KPM
KPM
Singapore en eten beroemd!.
Herrinderingen zijn wat vervaagd na al deze jaren, maar satayclub (kleine tentjes) eerst bij de leeuw, de monding van de Singapore river, later verder langs de waterkant.
Devloot wist precies de plekjes waar je bepaalde gerechten het lekkerste kon krijgen.
Restaurantjes schuin tegenover het logeer gebouw (mischien was dat wel omdat het bier goed koud was.
Kikkerbilletjes bij een restaurant in Soerabaja vlak bij de Simpang klok.
Satay Ampenan , werden per honderden bestelt en aan boord geleverd.
Kepiting in kendari maar het lekkerste at ik in de kleine haventjes in de Molukken, in plaats van dat ik het eten at dat door het schip in een rantan mee gegeven was met de motorsloep of een laadboot en nog al te lijden had gehad van het transport liet ik mijn lunch verzorgen door de afschepers van rottan enz. die hun lading graag mee wilden hebben.
Zal mij benieuwen of er nog meer plaatsen tevoorschijn komen.
Rijk
Herrinderingen zijn wat vervaagd na al deze jaren, maar satayclub (kleine tentjes) eerst bij de leeuw, de monding van de Singapore river, later verder langs de waterkant.
Devloot wist precies de plekjes waar je bepaalde gerechten het lekkerste kon krijgen.
Restaurantjes schuin tegenover het logeer gebouw (mischien was dat wel omdat het bier goed koud was.
Kikkerbilletjes bij een restaurant in Soerabaja vlak bij de Simpang klok.
Satay Ampenan , werden per honderden bestelt en aan boord geleverd.
Kepiting in kendari maar het lekkerste at ik in de kleine haventjes in de Molukken, in plaats van dat ik het eten at dat door het schip in een rantan mee gegeven was met de motorsloep of een laadboot en nog al te lijden had gehad van het transport liet ik mijn lunch verzorgen door de afschepers van rottan enz. die hun lading graag mee wilden hebben.
Zal mij benieuwen of er nog meer plaatsen tevoorschijn komen.
Rijk
KPM Satay was een standaard lokatie.
en dan nadien nog even een sapje halen.
Hier nog een foto van Clifford Pier vanaf de waterkant gezien. Foto's zijn genomen in 1976.
Groeten,
Robert
http://www.varenisfijner.nl
en dan nadien nog even een sapje halen.
Hier nog een foto van Clifford Pier vanaf de waterkant gezien. Foto's zijn genomen in 1976.
Groeten,
Robert
http://www.varenisfijner.nl
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
MELCHIOR TREUB
Sorry Anne
even een bootje er tussen door
Op speciaal verzoek
De " MELCHIOR TREUB " van 1913
groetjes
Henk
even een bootje er tussen door
Op speciaal verzoek
De " MELCHIOR TREUB " van 1913
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Melchior Treub
s/s Melchior Treub (1913-1948)
naamsein: TGLC, 1924 TDNL, 1933 PKEJ, 1947 PFXN
Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam. (bouwnr. 255)
Brt: 3.458, nrt: 1.612, dwt: 1.920 lxbxh: 106,70 x 14,66 x 5,61
In 1937; brt: 3.242, nrt: 1.750, dwt: 3.430
Vrachtschip met accommodatie voor 124 eerste klasse- en 1082 dekpassagiers.
In 1937 accommodatie voor 90 eerste-, 48 tweede klasse en 1089 dekpassagiers.
2 triple expansie stoommachines, 2 x 4 cil., 4.200 ipk, 2 schroeven, 14,5 mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam.
Historie:
14 december 1912 tewaterlating, 26 maart 1913 proefvaart en 27 maart 1913 opgeleverd.
Vertrok 5 april naar Ned. Indië en werd daar in mei 1913 in dienst gesteld.
27.03.1913-1948 Melchior Treub, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
26 februari 1942 vercharterd aan het British Ministry of War Transport.
25 oktober 1943 als hospitaalschip in de Golf van Bengalen.(met Bombay als basis)
19 juni 1945 in dienst van de Britse Marine.(niet meer als hospitaalschip)
9 oktober 1945 terug in de KPM vloot.
In 1947 over naar de Nederlandsche koopvaardij vloot met als thuishaven Amsterdam.
21 oktober 1948 verkocht voor de sloop naar Hong Kong. Eind november dat jaar begon de sloop.
Bron: Stegro
Anne
naamsein: TGLC, 1924 TDNL, 1933 PKEJ, 1947 PFXN
Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam. (bouwnr. 255)
Brt: 3.458, nrt: 1.612, dwt: 1.920 lxbxh: 106,70 x 14,66 x 5,61
In 1937; brt: 3.242, nrt: 1.750, dwt: 3.430
Vrachtschip met accommodatie voor 124 eerste klasse- en 1082 dekpassagiers.
In 1937 accommodatie voor 90 eerste-, 48 tweede klasse en 1089 dekpassagiers.
2 triple expansie stoommachines, 2 x 4 cil., 4.200 ipk, 2 schroeven, 14,5 mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam.
Historie:
14 december 1912 tewaterlating, 26 maart 1913 proefvaart en 27 maart 1913 opgeleverd.
Vertrok 5 april naar Ned. Indië en werd daar in mei 1913 in dienst gesteld.
27.03.1913-1948 Melchior Treub, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
26 februari 1942 vercharterd aan het British Ministry of War Transport.
25 oktober 1943 als hospitaalschip in de Golf van Bengalen.(met Bombay als basis)
19 juni 1945 in dienst van de Britse Marine.(niet meer als hospitaalschip)
9 oktober 1945 terug in de KPM vloot.
In 1947 over naar de Nederlandsche koopvaardij vloot met als thuishaven Amsterdam.
21 oktober 1948 verkocht voor de sloop naar Hong Kong. Eind november dat jaar begon de sloop.
Bron: Stegro
Anne
Re: Melchior Treub
Anne
Weer voortreffelijke info
dus dan nog maar eentje
De " GRAAF VAN BYLANDT " ( 1876 )
Groetjes
Henk
Weer voortreffelijke info
dus dan nog maar eentje
De " GRAAF VAN BYLANDT " ( 1876 )
Groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Graaf vaqn Bylandt
s/s Graaf van Bylandt (1891-1904)
naamsein: TDMF
Caird & Co., Greenock-Engeland. (bouwnr.204)
Brt: 1.221, nrt: 794 lxbxh: 78,08 x 9,63 x 5,27
In 1897; brt: 1.206, nrt: 685
In 1902; brt: 1.157, nrt: 709
Vrachtschip.
Compound stoommachine, 2 cil., 187 NHP, 1.000 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: Caird & Co., Greenock-Engeland.
Historie:
1876-1891 Graaf van Bylandt, N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, 's-Gravenhage.
01.1891-1904 Graaf van Bylandt, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
7 september 1898 in Straat Wowini nabij Kendari op een rif vastgeraakt waarbij vrij veel schade ontstond.
04.1904-1906 Toyotomi Maru, K. Ishigaki Kumajiro Uraga, Hakodate-Japan.
15 juni 1906 voor de kust van Korea ter hoogte van Myongchkyon op een mijn gelopen en gezonken.
Bron Stegro
Anne
naamsein: TDMF
Caird & Co., Greenock-Engeland. (bouwnr.204)
Brt: 1.221, nrt: 794 lxbxh: 78,08 x 9,63 x 5,27
In 1897; brt: 1.206, nrt: 685
In 1902; brt: 1.157, nrt: 709
Vrachtschip.
Compound stoommachine, 2 cil., 187 NHP, 1.000 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: Caird & Co., Greenock-Engeland.
Historie:
1876-1891 Graaf van Bylandt, N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, 's-Gravenhage.
01.1891-1904 Graaf van Bylandt, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
7 september 1898 in Straat Wowini nabij Kendari op een rif vastgeraakt waarbij vrij veel schade ontstond.
04.1904-1906 Toyotomi Maru, K. Ishigaki Kumajiro Uraga, Hakodate-Japan.
15 juni 1906 voor de kust van Korea ter hoogte van Myongchkyon op een mijn gelopen en gezonken.
Bron Stegro
Anne
Lunchkaart Tosari
Herinneringen van Nico Meinsma (lll)
Ik dank Henk, Harry, Alfons en anderen voor hun support en aanmoediging en scharrel wat verder. Het is merkwaardig hoeveel er weer bij je boven komt als je éénmaal begonnen bent. Ik denk dat, dat vooral de beginperiode betreft. Als ik een willekeurig schip neem uit een tien jaar latere periode dan heb ik moeite me te herinneren op wat voor dienst we voeren. Oké dat heb ik dan en dan komen er meer beelden, voorvallen maar niet in zo'n grote dichtheid als in die eerste periode. Er komt vast nog wat. Nico
In die opgelegde vloot tijd begon ik schepen van ons bouwbureau te herkennen er lagen oudjes binnen de "
Ik dank Henk, Harry, Alfons en anderen voor hun support en aanmoediging en scharrel wat verder. Het is merkwaardig hoeveel er weer bij je boven komt als je éénmaal begonnen bent. Ik denk dat, dat vooral de beginperiode betreft. Als ik een willekeurig schip neem uit een tien jaar latere periode dan heb ik moeite me te herinneren op wat voor dienst we voeren. Oké dat heb ik dan en dan komen er meer beelden, voorvallen maar niet in zo'n grote dichtheid als in die eerste periode. Er komt vast nog wat. Nico
In die opgelegde vloot tijd begon ik schepen van ons bouwbureau te herkennen er lagen oudjes binnen de "
Re: Lunchkaart Tosari
Hallo Nico.Daar houden we je aan .Door reacties kan soms het verleden wat helderder worden .Hieronder een klein geheugensteuntje.Het is een fragmentje van de plaatsingslijst van alle Wtk's op de JKCPL-vloot per 1 jan.1971.Het zal je bekend voorkomen.Vaerderij schreef:Herinneringen van Nico Meinsma (lll)
Het is merkwaardig hoeveel er weer bij je boven komt als je éénmaal begonnen bent. Er komt vast nog wat. Nico
Waar ik benieuwd naar ben, is de uitzendtermijn die in jou tijd gold en op welke stoom-en/of motorschepen heb je in die termijn gevaren?
Die menue-kaart zegt mij niet zoveel.Is niet zo duidelijk; en ik ken weinig Maleise woorden .Graag ondertiteling .
Vr .gr.
Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Lunchkaart Tosari
Hallo Nico
Ik ben blij dat ik , op bescheiden wijze mede heb kunnen bijdragen aan deze topic en als het lukt zal ik dat ook blijven doen
Sukses en geluk
Henk
Ik ben blij dat ik , op bescheiden wijze mede heb kunnen bijdragen aan deze topic en als het lukt zal ik dat ook blijven doen
Sukses en geluk
Henk
scheepsnostalgie
ms Tosari
Hallo Anne
U vraagt
wij draaien
De " TOSARI " ( 1930 ) K.P.M.
N.V. Werf 'Gusto' v/h A.F. Smulders, Schiedam. ( bouwnr. 640)
Brt: 981, nrt: 673, dwt: 598 lxbxh: 61,97 x 10,41 x 3,53
Vrachtschip met accommodatie voor 8 eerste-, 9 tweede klasse en 544 dekpassagiers.
In 1947 accommmodatie voor 21 salon- en 544 dekpassagiers
MAN dieselmotor, 4 tew, 8 cil., 500 rpk, 9 mijl.
Machinebouwer: Maschinefabrik-Augsburg-Nurnberg A.G., Augsburg.
10 maart 1930 tewaterlating en in april 1930 opgeleverd.
Vertrok 1 mei naar Ned. Indië en werd daar in juli 1930 in dienst gesteld.
00.04.1930-1942 Tosari, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
27 februari 1942 vanuit Tjilatjap naar Colombo ontkomen. Van 30 maart 1942 tot 3 november 1945 in charter bij het British Ministry of War Transport.
3 November 1945 weer terug in de K.P.M. vloot.
In november 1947 in de Nederlandse vloot met Amsterdam als thuishaven.
01.04.1955-1958 Annabella, Isabella Navigation Co. S.A.(J. Manners & Co.), Panama.
1958-1958 Kintamani, Panacia Shipping Co. S.A., Panama.
1958-1962 Kawi, Panacia Shipping Co.S.A., Panama.
1962-1962 Kawi, South East Asia S.S. Corporation., Panama.
25 oktober 1962 op de reis van Saigon naar Singapore, tijdens een zware storm, op 50 mijl van Kuala Trengganu, ontstond een lek in de machinekamer. Door de bemanning in positie 05.00 NB en 104.00 OL verlaten en geabandonneerd.
26 oktober 1962 op 100 mijl oost-noordoost van Kota Baroe voor de kust van Maleisië gevonden.
27 oktober 1962 in positie 06.48 NB en 103.47 OL gekapseisd en gezonken.
groet
Henk
U vraagt
wij draaien
De " TOSARI " ( 1930 ) K.P.M.
N.V. Werf 'Gusto' v/h A.F. Smulders, Schiedam. ( bouwnr. 640)
Brt: 981, nrt: 673, dwt: 598 lxbxh: 61,97 x 10,41 x 3,53
Vrachtschip met accommodatie voor 8 eerste-, 9 tweede klasse en 544 dekpassagiers.
In 1947 accommmodatie voor 21 salon- en 544 dekpassagiers
MAN dieselmotor, 4 tew, 8 cil., 500 rpk, 9 mijl.
Machinebouwer: Maschinefabrik-Augsburg-Nurnberg A.G., Augsburg.
10 maart 1930 tewaterlating en in april 1930 opgeleverd.
Vertrok 1 mei naar Ned. Indië en werd daar in juli 1930 in dienst gesteld.
00.04.1930-1942 Tosari, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
27 februari 1942 vanuit Tjilatjap naar Colombo ontkomen. Van 30 maart 1942 tot 3 november 1945 in charter bij het British Ministry of War Transport.
3 November 1945 weer terug in de K.P.M. vloot.
In november 1947 in de Nederlandse vloot met Amsterdam als thuishaven.
01.04.1955-1958 Annabella, Isabella Navigation Co. S.A.(J. Manners & Co.), Panama.
1958-1958 Kintamani, Panacia Shipping Co. S.A., Panama.
1958-1962 Kawi, Panacia Shipping Co.S.A., Panama.
1962-1962 Kawi, South East Asia S.S. Corporation., Panama.
25 oktober 1962 op de reis van Saigon naar Singapore, tijdens een zware storm, op 50 mijl van Kuala Trengganu, ontstond een lek in de machinekamer. Door de bemanning in positie 05.00 NB en 104.00 OL verlaten en geabandonneerd.
26 oktober 1962 op 100 mijl oost-noordoost van Kota Baroe voor de kust van Maleisië gevonden.
27 oktober 1962 in positie 06.48 NB en 103.47 OL gekapseisd en gezonken.
groet
Henk
scheepsnostalgie