Smit & Co
Hoy mannen ,
Wij hebben in onze onnozelheid eens een hele tijd een drijf ankers uit
de reddings boten buiten boord gehad,die wij gebruikte om te vissen.
Maar onze zuiger bleek , geen mijl meer vooruit te komen,
dat was met de Frieland , de oude Friesland een klein bootje ,
met z,n grote zuiger, dat liep al voor geen meter.
En toen helemaal niet .
Wij hebben in onze onnozelheid eens een hele tijd een drijf ankers uit
de reddings boten buiten boord gehad,die wij gebruikte om te vissen.
Maar onze zuiger bleek , geen mijl meer vooruit te komen,
dat was met de Frieland , de oude Friesland een klein bootje ,
met z,n grote zuiger, dat liep al voor geen meter.
En toen helemaal niet .
Jos,
Ik heb er wel heel wat aan over gehouden.
Maar voor ons was het een manier om bezig te zijn.
Ik moest toen het vak van Runner nog Leren.
Maar ik kwam er op, om dat ook aan ons gevraagt was, of wij soms een vat achter de sleep hadden gebonden.
Dus het zal gerust wel vaak zijn voor gekomen.
En na zo veel jaar durf ik er wel over te praten.
Ik heb er wel heel wat aan over gehouden.
Maar voor ons was het een manier om bezig te zijn.
Ik moest toen het vak van Runner nog Leren.
Maar ik kwam er op, om dat ook aan ons gevraagt was, of wij soms een vat achter de sleep hadden gebonden.
Dus het zal gerust wel vaak zijn voor gekomen.
En na zo veel jaar durf ik er wel over te praten.
Deze reportage staat ook op mijn site www.scheepspraat.nl
Wit is inderdaad een besmettelijke kleur.
All the best
Jos
Kombuizer Rob van der Sluijs is 4 jaar in de PG gestationeerd geweest van 1983 tot 1987 tijdens de Iran/Irak oorlog veel scheepsbranden geblust en veel schepen naar Ghadani Beach gesleept. Hier de Smit Matsas1 (ex Poolzee 3) na een voltreffer van een Exorcet raket.
Het stuurhuis nadat de brand bijna bedwongen was
Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Een shot (niet voor maar van de boeg)
Aan de kade Mina Salman
Rob na het blokkeren van de schroefas
Rob in betere tijden op een ander schip en niet in de PG
Wit is inderdaad een besmettelijke kleur.
All the best
Jos
Kombuizer Rob van der Sluijs is 4 jaar in de PG gestationeerd geweest van 1983 tot 1987 tijdens de Iran/Irak oorlog veel scheepsbranden geblust en veel schepen naar Ghadani Beach gesleept. Hier de Smit Matsas1 (ex Poolzee 3) na een voltreffer van een Exorcet raket.
Het stuurhuis nadat de brand bijna bedwongen was
Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Een shot (niet voor maar van de boeg)
Aan de kade Mina Salman
Rob na het blokkeren van de schroefas
Rob in betere tijden op een ander schip en niet in de PG
info: Tugspotters.
Gebouwd bij de A.S.M., Arnhem, bouwnummer 477, oplevering; 22 juni 1978.
( Zover mij bekend het laatste schip dat de A.S.M. gebouwd heeft, daarna gesloten ).
"Happy Hunter", 1978/1979, Mammoet Transport.B.V., A'dam.
"Happy Hunter", 1979/1982, Scheepvaart Mij "De Kromme Waal" B.V., A'dam.
"Smit Hunter" , 1982/1985, Scheepvaart Mij "De Kromme Waal" B.V., A'dam.
vaart in charter bij Smit Internationale.
"Smit Hunter", 1985/1985, Mammoet Shipping B.V., A'dam.
"Smit Hunter", 1985/1986, Smit Int.n. "Smit Salvor" B.V., R'dam.
"Smit Hunter", 1986/1988, Smit-Tak Int.n.Ltd., Nassau, Bahama's.
"Smit Hunter", 1986/199x, Smit-Tak Int.n., Singapore.
"Smit Hunter", 199x/2003, Smit Americas, Houston, U.S.A. ( als dit maar klopt ).
"Smit Hunter", 2003/2003, Smit Transport Europe, R'dam.
Op 29 juni 2003 in dok bij Niehuis & v./d.Berg te Pernis uitgebrand en total-loss verklaard.
Op 10 juli 2003 voor de sloop aan Schiepo te Ridderkerk verkocht.
m.v.g. Roy
Gebouwd bij de A.S.M., Arnhem, bouwnummer 477, oplevering; 22 juni 1978.
( Zover mij bekend het laatste schip dat de A.S.M. gebouwd heeft, daarna gesloten ).
"Happy Hunter", 1978/1979, Mammoet Transport.B.V., A'dam.
"Happy Hunter", 1979/1982, Scheepvaart Mij "De Kromme Waal" B.V., A'dam.
"Smit Hunter" , 1982/1985, Scheepvaart Mij "De Kromme Waal" B.V., A'dam.
vaart in charter bij Smit Internationale.
"Smit Hunter", 1985/1985, Mammoet Shipping B.V., A'dam.
"Smit Hunter", 1985/1986, Smit Int.n. "Smit Salvor" B.V., R'dam.
"Smit Hunter", 1986/1988, Smit-Tak Int.n.Ltd., Nassau, Bahama's.
"Smit Hunter", 1986/199x, Smit-Tak Int.n., Singapore.
"Smit Hunter", 199x/2003, Smit Americas, Houston, U.S.A. ( als dit maar klopt ).
"Smit Hunter", 2003/2003, Smit Transport Europe, R'dam.
Op 29 juni 2003 in dok bij Niehuis & v./d.Berg te Pernis uitgebrand en total-loss verklaard.
Op 10 juli 2003 voor de sloop aan Schiepo te Ridderkerk verkocht.
m.v.g. Roy
Nog even een aanvulling op de "Smit Hunter".
De bemanning had zo geweldig de hel in dat hun schip aan Smit & Co verkocht was, dat ze de de vignetten die in de schoorsteen moesten komen express een kwart slag gedraaid ophingen. Het heeft even geduurd voor dat "het kantoor" het door had, maar toen moest het ook subiet veranderd worden....................!.
( Dit kan ook gebeurd zijn toen ze in charter bij Smit & Co kwamen. Hier is nimmer iets over gepubliceerd..........) .
Het vignet van Smit Int.n. werd in de wandelgangen dan ook kortweg "Twee neukende krabben" genoemd. Of dit exlusief bij Smit Lloyd vandaan kwam, vermeld de story niet. Maar het zou kunnen.............
m.v.g. Roy
De bemanning had zo geweldig de hel in dat hun schip aan Smit & Co verkocht was, dat ze de de vignetten die in de schoorsteen moesten komen express een kwart slag gedraaid ophingen. Het heeft even geduurd voor dat "het kantoor" het door had, maar toen moest het ook subiet veranderd worden....................!.
( Dit kan ook gebeurd zijn toen ze in charter bij Smit & Co kwamen. Hier is nimmer iets over gepubliceerd..........) .
Het vignet van Smit Int.n. werd in de wandelgangen dan ook kortweg "Twee neukende krabben" genoemd. Of dit exlusief bij Smit Lloyd vandaan kwam, vermeld de story niet. Maar het zou kunnen.............
m.v.g. Roy
Hallo Bert en Roy,
Hier staat the story of her life.
Maar die lange neus....Ik zeg voorlopig even niets over neuzen.
All the best
Jos
http://modelbouwscheepswerf.ismijnhobby ... naid=21302
Hier staat the story of her life.
Maar die lange neus....Ik zeg voorlopig even niets over neuzen.
All the best
Jos
http://modelbouwscheepswerf.ismijnhobby ... naid=21302
Hallo Jos & Roy Ik heb dat van de modelbouw gelezen daar had hij het over een veiligheids net Is dat soms zo'n net waar van boven af in gesprongen en dat het vanaf de brug goed in de gaten gehouden kan worden asl dat zo is was de Hunter de enigste boot die dat had of waren er nog anderen.Heren bedankt zover Groetjes Bert