Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Ik doe hier een foto voorpagina van de Lloydmail van maart 1968 en voor de SMN mensen
de Rotti heeft hier nog de Nederland schoorsteen met emblem van de lijn.
Voor de kant liggen Korai Maru, Kotei Maru van de Japan Line dan de Limburg en Merwe Lloyd
de Rotti en de Marne Lloyd
Ik vond nog een leuk artikel van de Lloydmail sept 1967

Cor Boer
Bijlagen
Maart 1968 Lloydmail.jpg
Maart 1968 Lloydmail.jpg (166.14 KiB) 972 keer bekeken
001 walcheren.jpg
001 walcheren.jpg (169.88 KiB) 972 keer bekeken
002 Walcheren.jpg
002 Walcheren.jpg (217.99 KiB) 972 keer bekeken
003 Walcheren.jpg
003 Walcheren.jpg (211.67 KiB) 972 keer bekeken
004 Walcheren.jpg
004 Walcheren.jpg (242.15 KiB) 972 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt, Klaas. Die verschillende strepen op de rompen van KRL schepen hebben dus misschien te maken met “voortschrijdend inzicht” wat betreft de huisstijl van de maatschappij. Meestal blijft de rompkkeur gelijk, grijs of zwart. Maar het zou ook kunnen dat deze strepen tot doel hadden om de aangroei van van alles en nog wat te voorkomen/ te verminderen, maar dat later in de praktijk bleek dat het niet aan de verwachtingen beantwoordde.
We zillen het waarschijnlijk nooit weten.
Groeten
Evert Sikkema
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Evert er zijn inderdaad verfsystem/ verfsoorten, die elkaar niet verdragen. Ik heb een schip gehad, dat voer met een anti- fouling op vinyl basis. De romp was behandeld met verf op alkyd basis. Op de raakvlakken " vraten" die elkaar op. Ik ben geen verfdeskundige, maar ik weet nog dat er toen iets anders tussen die twee lagen gezet. Daar komt nog bij dat de KRL een door ir Vossnack systeem had voor katkodische bescherming. Ik heb dit al eens eerder geplaatst, ik zal dit nog even opzoeken en plaatsen. Mogelijk heeft dit er ook mee te maken.
Grt.
Klaas.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Evert, het beloofde bericht. Reeds eerder door mij geplaatst.
KRL kathodische bescherming-1.jpg
KRL kathodische bescherming-1.jpg (202.87 KiB) 933 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-2.jpg
KRL kathodische bescherming-2.jpg (188.92 KiB) 933 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-3.jpg
KRL kathodische bescherming-3.jpg (77.5 KiB) 933 keer bekeken
Dit berichtje werd eerder geplaatst door Jan Stolp

Kathodische bescherming 002_.jpg
Kathodische bescherming 002_.jpg (27.74 KiB) 932 keer bekeken


Groet,

Klaas
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Evert Sikkema »

Ingewikkeld, Klaas, die verven en coatings die niet ‘met elkaar overweg kunnen’.
Het duizelt mij, als ik het lees.
Groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Hallo Evert

Hier een foto van de Merwe Lloyd met op het achterschip bij het khekwerk
de haspel zit waar de aluminium draad werd op danwel afgerold

Cor Boer
Bijlagen
Merwe Lloyd met haspel haspel.jpg
Merwe Lloyd met haspel haspel.jpg (100.52 KiB) 856 keer bekeken
Merwe Lloyd haspel.jpg
Merwe Lloyd haspel.jpg (22.4 KiB) 856 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Uit de LLoydmail van Maart 1968

S.S Drente Lengte 90 breedte 20 h 11,08 met een Compoundmachine
en liep 10 knopen en accomodatie van 16 passagiers
Opgeleverd december 1875 door C. Mitchell &co Newcastel on Tyne.
aan Stoomboot Rederij Rotterdamsche Lloyd Wm, Ruys &Zn Rotterdam
In 1883 ingebracht in de Rotterdamsche Lloyd bij een taxatie waarde van
Fl 410.000.
In 1885 compound machine verwijderd en een triple expansie machine
3 cilinder geplaatst op de werf de Schelde te Vlissingen
Het was het eerste Nederlandse schip met een T3 machine, in 1892 verbouwd tot
vrachtschip en in 1899 verkocht naarAntonio Mancini in Genua Italie en herdoopt
in Avanti.
In 1901 verkocht aanS. Razetto te Genuua en herdoopt als N.S Bosschello
In 1905 verkocht aan Geratti Fratelli Genua Italie en in dat jaar gestrand na een
aanvaring te Constntinobel Turkije.
Vlot gebracht en gesloopt te genua
Bijlagen
Eerste Drente RL.jpg
Eerste Drente RL.jpg (225.51 KiB) 845 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor bedankt. Ik ben vaak in Narvik geweest, leuk om te lezen van die Walcheren (3x). Inderdaad, dat is die haspel van de kathodische bescherming. Ik heb dat boek "120 jaar zeevaart" over de historie van de (K).R.L. gelezen. Daar wordt het ontstaan mooi in beschreven.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Hallo Klaas ik heb 2 reizen op de Merwe Lloyd gedaan 1 reis van 06-02-1959 t/m 16-08-1959
en van 08-02-1966 t/m 11-11-1966 in de latere jaren werd die aluminium draad
niet meer gebruikt

Cor Boer
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor, bedankt. Prachtige schepen, die M- en S-klasse van de K.R.L. Ja, die draad achter het schip is natuurlijk niet zonder risico. Het kan ook nog zo zijn, dat het resultaat toch wat tegenviel. Er is in de loop der jaren wat expirementen geweest, die ook weer met de bekende stille trom verdwenen zijn.
Grt.
Klaas.


Plaats reactie