bij. Het 1499 bruto-register ton metende Zweedsche s.s. „Ursus". toebehoorende aan de reederij Thure Engström te Gothenburg, met een lading houtpulp op weg van Uddevala naar Rochester was door een explosie getroffen. Het schip brak in tweeën en verdween binnen enkele seconden in de diepte. De Nederlandsche motorboot “Brinda", een kustvaarder van de N V. C. Holscher's Kustvaartbedrijf te Rotterdam, dat op 2 mijl achter de „Ursus" voer, slaagde er in elf overlevenden van het schip te redden. Daar de „Brinda" geen radio aan boord heeft, hoorde men te Rotterdam eerst vannacht om een uur, toen de „Brinda" op weg naar de Maasstad het rapporteerbureau te Hoek van Holland passeerde, welk drama zich den vorigen dag had afgespeeld. Het is nog niet bekend, of de “Ursus" op een mijn is geloopen of door een torpedo werd getroffen. De Rotterdamsche rivierpolitie kwam onmiddellijk in actie toen zij hoorde, dat de “Brinda" in aantocht was, want uit de mededeelingen van den kapitein van dit schip, den Groninger Foppe v.d. Veen, was gebleken, dat zich onder de geredden vier zwaar gewonden bevonden, die geneeskundige hulp noodig hadden. Een politieboot met agenten voer de “Brinda" te gemoet tot Maassluis. Inmiddels had inspecteur H van Boxtel, leider van de hulpverleening, den geneeskundigen dienst gewaarschuwd, die twee ambulance-auto's naar de Parkkade stuurde, erwijl ook de adminstrateur, de heer Beetstra en een geneersheer zich daarheen begaven. Ook de te Rotterdam wonende Zweedse dominee S. Hjort werd gewaarschuwd en toen dit gebeurd was, begaf inspecteur Van Boxtel zich met een tweede politieboot de rivier op om de “Brinda” naar de Parkhaven te brengen. Brancards gereed: Om 3 uur in den nacht staan wij op de Parkkade de komst van het kleine scheepje af te wachten. Het is een sinister taferee. In het helle schijnsel van de zoeklichten van de rivierpolitie staan de beide ambulance-auto's gereed. In den ijzigen wind hebben de verplegers de brancards reeds in gereedheid gebracht en het duurt niet lang, of de “Brinda” komt in zicht, geescorteerd door de beide politiebooten. Het is een notedopje, dit scheepje en men verwondert er zich over, dat het, behalve de eigen bemanning, die zeven koppen telt, nog plaats heeft voor de elf schipbreukelingen. Nauwelijks is de loopplank uitgelegd, of de mannen van den geneeskundigen dienst gaan aan boord. Even later gaat de deur van de kleine kajuit opnieuw open en heel voorzichtig wordt de eerste gewonde, stevig ingepakt in wollen dekens, die hem tegen de felle koude moeten beschermen, op de brancard over de smalle loopplank gedragen. Het is de 28-jarige tweede stuurman Johannes Johanssen, die zijn linkerarm gebroken heeft, en hevige pijnen lijd. Opnieuw verschijnen de verplegers met een brancard. De daarop liggende man de de steward Gusta Martin, die een bloeduitstorting in het been heeft opgeloopen en die ernstige shock-verschijnselen vertoont. Weer wordt een gewonde aan land gebracht. Het is nog bijna een kind, deze zestienjarige dekjongen Oele Sigfald Polsen, die ook ernstig geschokt is door de vreeselijke ramp en die bovendien een groote wonde boven een der oogen heeft opgeloopen. Huiverend in zijn dunne kleeren en met doodsbleek gezicht strompelt de jongen, ondersteund door de verplegers naar den ambulancewagen De vierde gewonde is de 33 jarige Poolsche lampenist Stanislaf Gworszd Aus; hij is er niet zoo erg aan toe. Maar men vermoedt, dat hij een hersenschudding heeft opgeloopen en ook hij wordt in de ambulance gebracht. In snelle vaart verdwijnen de beide auto's naar het ziekenhuis aan den Coolsingel waar men reeds alles voor de opneming der gewonden in gereedheid heeft gebracht. De zeven overblijvende schipbreukelingen worden met de politieboot naar het bureau van de rivierpolitie gebracht, dat als een gastvrij huis vol warmte en licht aan de donkere Parkhaven ligt. Een vuurzuil. Kapitein v.d.Veen, die zich zoo kranig heeft gedragen, is inmiddels aan boord van de “Brinda" onder de wol gekropen. Hij is zoo doodop van de moeilijke reis en de aan aangrijpende gebeurtenissen die hij meemaakte, dat hij nauwelijks meer op zijn beenen kan staan. Toch doet hij eerst nog het relaas van de redding. Wij hooren, dat de „Brinda" Vrijdagmorgen in alle vroegte op weg was gegaan van de Theemsmonding naar Rotterdam. Het schip voer in ballast. Om kwart voor negen zag de bemanning op omstreeks twee mijl voor zich uit een schip, waarvan men toen nog niet wist, dat het de “Ursus" was. Het weer was tamelijk kalm, de zee was niet ruw, er waren geen duikbooten of mijnen te zien en niets wees er op dat er iets bijzonders zou gebeuren. Om precies vijf minuten voor negen, op vijf mijl buiten de Theemsmonding zag men plotseling uit het onbekende schip een enorme vuurzuil opstijgen. Een watermassa, gemengd met rook, spoot omhoog en op hetzelfde moment zag men het schip in twee stukken breken. Direct daarop klonk een slag. Met volle kracht stevende de ..Brinda" op het verongelukte schip af, waarvan het achterdeel zich intusschen rechtstandig in de hoogte verhief om een paar tellen later onder den zeespiegel weg te zinken. Het voorschip voer nog even door doch weldra verdween ook dit in de diepte. Een afgrijselijke aanblik wachtte den opvarenden van de „Brinda" toen dit schip op de plaats van de ramp was aangekomen. Tusschen allerlei wrakhout zag men overal verminkte lijken drijven. Vijf mannen klemden zich wanhopig vast aan een omgeslagen reddingboot, zes anderen hielden zich op de planken en balken drijvende in het ijskoude water. Anderhalf uur bleef de „Brinda" de zee afzoeken doch men slaagde er niet in meer dan deze elf menschen op te pikken. De lijken moest men noodgedwongen laten drijven daar de ruimte op een scheepje als de „Brinda" niet van dien aard is, dat men ook de dooden aan boord had kunnen nemen. De bemanning van de “Brinda", stoere Groningsche zeelieden, die niet voor een kleintje vervaard zijn. deed intusschen alles wat zij kon om de ongelukkige Zweden te verzorgen. Zoo goed mogelijk verleende men den gewonden de eerste hulp waarna de Groningers hun eigen kledingstukken afstonden om den totaal verkleumden schipbreukelingen wat warmte te geven. Men gaf hun warm eten doch daar de voorraad levensmiddelen maar klein was had de “Brinda" bij aankomst te Rotterdam geen hap eten en geen kruimel brood meer aan boord. Dit is het sobere relaas van kapitein v. d. Veen. Hij verdient lof en bewondering voor zijn doortastend en menschlievend optreden want het valt niet mee met zoo'n klein scheepje doelmatige hulp te verleenen. (Gedeeltelijk gecorrigeerd). Kapitein gedood; In het warme bureau van de rivierpolitie komen de zeven overige geredden intusschen wat op hun verhaal. Men laat hen alleen met ds. Hjort die vol medeleven met het tragische lot van zijn landgenooten is. Hij noteert ook de namen van de geredden en informeert naar de vermisten. De geredden zijn: De 42-jarige stoker Janne Axel Lind, de 21 -jarige matroos Erik Ake Andersson, de 18-jarige leerling Andreas Ragnar Oskarsson. de 35-jarige donkeyman Karl Fredrik Hallberg, de 21-jarige stoker Berthil P. Lund, de-29-jarige matroos Johan William Petterson en de 31-jarige matroos Finn Nystad. Men kan hun de ontberingen nog duidelijk aanzien, als zij vertellen van den plotselingen ondergang van hun schip, waarhij hun kapitein, de Zweed Stranne, de eerste stuurman en het machinekamerpersoneel, op slag werden gedood. In de meest primitieve kledingstukken gestoken, zitten zij om de groote tafel. Sommigen hebben een dunne overall aan, anderen slechts een borstrok, maar slechts enkele hunner hebben schoenen aan de voeten. De mannen spreken slechts weinig. Zij zijn nog geheel vervuld van de vreeselijke uren, die zij nog zoo kort geleden hebben doorgemaakt. Uit de weinige woorden, die zij spreken blijkt, dat de “Ursus" zoo totaal onverwacht is vergaan, dat er zelfs geen tijd was om ook maar aan het strijken van een sloep te denken. De opvarenden werden óf direct gedood óf in het water geslingerd, terwijl ook enkele leden van de bemanning overboord sprongen. De ongelukkigen, die zich op het achterschip bevonden, zijn vermoedelijk door de ontploffing zoodanig verminkt, dat zij dood in het water terechtkwamen. Van de zeelieden, die zich op het achterschip bevonden, is althans niemand gered. Alle geredden bevonden zich op het moment van de explosie op het voorschip, met uitzondering van den steward, die midscheeps aan dek stond, en die tientallen meters hoog de lucht in geslingerd werd, waardoor hij een bloeduitstorting opliep en zijn zenuwgestel zwaar geschokt werd. Geen der geredden weet met zekerheid te vertellen, of hun schip getorpedeerd werd, dan wel of het op een mijn is geloopen. Alles ging te onverwacht in zijn werk om dat te constateeren, maar een duikboot hebben de mannen in elk geval niet gezien. Van hun bezittingen hebben de mannen niets kunnen redden, maar zij zijn dankbaar, dat zij er het leven af gebracht hebben en groot is hun erkentelijk- heid jegens de bemanning van de “Brinda". Zij vertellen, dat zich onder de negen slachtoffers ook een Noorsche zeeman bevindt. Later in den nacht, toen de noodige formaliteiten vervuld waren, zijn de schipbreukelingen met een overvalauto van het hoofdbureau van politie naar het hotel Elim van het Leger des Heils overgebracht, waar zij op dampende koffie en een stevig ontbijt werden onthaald, waarna zij onder de wol konden krtirpen. De vier gewonden zullen nog wel grruimen tijd in het ziekenhuis moeten verblijven.

En ook het Leeuwarder Nieuwsblad deed verslag

Leeuwarder nieuwsblad 16-12-1939: Het Zweedsche s.s. „Ursus” vergaan. Het Nederlandsche schip „Brinda” met geredden te Rotterdam aangekomen.
Vannacht is te Rotterdam aangekomen hel Nederlandsche vaartuig „Brinda", thuis behoorend te Groningen, met de elf geredden van het Zweedsche schip „Ursus” aan boord, dat Vrijdagmorgen is vergaan. Vier van de schipbreukelingen moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd, daar zij licht gewond waren. De overige zeven geredden werden naar hotel „Elim" gebracht, waar ze na een ontbijt te hebben genuttigd, te bed gingen. De kapitein van de „Brinda", de heer Foppe van der Veen uit Groningen, vertelde dat hij Vrijdagmorgen vroeg in ballast uit Londen was vertrokken naar Rotterdam. Te vijf voor negen, toen de „Brinda" zich op 5 mijlen uit de Theemsmond bevond, zag hij op 2 mijl voor zich een schip. Plotseling werd een vuurzuil waargenomen, waterfonteinen spoten omboog en bet schip voor hem spleet in tweeën. Het achter- en middenschip zonken onmiddellijk, het voorschip na zeer korte tijd. De „Brinda" zette direct koers naar de plaats van de ramp en daar aangekomen zag men vijf man drijven op een omgeslagen reddingboot, terwijl zes man zich vasthielden aan drijfhout. Aangezien de zee niet zeer woelig was, konden deze elf menschen vrij gemakkelijk aan boord worden genomen. De „Brinda" is nog ongeveer anderhalf uur op de plaats des onheils gebleven. Wel werden eenige lijken gezien, doch overlevenden konden niet meer worden ontdekt. Van de geredden werd vernomen, dat de bemanning van de „Ursus" uit twintig man bestond, zoodat negen man bij deze ramp omgekomen zijn. Van de geredden die nog zeer onder de indruk van het gebeurde waren, vernamen we, dat zij niet konden zeggen of hun schip door een torpedo of door een mijn was getroffen; wel hadden allen de overtuiging, dat de explosie van buiten het schip was gekomen. Op het achterschip, de brug en de machinekamer, had de ontploffing, welke het schip midscheeps trof, de grootste uitwerking. Die deelen van het schip gingen direct omlaag en de zeelieden, die zich daarop bevonden, waaronder de kapitein, zijn omgekomen. De elf geredden vertoefden op het voorschip, een steward stond juist waar het schip spleet, maar door de schok werd hij op het voorschip geslingerd, wat hem het leven heeft gered. Tijd om reddingbooten neer te laten was er niet; bovendien waren ze niet op het voorschip. De elf geredden waren dus in zee geeprongen. Vijf hadden een omgeslagen reddingboot opgepikt en de overigen hielden zich aan wrakstukken boven water. Ze hadden naar mede-opvarenden gekeken, doch niemand gezien, behalve een zoo zwaar gewonde, dat hulp niet kon worden geboden. De lading van de „Ursus” bestond uit houtpulp. De „Ursus was op weg naar Roehester en mat 1499 ton. Hef schip behoort toe aan de Rederi A. B. Ursue (Kurt W. Bensow) te Gothenburg. en, werd in 1902 gebouwd

Het Zaanse Nieuwsblad had geen primeur

Zaans volksblad 18-12-1939: Nederlands schip redt 11 zeelieden in volle zee. Hun schip zonk binnen twee minuten. Rotterdam, — Zaterdag. Met elf schipbreukelingen, afkomstig van het Zweedse stoomschip „Ursus", dat Vrijdagmorgen voor de mond van de Theems verging, kwam vannacht het motorschip „Brinda" voor de Parkkade aan. Van de geredden moesten er vier, die verwondingen hadden opgelopen naar het ziekenhuis worden vervoerd, terwijl de overigen een onderdak vonden in hotel „Elim". De „Ursus", die vermoedelijk op een mijn is gelopen, zonk binnen twee minuten. Negen opvarenden, onder wie de kapitein verdronken. De „Brinda" was Vrijdagmorgen in ballast van Londen naar Nederland vertrokken. Voor zich uit zag de kapitein een schip. Even voor negenen zag men een geweldige vuurzuil opstijgen, gevolgd door een enorme v'aterzuil. Testond daarna verdween het achterschip in de diepte. Het leek of het voorschip nog even doorvoer, maar toen verdween ook aat in de golven. Zo snel mogelijk zette de „Brinda" koers naar de plaats, waar men de ondergang van de boot had waargenomen. Kapiten Van der Veen en zijn vijf mannen troffen vijf drenkelingen aan op een omgeslagen roeiboot, terwijl zes andere schipbreukelingen zich aan drijfhout hadden vastgeklampt. Zo snel mogelijk werd hulp verleend en dank zij de kalme zee, slaagde de bemanning van de „Brinda" er in om allen behouden aan boord te nemen. Op een mijn gelopen? Wat de oorzaak van de ondergang van het Zweedse stoomschip is geweest, kon niemand zeggen. Geen van de geredden heeft een duikboot gezien en dus zou men kunnen aannemen, dat de „Ursus" op een mijn is gelopen. Ook uit het feit, dat kapitein Van der Veen en de zijnen een grote vuurzuil zagen, die op een heftige explosie wees, zou men kunnen opmaken, dat het schip op een mijn is gelopen. De „Ursus" werd middenscheeps getroffen en brak midden door. Allen, die zich op het voorste deel bevonden werden gered, doch degenen, die zich in de machinekamer en op het achterschip bevonden, vonden de dood in de golven. Van de bemanning sprongen enkelen in zee, terwijl de meesten over boord werden- geslingerd. De steward werd door de luchtdruk omhoog geslingerd en kwam in zee terecht. Niemand van de opvarenden had kans gezien om in een sloep te komen. Alles ging zo snel in zijn werk, dat men zelfs geen moment kans had om een sloep neer te laten. Er zijn nog pogingen aangewend om enkele lotgenoten, die men in de nabijheid tegen de dood zag worstelen te redden, maar dat lukte niet. Zo zagen enkele van de mannen, die behouden te Rotterdam aan wal konden stappen, de kok in de golven Deze was zelf machteloos, omdat zijn beide benen gebroken waren. Doch juist toen enkele kameraden hem te hulp kwamen, zagen zij hem in de diepte verdwijnen. Een klein half uur, nadat het drama zich afspeelde, dat negen mensenlevens vergde, kwam de „Brinda" ter plaatse en werden de overlevenden gered.

En het duurde even voor het nieuws Ned. Indie had bereikt
De Sumatra Post 28-12-1939: Groningsche kustvaarder redt elf man van het Zweedsche s.s.”Ursus”. De “BRINDA”, een Nederlandsch kustvaardertje van een 200 ton, heeft elf overlevenden gered van het Zweedsche s.s. “Ursus”, dat voor de Theemsmonding is vergaan. In den nacht heeft het notedopje in een ijzige koude de gewonde opvarenden van de “Ursus” in de Parkhaven te Rotterdam aan den wal gebracht.

En verder valt nog te vermelden

NvhN 17-12-1955: Brinda herdoopt in Tonny. Het 200 brt metende kustvaartuig Brinda van R. Brinkman te Groningen is verkocht aan mevrouw Ligtendaal te Dordrecht. Het schip zal opnieuw in de vaart worden gebracht onder de naam Tony.

Algemeen Handelsblad 13-02-1956: Kustvaarder Tonny uit hachelijke positie gered. De Nederlandse kustvaarder Tonny (215 ton) heeft zaterdag in de monding van de rivier de Tweed enige uren in een benarde positie verkeerd.
Dit is slechts de eerst alinea van het totale verslag
En tenslotte heeft het scheepje nog lang geleeft
1988-12-00:
Opgelegd in Georgetown en moest eerst gerepareerd worden om het certificaat van zeewaardigheid terug te krijgen. In 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
groeten
Jan van der Pluijm



Plaats reactie