No Limit

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

No Limit

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Danny-Erik,

Ik heb grote moeite om aan te nemen dat het ontwerp van dit schip EN de bouw van het schip is gekeurd door Germanische Lloyd en de Scheepvaart Inspectie. Ik bedoel dus nu "romp volledig gebouwd onder GL EN SI keur"

De namen van dat soort instanties worden makkelijk rondgeslingerd in de pers, maar de details ontbreken veelal. Die lieden maken natuurlijk OOk fouten bij tijd en wijle, maar 80% van de langsspanten vergeten EN te dun staal (als ik dat goed begrijp?) DAT komt in het eerste sommetje van het "langsscheeps buigmoment" absoluut boven water!!!

D'r zal best een volledig rapport boven tafel komen en dan praten we wel verder.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Johan H.

no limit

Bericht door Johan H. »

Welnu, er staat een uitgebreid rapport op deze site van Inspectie V&W.
Alle vragen worden beantwoord over hoe en wat er precies gebeurd is.
Ook hoe het keuren in z'n werk is gegaan.
http://www.ivw.nl/cb/docs/rapport-No-Limit.pdf

Hoe men verder is gegaan weet ik niet, het zal niet lang meer duren of het schip vaart weer denk ik.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

ma 13 sep 2004, 19:15

Constructiefout oorzaak breken No Limit
DEN HAAG - Een constructiefout is de oorzaak van het knakken van het 110 meter lange binnenvaartschip No Limit. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat maandag bekendgemaakt. Het schip brak op 5 juli doormidden in de Middensluis van IJmuiden.

De inspectie heeft een rapport uitgebracht over het incident. Daarin staat dat de ontwerper van het schip vanaf het begin een verkeerd uitgangspunt heeft gebruikt. Hij ging er ten onrechte van uit dat het een standaardschip voor droge lading betrof. Het schip had echter speciale afmetingen.

Volgens de inspectie heeft geen van de betrokken partijen, zoals de makelaar, het ontwerpbureau, de werven, het klassebureau en de inspectie, de fout opgemerkt en gecorrigeerd.

De inspectie meent dat er sprake is van een eenmalig incident. "De afgelopen jaren zijn honderden schepen gecertificeerd. Er zijn geen vergelijkbare gevallen." Toch gaat de inspectie onderzoeken hoe zij zelf een dergelijke fout kan voorkomen.

Het rapport komt ook ter beschikking van de Raad voor de Transportveiligheid, die eveneens onderzoek doet naar het ongeval met het schip. Door het incident raakte niemand gewond. Wel moest de lading zand van 2000 kubieke meter uit het binnenvaartschip gehaald worden.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Heren deskundigen in de jaren 60 weet ik ook van een schip die te zwakke spanten had in de schroefastunnel.

Op het zusterschip waar ik op vaarde waren deze spanten nadat het zusterschip vergaan was verstevigd.

Normaal heb je hoekijzers hier waren er weer hoekijzers omgekeerd opgelast dus nu waren het rechthoekige kokerbalken.

De Motorfundatie was ook veel te licht gebouwd Krukas van de Hulpmotor vernieuwd door Trillingen oorzaak Hoofdmotor.

Stuwblok vernieuwd 6 weken bij Bolier in Dordrecht gelegen conclusie Hoodmotor draaide op Kritisch toerental Toerental veranderd oorzaak bleef.

Kok moest altijd met slingerlatten op het Fornuis koken al voer je in een kanaal.

En de scheepvaartinspectie wat waren dat voor lui.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

No Limit.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

Bijzonder interessant rapport.
Het spreekt voor zich en ik zit nog te stuiteren!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Bron: IJmuider Courant, 15-09-2004

Bouwers No Limit ruziën met elkaar

IJMUIDEN - Direct na het verschijnen van het rapport van de Scheepvaartinspectie over het breken van de No Limit in de IJmuidense Middensluis proberen de betrokken partijen elkaar de schuld in de schoenen te schuiven. Ontwerper/bouwer Veka legt de verantwoordelijkheid bij het bedrijf dat een deel van de constructieberekeningen uitvoerde. Maar dat zegt alleen maar in opdracht van Veka te hebben gehandeld.


De Scheepvaartinspectie concludeert in haar rapport dat er bij de bouw van het zandschip No Limit een keten aan fouten is gemaakt die geen van de betrokkenen heeft weten te doorbreken. Cruciaal was dat niemand onderkende dat aan het ongebruikelijk lange beunschip met een onstabiel mengsel van natte/droge lading veel hogere constructie-eisen moesten worden gesteld. Nu werden de belastingen van het schip berekend aan de hand van tabellen voor een stabiele vaste lading. Niemand, ook de Scheepvaartinspectie niet, wist die fout er uit te halen.

Het bedrijf dat een deel van de berekeningen uitvoerde, Tekholl, wordt inmiddels al door Veka verantwoordelijk gesteld. Tekholl-directeur Hollestein vindt dat een paniekreactie van Veka. ,,Zij lopen wel erg voor de muziek uit door ons nu al de schuld te geven. Wij hebben slechts volgens opdracht gehandeld en berekend. Een klein deel van de berekeningen is door ons uitgevoerd. Maar dat betekent nog niet dat wij verantwoordelijk zijn voor het geheel. Het ontwerp van de No Limit is afkomstig van Veka.''

Tekholl stelt nu eerst het rapport te willen afwachten van de Raad voor de Transportveiligheid (RvT) dat een eigen onderzoek naar het ongeval instelt.

Het is overigens de vraag of dat nieuwe gezichtspunten oplevert, omdat de RvT uit het technische onderzoek alleen lering wil trekken voor de toekomst zodat vervoer over water veiliger verloopt. Tot nu toe is gebleken dat het incident met de No Limit eenmalig is en dat onderzoek naar de honderden schepen die de afgelopen jaren zijn gecertificeerd geen vergelijkbare gevallen heeft opgeleverd.

Veka-directeur Peter Versluis is niet bereikbaar voor commentaar.
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

No Limit

Bericht door Eric »

En dus zal de verzekeraar de schuld bij de ontwerper of werf leggen, die twee blijven ruziën, en de schipper wordt/is de dupe.
Waarom neemt de werf en/of ontwerpbureau niet zijn verantwoording?
Als ik een nieuw binnenvaartschip laat bouwen, dan NOOIT bij Veka of met Tekholl.
Een fout, hoe erg en blunderachtig ook, kan gebeuren.
Maar als de partijen als ruziënde kleuters met het vingertje naar elkaar wijzen, weet ik genoeg.
Beide partijen wisten dat het om een beunschip ging, dus beide partijen waren fout.

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Danny

Bericht door Danny »

Het is geen kwestie van fouten toegeven
het blijft een kwestie van wie gaat betalen en tja schuld toegeven is betalen
:roll:

helaas maar waar
De schipper zit er mee.

Maar er varen zat goede schepen rond die bij de Veka vandaan komen

Danny
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Bron: IJmuider Courant, woensdag 10 november 2004

Danny Drenth

Schipper No Limit terug op plek des onheils

IJMUIDEN - Ruim vier maanden nadat het doormidden knakte in de middensluis, voer het zandschip No Limit gistermiddag zijn eerste vracht weer door de sluizen in IJmuiden. De vraag die iedereen op de lippen lag, was hoe het voelt voor eigenaar en schipper Nico Duikersloot om terug te keren op de plek des onheils. Het antwoord is een krachtig geuit drie-letter-woord. Maar hij is ook blij dat er een einde is gekomen aan zijn gedwongen tijdelijke werkeloosheid. ,,Ik zat hem net nog wel even te knijpen toen hij zeven centimeter doorzakte maar daar is hij natuurlijk op gebouwd'', grinnikt Duikersloot.

Ook de bemanning is blij weer aan de slag te kunnen. De afgelopen maanden hebben zij niet alleen stilgelegen, maar wachtten ze ook in spanning op het oordeel van de verzekeringsmaatschappij over de oorzaak van het doorknakken. In samenwerking met de scheepvaartinspectie, die in eerste instantie mogelijk gesjoemel van Duikersloot zelf niet uitsloot, concludeerde de verzekering dat er sprake was van een constructiefout bij het enkele weken oude schip. De onzekerheid was toen overigens nog niet over want vervolgens vlogen de ontwerper/bouwer en het bedrijf dat de berekeningen uitvoerde, elkaar in de haren.

Duikersloot verbaasde zich gisteren dat hij met zijn belading naar de Noordersluis werd geloodst. De grootste van de vier IJmuidense sluizen werd na het ongeluk namelijk afgesloten voor zandschepen omdat een herhaling in deze sluis zeer grote economische schade kan betekenen. Volgens een medewerker van het gemeentelijke havenbedrijf is echter sinds 1 november het beleid weer gewijzigd en worden grote zand- en beunschepen bij drukte ook weer in de Noordersluis geschut. Dat dit zo kort na de beleidswijziging nu juist de No Limit betreft, noemt hij inderdaad ironisch.

De No Limit is een voorbeeld van de hedendaagse zandschepen die steeds groter worden. Door zijn formaat is het schip aangewezen op de Middensluis of de Noordersluis terwijl veel collega schippers gebruik kunnen maken van de Kleine en Zuidersluis.
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Ik ben blij voor de schipper en zijn bemanning dat ze weer aan de bak kunnen.

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie