Salarissen tweede stuurman
Toch blijft hier naar mijn bescheiden mening een belangrijk punt onbesproken. Iedereen wil natuurlijk graag een fatsoenlijke gage verdienen en dat is iedereen ook van harte gegund, maar ben je die gage ook inderdaad waard?
Ik bedoel: kun je jezelf, na ruim tien jaar niet te hebben gevaren en nog nooit als stuurman, zomaar opeens als tweede stuurman voor een flink schip verkopen?
Krijg je met die achtergrond na het behalen van een diploma zomaar een vaarbevoegdheid?
Durf je het zelf aan? Voel je je zelf bevoegd en in staat? Geen onbelangrijke vraag.
Als ik personeelschef bij een rederij was, zou ik me nog wel even achter het oor krabben voordat ik zo iemand aannam en als ik als kapitein een dergelijke tweede stuurman aan boord kreeg, weet ik niet of ik daar wel zo blij mee zou zijn. Zou je zomaar opeens zelfstandig wacht kunnen lopen? Kun je dat niet, dan ben je die volle gage natuurlijk niet waard.
Pas op: ik zou als kapitein gaarne bereid zijn om iemand als Sweet te helpen om er weer in te komen, maar ik zou hem niet onmiddellijk als volwaardig 2de stuurman accepteren. Wie zichzelf voor een bepaalde rang verkoopt en de daaraan verbonden gage verlangt, moet er ook voor de volle honderd procent voor staan.
Als ik met mijn diploma S1, met 40+ jaar vaartijd waarvan ruim 30 jaar als kapitein op de meest uiteenlopende schepen, weer naar zee zou willen, dan zou ik - zeer terecht - eerst ergens boven de sterkte moeten varen alvorens ik weer een bevoegdheid kreeg. Zou dat in een geval als waar we het hier over hebben ook niet noodzakelijk of in elk geval raadzaam zijn?
Het is mooi om opnieuw te willen beginnen, maar het is naar mijn mening niet meer dan normaal dat dat enige offers vraagt.
.
Ik bedoel: kun je jezelf, na ruim tien jaar niet te hebben gevaren en nog nooit als stuurman, zomaar opeens als tweede stuurman voor een flink schip verkopen?
Krijg je met die achtergrond na het behalen van een diploma zomaar een vaarbevoegdheid?
Durf je het zelf aan? Voel je je zelf bevoegd en in staat? Geen onbelangrijke vraag.
Als ik personeelschef bij een rederij was, zou ik me nog wel even achter het oor krabben voordat ik zo iemand aannam en als ik als kapitein een dergelijke tweede stuurman aan boord kreeg, weet ik niet of ik daar wel zo blij mee zou zijn. Zou je zomaar opeens zelfstandig wacht kunnen lopen? Kun je dat niet, dan ben je die volle gage natuurlijk niet waard.
Pas op: ik zou als kapitein gaarne bereid zijn om iemand als Sweet te helpen om er weer in te komen, maar ik zou hem niet onmiddellijk als volwaardig 2de stuurman accepteren. Wie zichzelf voor een bepaalde rang verkoopt en de daaraan verbonden gage verlangt, moet er ook voor de volle honderd procent voor staan.
Als ik met mijn diploma S1, met 40+ jaar vaartijd waarvan ruim 30 jaar als kapitein op de meest uiteenlopende schepen, weer naar zee zou willen, dan zou ik - zeer terecht - eerst ergens boven de sterkte moeten varen alvorens ik weer een bevoegdheid kreeg. Zou dat in een geval als waar we het hier over hebben ook niet noodzakelijk of in elk geval raadzaam zijn?
Het is mooi om opnieuw te willen beginnen, maar het is naar mijn mening niet meer dan normaal dat dat enige offers vraagt.
.
Hallo Theo,
Als je er een tijd bent uitgeweest en je vaarbevoegdheid is verlopen moet je om je vaarbevoegdheid weer in orde te krijgen zowiezo een tijd boven de sterkte meevaren. Officieel meen ik iets van een half jaar.
Maar je begrijpt wel wat er gebeurd als een reder aangeeft een tekort te hebben en desbetreffende persoon functioneert goed...
En je merkt toch in de praktijk dat een hoop mensen zich verkopen als ik noem maar wat, 2e stm of 2e machinist, en men kan het absoluut niet waarmaken, ondanks alle stempels en STCW proof certificaten.
Laatst iemand aan boord die na 3 dagen meehobbelen begon over een vast contract.
Ik zou zelf dan iets minder hoog van de toren blazen en eerst eens mijn stinkende best gaan doen. Ik denk ook dat het daar mee begint.
Je wilt varen omdat het je aanspreekt en natuurlijk wil je daar dan een volwaardig cq goede gage (of arbeidvoorwaarden) bij. Maar het begint altijd eerst met de wil en de motivatie.
Gr Harry
Als je er een tijd bent uitgeweest en je vaarbevoegdheid is verlopen moet je om je vaarbevoegdheid weer in orde te krijgen zowiezo een tijd boven de sterkte meevaren. Officieel meen ik iets van een half jaar.
Maar je begrijpt wel wat er gebeurd als een reder aangeeft een tekort te hebben en desbetreffende persoon functioneert goed...
En je merkt toch in de praktijk dat een hoop mensen zich verkopen als ik noem maar wat, 2e stm of 2e machinist, en men kan het absoluut niet waarmaken, ondanks alle stempels en STCW proof certificaten.
Laatst iemand aan boord die na 3 dagen meehobbelen begon over een vast contract.
Ik zou zelf dan iets minder hoog van de toren blazen en eerst eens mijn stinkende best gaan doen. Ik denk ook dat het daar mee begint.
Je wilt varen omdat het je aanspreekt en natuurlijk wil je daar dan een volwaardig cq goede gage (of arbeidvoorwaarden) bij. Maar het begint altijd eerst met de wil en de motivatie.
Gr Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
salarissen tweede stuurman
Theo,de kooien aan boord wilde ik nooit eigen noemen,soms was het matras zo ongelooflijk vies....... en in een hutje van 2x3 mtr zonder eigen douche en toilet was bij spliet ook gebruikelijk!Toch zeker tot 2001 heb ik zonder eigen douche en toilet gevaren.Ik noemde die 65 uur in de week alszijnde minstens 65 uur,altijd zat ik erover heen.En de gage was de gage die ik laatste jaar verdiende toen ik 11 jaar in dienst was.Toen ik dus van baan verwisselde zeiden ze op de wal dat ik nu veel minder zou gaan verdienen.....mijn antwoord was dat ik nu minder uren zou maken!
Havenmuts
Havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Elke dag is er weer eentje !
Harry, toen die regeling dat je boven de sterkte mee moest om weer een vaarbevoegdheid te krijgen, werd ingevoerd, zat ik zelf nog middenin het scheepvaartbedrijf, zij het zonder zelf te varen en dus verliep mijn bevoegdheid. Maar toen al was het geen enkele moeite om vanuit Piraeus alleen mijn monsterboekje op stap te sturen en zelf rustig andere dingen te doen. Dat zal nu weinig anders zijn, vrees ik.
Vieze matrassen in 2001... Dat zou je doen terugverlangen naar die ouderwetse zeegrasmatrassen van lang geleden. Ze waren een beetje hard, maar zeer gezond en als iemand afmonsterde, gooide je hem zijn matras achterna en bestelde bij de shipchandler een nieuwe.
Vieze matrassen in 2001... Dat zou je doen terugverlangen naar die ouderwetse zeegrasmatrassen van lang geleden. Ze waren een beetje hard, maar zeer gezond en als iemand afmonsterde, gooide je hem zijn matras achterna en bestelde bij de shipchandler een nieuwe.
volgens mij wordt je gewoon een rang lager neergezet en niet boven de sterkte.
wij hadden afgelopen jaar (ik liep nog stage)
een 4de wtk er vd nedlloyd die al 25 jr niet meer gevaren had maar na een paar cursusjes en 12 maanden vaartijd als 2de wtk kon ie al eerste worden zo makkelijk gaat dat dus
maar ja in de 25 jaar was hij wel ongelofelijk veel vergeten en had ook een eigen willetje en dat botste wel aardig met hem en de hwtk maar ja ik lachte me 3x in de ronte en stond maar niet te dichtbij als hij onze mooie wartsilas weer aan wou slingeren.
wel zonde voor de motoren maar ja
de naam van het schip moeten jullie zelf maar verzinnen
maar er staan 2 8l38's in op 1 schroef van RVS en de accomodatie is onderdek en gebouwd bij YVC in 96 was ook schip vh jaar en heeft nog 1 zusterschip.
dus nu zullen jullie het ongeveer wel weten welk schip het is
wij hadden afgelopen jaar (ik liep nog stage)
een 4de wtk er vd nedlloyd die al 25 jr niet meer gevaren had maar na een paar cursusjes en 12 maanden vaartijd als 2de wtk kon ie al eerste worden zo makkelijk gaat dat dus
maar ja in de 25 jaar was hij wel ongelofelijk veel vergeten en had ook een eigen willetje en dat botste wel aardig met hem en de hwtk maar ja ik lachte me 3x in de ronte en stond maar niet te dichtbij als hij onze mooie wartsilas weer aan wou slingeren.
wel zonde voor de motoren maar ja
de naam van het schip moeten jullie zelf maar verzinnen
maar er staan 2 8l38's in op 1 schroef van RVS en de accomodatie is onderdek en gebouwd bij YVC in 96 was ook schip vh jaar en heeft nog 1 zusterschip.
dus nu zullen jullie het ongeveer wel weten welk schip het is