Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Heel mooi. :)
Maar wat we zelf altijd het belangrijkst vonden: Welk bier hadden ze daar aan boord. :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Arie Hazebroek »

De advertenries hebben betrekking op bouw van het schip, Jos
Ik kan je dus niet vertellen welk merk bier er gestored werd.
Hoe het "koel" gehouden werd laten de volgende plaatjes zien.
51.jpg
51.jpg (87.16 KiB) 2913 keer bekeken
54.jpg
54.jpg (90.34 KiB) 2913 keer bekeken
64.jpg
64.jpg (86.63 KiB) 2913 keer bekeken
En ook waar er afgetapt kon worden.
61.jpg
61.jpg (63.35 KiB) 2913 keer bekeken
Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Arie Hazebroek »

49.jpg
49.jpg (69.06 KiB) 2785 keer bekeken
50.jpg
50.jpg (96.62 KiB) 2786 keer bekeken
52.jpg
52.jpg (79.12 KiB) 2786 keer bekeken
53.jpg
53.jpg (84.56 KiB) 2784 keer bekeken
55.jpg
55.jpg (77.92 KiB) 2785 keer bekeken
56.jpg
56.jpg (90.2 KiB) 2784 keer bekeken
57.jpg
57.jpg (72.47 KiB) 2785 keer bekeken

Gr. Arie.
Bijlagen
58.jpg
58.jpg (90.59 KiB) 2781 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Arie Hazebroek »

Hier de laatste vier advertenties van bedrijven die geleverd hebben voor de bouw van de Willem Ruys.

Gr. Arie.
59.jpg
59.jpg (47.62 KiB) 2674 keer bekeken
60.jpg
60.jpg (87.64 KiB) 2673 keer bekeken
62.jpg
62.jpg (68.91 KiB) 2673 keer bekeken
63.jpg
63.jpg (77.59 KiB) 2673 keer bekeken
Bram

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Bram »

Hoi Arie

Jammer!waren toch nog een hoop hekenbare advertentie`s uit mijn jeugd,
de ommekeer kwam in het midden van de 50tiger jaren,met wat moderner spul,kleur en zeefdruk.
maar ik heb er van genoten. :-D

Groets Bram
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Arie,

Bijzonder bedankt, interessant om te bekijken en een waardevolle aanvulling voor m'n Willem Ruys archief(je)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jolly Sailor

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Vlissingen 11-02-1931

Afbeelding
23-02-1931
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

K.R.L. Maas Lloyd Manokwari of Hollandia.

Bericht door Vaerderij »

Kalianget K.P.M. in Nieuw Guinea. [].jpg
Kalianget K.P.M. in Nieuw Guinea. [].jpg (96.58 KiB) 2343 keer bekeken
Moi Anne,

Van een fotootje (5.5 x 5.5 cm) uit een album met daarop het ms Kalianget deze kopie gemaakt.

Ik neem aan dat de foto eind februari 1958 waarschijnlijk vanaf het dek van de Maas Lloyd genomen is met m'n allereerste toestelletje, in de buurt van
Hollandia of Manokwari. Misschien kunnen sommige van je oud KPM collega's de juiste plaats identificeren, afgaande op de achtergrond?
Begin januari 1958 hadden we met de Maas Lloyd in de buurt van de Hembrug (?) aan het Noordzeekanaal, munitie en dergelijke voor
Nederlands(!) Nieuw Guinea geladen. De klad zat toentertijd in de wereld economie en we zijn vanaf Nieuw Guinea op halve kracht via het
Panama kanaal naar oftewel Savannah of Charleston gevaren waar we wekenlang op de rede lagen. In deze havens hebben we wat lading aan boord
genomen voor de Perzische Golf en toen nogmaals op de rede, nu bij Galveston. Een tijdje geleden keek ik naar een Amerikaanse film op de TV en
Galveston kwam in het beeld, vanuit zee gezien. Na 51 jaar was de skyline nog goed te herkennen, zelfs met een bejaard stel hersenen met 69 jaar op
de meter. Ik heb m'n enige vrije dag gedurende deze bijna 12 maanden durende reis opgenomen in Houston terwijl we daar aan de kade lagen.
Waarom nu juist in Houston, geen idee...

Behalve Amstel, radio, grammofoon, film, Amstel, een uitstekende keuken, een voorbeeldige bediening en meer Amstel (en toen dat op was,
Regal uit New Orleans), was er uiteraard niet veel vertier aan boord en ik herken nog steeds alle tophits van die tijd, vooral omdat men op de
Zwitserse radio nogal gek is op die oude nummers. Voordat we de filmkist met een ander schip konden wisselen, hebben we "The Bofors Gun"
zo'n 6 maal gezien. Bij toeval leerden we gedurende ons 9 jaar verblijf in Schotland de hoofdrol speler in deze film, Nichol Williamson, kennen.
Nichol speelde de rol van de zeer onaangename, schrikaanjagende, sadistische sergeant-majoor. Ik heb hem een compliment gegeven met de
geweldige vertolking van die rol, waarvoor hij me hartelijk dankte en me toen vroeg of ik Rijk de Gooijer kende.
Alsof ik, "zo maar een gewone jongen uit Groningen", regelmatig bij dergelijke figuren voor een biertje en een portie lever of een sateetje aanschoof
aan de bar van de Evenaar in de Folkingestraat.

Na de Perzische Golf zijn we weer teruggekeerd naar havens aan de Amerikaanse Oost en Mexicaanse Golf kust en nogmaals naar de Perzische Golf
waar ik de revolutie in Irak nog van dichtbij meegemaakt heb in Basrah, in de stoel bij de tandarts. Ik kan me ook nog het droogdok in Calcutta en
vooral de toestand van de toiletten en douches aan de wal, alsmede de verkoop van de lege Amstel en Regal flessen in Chittagong herinneren.

Net voor de Kerst 1958 werden we afgelost in Genua en toen was het huiswaarts met de trein. Uiteraard kon de maatschappij zich niet veroorloven
ons drie weken later in Rotterdam op de kade te zetten, vanwege de lange reis premie. Dit was de gedenkwaardige gelegenheid waar ik, na
aangebeld te hebben na bijna 1 jaar aanwezigheid, werd verwelkomd door m'n jongere broer met de lieflijke woorden: "Pa en Moe, daar heb je hem ook weer!"
Tja, toentertijd was het stiff upper lip geblazen (zover dat mogelijk is) en mocht je je emoties niet tonen.
Tempo Doeloe, those were the days, water under the bridge.

Pieter Anne

Elke gelijkenis met bestaande personen en gebeurtenissen berust geheel en al op toeval.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Kalianget K.P.M. en MaasLloyd Koninklijke Rotterdamsche Lloy

Bericht door Vaerderij »

Een reactie van Sparks Jan Loedeman over de mogelijke positie van de Kalianget op de foto.

Leuk, dat mailtje van je broer over de Kalianget, die waarschijnlijk gefotografeerd is vanaf het dek van de MaasLloyd.
Ik heb gekeken in dat archief van de kranten, maar kan geen echte goeie ''match'' vinden voor 1958 Ik zal hieronder een paar
datums neerzetten, waarvan er misschien wel ééntje zou kunnen kloppen....

15/2 1958: Kalianget van Singapore naar Sorong.......17/2 1958: MaasLloyd pass. Sabang naar Singapore + Nw. Guinea

4/3 1958: Kalianget van Seroei naar Hollandia.....

8/3 1958: Kalianget van Hollandia naar Sarmi......17/3 1958: MaasLloyd te Biak

29/4 1958: Kalianget te Singapore.....

24/9 1958: MaasLloyd naar Balboa, dus weer vertrokken uit de Oost....

Ik kan vooralsnog niet meer gegevens van 1958 vinden.... Van 1957 des te meer...!

Misschien zit het zo: Ik fantaseer maar even wat: Op de foto van je broer zie je dan de Kalianget vertrekken van Sorong,
terwijl de MaasLloyd daar ligt te wachten om naar binnen te gaan.

Van HMS Drenthe kan ik helemaal niks vinden, maar misschien was het bij de Kon. Marine wel niet de gewoonte om posities
in de kranten te laten zetten..?

Sparks Jan
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Kalianget, vertrek Manokwari?

Bericht door Vaerderij »

Een reactie van Jan Koops:

Wat een mooi plaatje met de Kalianget en ze vaart op dat moment ook nog, er is volgens mij een klein beetje boeg- en
schroefwater te zien? Vertrekkende Kalianget denk ik uit Manokwari, daar was aan de overkant deze bush bush, sterke verhalen
destijds, de papoea's halen nog zeep en biscuits uit de Amerikaanse opslagplaatsen (1955 met de Kaloekoe).

In 1956 nog op de Kalianget gevaren als 3de WTK,dit was een Ka-boot met een mooie Cochran-stoomketel,de stoom
was soms nodig voor verwarming van de palmolietanks, (alleen in Indonesië, de Kalianget kwam dus voor de uitzetting niet in
Nieuw Guinea, daar was geen palmolie, deze foto is na 1957 denk ik). Wanneer je die foto ziet, dan waren het toch mooie bootjes
en kan me niet voorstellen dat er niets meer van over is. Ik heb nog precies zo'n foto van de Kaloekoe bij Radja Ampat (voor Sorong, 4 eilandjes).

groeten Jan Koops.


Plaats reactie