Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop Kieviet (RIP)

van ommeren Zeevaart

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Rob hier nog een aanvulling voor je verzameling
Een jager aan de borst bij de Duivendrecht in Nieuw Guinea

Afbeelding

Groetjes Joop

Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

duivendrecht

Bericht door Rob van Leeuwen »

Ik weet dat de "Mijdrecht" als bunkerstation heeft meegevaren in smaldeel 5 met de HMS. "Karel Doorman".
In deze topic wordt de "Duivendrecht" ook genoemd als bunkerschip. Bij is dit niet bekend, ook op de site http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/
waar de "Karel Doorman"'s reizen worden besproken komt alleen de "Mijdrecht" voor. Is er iemand die van de "Duivendrecht" reizen afweet?
Rob.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Rob,

Ik denk dat je goed zit. De s.t.t."Mijdrecht" zat m.i.z. ook bij het Smaldeel V.
De m.t. "Duivendrecht" maakte echter een reis naar toenmalig Nederlands Nieuw Guinea, alwaar ze voor de bevoorrading van de daar aanwezige marineschepen zorgde.
Daar heb ik, ( zoals reeds gememoreerd ), een heel verslag van. Ik heb aangeboden dat, als de interesse bestaat, om het hele verhaal in gedeelten hier te publiceren.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

verslag duivendrecht

Bericht door Rob van Leeuwen »

Als het niet wordt gepubliceerd zou ik er evt. een afschrift van willen. Kosten? geen probleem.
Rob.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Rob.
Dan doen we allebei maar. Dan heeft de rest van de maritiem geinteresseerden er ook wat aan.
Als je even een P.B.tje met je adres naar me stuurt krijg je een kopie van een kopietje.

Eind 1961 raakte de marineleiding overtuigd van de noodzaak om op de zuidkust van N.N.G. te beschikken over een tanker voor de olievoorziening van de vloot. De jagers en fregatten konden dan effectiever worden gebruikt, daar zij niet meer naar Sorong behoefden te gaan om te bunkeren. Voorts was het met het oog op luchtaanvallen en infiltraties, de olie-opslag in Sorong wel erg kwetsbaar.
Bij de scheepvaartmaatschappij Phs. Van Ommeren, die in 1960 de tanker "Mijdrecht" voor Smaldeel V had geleverd, werd wederom een tanker gecharterd. Ditmaal het motortankschip "Duivendrecht" voor een bedrag van fl. 100.000,-/maand. Van Ommeren was echter niet in staat om een complete Nederlandse bemanning te leveren voor het verblijf in N.N.G. Om toch de wettelijke status van koopvaardijschip te behouden besloot men om een minimum aantal leidinggevende functies aan boord door koopvaardijpersoneel te laten bezetten en de rest van de benodigde bemanning aan te vullen met marinepersoneel.
Het koopvaardijpersoneel bestond uit 5 man; gezachvoerder, ( kap. .Ch.Verheije ), 1e stuurman, H.W.T.K., 2e W.T.K. en marconist. De sterkte van het marinedetachement bedroeg 39 man; de detachementscommandant, ( L.t.Z.2e kl. oudste cat. H.C.Kromhout ), 2 jongere zeedienstofficieren, een officier van administratie, 11 man dekdienst, 12 man m.k. personeel, 10 man huishoudelijk personeel, een seiner en een ziekenverpleger.
Deze gehele operatie bleef geheim. De marinebemanning moest het werk aan boord in burgerkleding doen, zowel tijdens de voorbereiding en het gereedmaken van het schip voor vertrek, als tijdens de vaart naar N.N.G. Honderd procent geheimhouding is vaak moeilijk te verwezelijken en dat bleek ook hier weer. Terwijl in R'dam iedereen, in burgerkleding gestoken, bezig was voorraden aan boord te stouwen kwam, tot ontsteltenis van de detachementscommandant, opeens een aantal marinevrachtwagens met een stel flink uit de kluiten gewassen mariniers in uniform de voeding aan boord brengen !.

Morgen het vervolg, als we nog niet ziek zijn van dat achterlijke wollige marine taalgebruik........................

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
Mooi Man! :D
Honderd procent geheimhouding
Daar lusten wij nu wel pap van. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Roy,

weet jij of er zich later nog vaker van dit soort situaties hebben voorgedaan, ik dacht dat de Marine zelf bunkerschepen had, of was dat pas later.

Groetjes Jos2
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jos,

Ja ze hadden zelf een flink omgebouwd landingsschip, t.w. de "Pelikaan".
Deze was maart 1943 bij de Royal Navy indienst gesteld en juli 1948 door de Kon.Marine overnomen. Na een verbouwing bij de N.D.S.M. in dienst gesteld. Dit schip heeft hoofdzakelijk in Den Helder dienst gedaan maar is in 1962 ook naar N.N.G. gegaan.
De waterverplaatsing bedroeg 6538 ton, was 122 meter lang, had 2 stoomturbines en had een speed van 17 knopen.

In de 1e helft van de 60er jaren kwam het s.t.s. "Poolster" in dienst. Toen dit schip afgestoten werd, verkocht naar Pakistan, was dit het laatste stoomschip van de Kon. Marine.
Hierna kwam de "Zuiderkruis", met 2 S.W. T.M.410 motoren als voortstuwers. Dit schip heeft 2 jaar terug een uitgebreidde refit gehad om de levensduur te verlengen.
De laatste is de "Amsterdam", welke 2 M.A.N. motoren heeft.

Hier moet bij opgemerkt worden dat ook een oude Shell tanker, in de jaren 60, de m.t. "Ena" geruime tijd in de haven van Den Helder gelegen heeft. Zover ik weet, ( ik ben geen Heldernaar ), is dit schip alleen voor stationaire doeleinden ingezet. Een drijvende olieopslag dus.
Hier houd m'n parate kennis wel bij op hoor !.

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
De "Ena" uit 1936.
Het valt me wel op, dat de boys van de Royale Schelp doorgeborduurd hebben op een prima prototype schip.
Als ik hier de "Ena"' bekijk en een C-schip en daarna de bekende K-tankers.
All the best
Jos

Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jos,

Ja, je kunt van dat Stelletje-Hollands-Engelse-Laaien-Lichters zeggen wat je wilt, maar mooie tankers hebben ze inderdaad gehad.............

m.v.g. Roy


Plaats reactie