Pagina 139 van 161

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 09 sep 2020 21:35
door jdbvos
Ok, ik zal wel een vlaag van verstandsverbijstering hebben, maar wat doen die tuimelaars op een MAN ?
En wat zijn die dikke leidingen, die de kop ingaan nabij die tuimelaars...?
Kijk ik hier tegen de aanzetlucht aan, die middels die tuimelaars wordt geactiveerd ?
Da's zowat het enige dat ik me daar bij voor kan stellen....
Welke MAN-man komt MANmoedig met het antwoord ?

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 09 sep 2020 22:40
door Roy
Misschien heeft iemand vooroorlogse nummers van de Holland Shipbuilding of de Britse The Motor Ship ?.
Of oude vooroorlogse studieboeken van de toenmalige Machinistenschool ?. ( Die van m'n vader ben ik helaas kwijtgeraakt............).

m.v.g., Roy

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 09 sep 2020 23:47
door Harry G. Hogeboom
Welke MAN-man komt MANmoedig met het antwoord ?
Nou Jan...dat van die MAN...man...als mede dat MAN...moedig ...DAT was ergens tijdens de begin decennia van de 2e helft van de vorige eeuw, later "we" dat maar eerst eventjes vaststellen :mrgreen: .....ik hou het "in 1e instantie" op meeesjaanische startlucht klep activaaasie van voooor de uitvinding van de "gebalanceerde startluchtklep met een pilot zuigertje" !....maaaar moet er wel " de boeken" op gaan naslaan vooor ik een weddenschap afsluit....hoooopies ouwe boeken uit die "1920tiger enz. enz. jaaren".......allemaal " oud papier" waarvan mijn dochters zeggen dat ze HET...IN de braaand gaan steken ..."als ie er niet meer is!" :lol:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 00:51
door cor
In M.S Kota Inten stond een 7 cilinder 2 dw MAN
5200 pk en liep 14 mijl
Het schip is op 25-10-1927 opgeleverd

Cor Boer

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 09:31
door v+d
Waarschijnlijk luchtverstuiving, dat moet op tijd dus met een hefboompje?
Ik weet niets van die M.A.N dingen alleen dat de zuigers lange hemden hadden en de spoeling dun was :D :lol:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 10:12
door v+d
Hierbij een foto van Broersma ? krl van een Kota.. bootje met een M.A.N. luchtverstuiving.
1957-1-ms-Kota-Gede-De-MAN-dieselmotor-met-luchtverstuiving-Foto-R.-Boersma-1.jpg
1957-1-ms-Kota-Gede-De-MAN-dieselmotor-met-luchtverstuiving-Foto-R.-Boersma-1.jpg (124.39 KiB) 531 keer bekeken

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 13:44
door Harry G. Hogeboom
Ik weet niets van die M.A.N dingen alleen dat de zuigers etc. etc.
Nou Jan uut Warken.....het lijkt er dan toch op dat je veeeel meeeer van die MAN dingen met lange hemden afwist dan jeselluf dacht :lol: Ik heb de boeken er nog niet op naaa geslaagen...maaar ak me goed herinner hebben we al eens eerder over dit "lucht-verstuivende meloochum" gepalaverd....om met je eigen woorden te spreken :lol:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 21:59
door jdbvos
Als ik die vorige foto (waarover de vraag ging) bekijk zie ik pontificaal, en vlgs ut boekie, de verstuiver in het midden van de kop zitten....
Bekijk ik die (hele mooie ! Bedankt !) foto van V&D zie, meen ik een heel ander soort tuimelaar te zien, met heel wat robuustere stoterstang...
Op de 1e foto zit die dikke leiding + onduidelijke object dat door het juk bediend wordt niet centraal, maar meer naar de rand...
Ik blijf tóch denken aan die aanzetklep....

Daarentegen: dan zou je "ielere" stoterstangen verwachten (zoals op V&D's foto) omdat die niet continue bediend wordt, zoals een luchtverstuiver....
"The thick plottens...", zou Zeikspier zeggen....

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 22:02
door Co
Beste mede-kombuizers.
Met dank aan "Het Schip"1926 hier een plaatje van een dubbelwerkende M.A.N. met luchtverstuiving.

Jan: zie je dat de brandstofkleppen in "de put" staan.
(doorgediept gedeelte van cil.kop.)
Het Schip 1926-10.jpg
Het Schip 1926-10.jpg (38.51 KiB) 391 keer bekeken
Hoe de 4 stuks brandstofkleppen in de bodem bediend werden is mij een raadsel.
Wel was volgens de fabrikant de brandstof pomp al "getimed" waardoor de kans op ongelukken door lekkende brandstofkleppen kleiner werd.
Het plaatje van deze pomp:
Het Schip 1926-10. brstpp.jpg
Het Schip 1926-10. brstpp.jpg (28.46 KiB) 391 keer bekeken
Dat moet koren op de molen zijn van een zeker zeilend heerschap in het koude canada, die volgens eigen zeggen MAN pompen van een later type kan afstellen. :P

Groeten van Co.

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Geplaatst: 10 sep 2020 22:24
door jdbvos
Ik zie het Co ! Bedankt !
Maar da's idd een flinke stoterstang, die ook nog eens rechtop staat...
Op de foto van V&D (Kota Gedes) zijn maar iele stoterstangetjes, die ook nog eens onder een flinke hoek staan.... Waar kijken we op die foto dan naar ?
En ja ! Hoe zouden ze in vredesnaam die onderste verstuivers bedienen ? tenslotte is dat met luchtverstuiving niet bepaald eenvoudig....
Nou waren ze vroeger behoorlijk inventief, en werden de mooiste oplossingen bedacht en werkzaam gemaakt (!)...denk bijv aan de Stork-hondehokken...hoe bedachten ze 't !
Dus ook hier bij die dw MAN: ongetwijfeld hadden ze daar een prachtige oplossing voor bedacht...