Smit & Co
Re: Smit & Co
ha leuk dat verhaal over tug miki.
elke keer als ik over de antwerpse ring rijd kijk ik er even naar,
mezelf afvragend vanwege de naam tug miki of het wel een sleper is geweest en zoja welke.
nou dat gepeins erover is nu dus ook klaar.
wel weer leuk dat ze blijft liggen omdat ze in de drek ligt en niemand wil ervoor betalen om uit te graven.
elke keer als ik over de antwerpse ring rijd kijk ik er even naar,
mezelf afvragend vanwege de naam tug miki of het wel een sleper is geweest en zoja welke.
nou dat gepeins erover is nu dus ook klaar.
wel weer leuk dat ze blijft liggen omdat ze in de drek ligt en niemand wil ervoor betalen om uit te graven.
Re: Smit & Co
Waren de sleepboten Gele Zee van Smit en Zeeland / Utrecht van Wijsmuller ooit 'zusterschepen' van elkaar ondanks dat deze op verschillende werven waren gebouwd ?
Zijn de sleepboten van 'de zelfde tekeningen' gebouwd ?
Wie heeft hier een antwoord op ?
Zijn de sleepboten van 'de zelfde tekeningen' gebouwd ?
Wie heeft hier een antwoord op ?
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo
De Jacob van Heemskerk is door Smit overgenomen en ging toen
verder onder de naam Gele Zee.
De Jacob van Heemskerk is door Smit overgenomen en ging toen
verder onder de naam Gele Zee.
- Bijlagen
-
- jacobvanheemskerk2.jpg (8.19 KiB) 3519 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
dat is een andere gele zee die is samen met de willem barentsz verkocht aan smit die als ganges is gaan varen gr joop
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Joop.
Bedankt weer wat wijzer
Gr Bob.V.
Bedankt weer wat wijzer
Gr Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Zal ik ze even op een rijtje zetten ?.
ssb."Java Zee",( 1 ), = de ex "Gelderland", = in 1934 verk. nr. Rusland
ssb."Gele Zee",( 1 ), = de ex "Jacob van Heemskerck", = in 1934 verkocht nr. Rusland.
ssb."Indus", = de ex "Brabant", = op 20 nov.'42 buiten H.v.Holland gezonken.
ssb."Ganges", = de ex "Willem Barendsz", = in 1952 gesloopt.
Alle 4 de boten zijn in 1921 aan Wijsmuller opgeleverd.
Ze zijn en-block in 1927 verkocht aan Smit & Co.
Zo maar weer even.
m.v.g., Roy
ssb."Java Zee",( 1 ), = de ex "Gelderland", = in 1934 verk. nr. Rusland
ssb."Gele Zee",( 1 ), = de ex "Jacob van Heemskerck", = in 1934 verkocht nr. Rusland.
ssb."Indus", = de ex "Brabant", = op 20 nov.'42 buiten H.v.Holland gezonken.
ssb."Ganges", = de ex "Willem Barendsz", = in 1952 gesloopt.
Alle 4 de boten zijn in 1921 aan Wijsmuller opgeleverd.
Ze zijn en-block in 1927 verkocht aan Smit & Co.
Zo maar weer even.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Roy.
Volgens mij ben je een levende encyclopedie
maar bedankt voor de info
Groetjes Bob.V.
Volgens mij ben je een levende encyclopedie
maar bedankt voor de info
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Ik heb het ook gewoon nagezocht Bob..................
In het verleden wel geverifieerd, voordat gepubliceerde fouten hun eigen leven gaan leiden............
Zo zit dat dus.
m.v.g., Roy
In het verleden wel geverifieerd, voordat gepubliceerde fouten hun eigen leven gaan leiden............
Zo zit dat dus.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Smit & Co
Roy niet en-block en ook niet allemaal gelijktijdig:
De "Jacob van Heemskerck" arriveerde op 30 juli 1927 vanuit Rotterdam in Liverpool, Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.
In augustus 1927 werd de "Jacob van Heemskerck" overgenomen door L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam. Voor dit sleepvaartbedrijf kwam de sleepboot in de vaart als "Gele Zee".
Augustus 1927 wordt de "Brabant" overgenomen door L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam.
In september 1927 word de "Brabant" overgedragen aan L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam. Voor dit sleepvaart bedrijf kwam de "Brabant" in de vaart onder de naam "Indus".
De "Gelderland" arriveert op 15 augustus 1927 vanuit Vlaardingen te Schiedam voor een dokbeurt.
In september 1927 werd de "Gelderland" overgenomen door L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam als "Java Zee". Tot 1934 heeft de "Java Zee" voor deze maatschappij gevaren.
Begin 1928 wordt de "Willem Barendsz" aangekocht/gecharterd door L. Smit & Co.
Maar blijft de "Willem Barendsz" nog tot september 1928 werkzaam en vermoedelijk ook in bezit van Bureau Wijsmuller.
Groet,
Proet
De "Jacob van Heemskerck" arriveerde op 30 juli 1927 vanuit Rotterdam in Liverpool, Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.
In augustus 1927 werd de "Jacob van Heemskerck" overgenomen door L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam. Voor dit sleepvaartbedrijf kwam de sleepboot in de vaart als "Gele Zee".
Augustus 1927 wordt de "Brabant" overgenomen door L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam.
In september 1927 word de "Brabant" overgedragen aan L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam. Voor dit sleepvaart bedrijf kwam de "Brabant" in de vaart onder de naam "Indus".
De "Gelderland" arriveert op 15 augustus 1927 vanuit Vlaardingen te Schiedam voor een dokbeurt.
In september 1927 werd de "Gelderland" overgenomen door L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam als "Java Zee". Tot 1934 heeft de "Java Zee" voor deze maatschappij gevaren.
Begin 1928 wordt de "Willem Barendsz" aangekocht/gecharterd door L. Smit & Co.
Maar blijft de "Willem Barendsz" nog tot september 1928 werkzaam en vermoedelijk ook in bezit van Bureau Wijsmuller.
Groet,
Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl