KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Een bijzonder onderwerp, kent u het nog?
Bijlagen
Veiligheid bij meetapparatuur.pdf
(677.13 KiB) 153 keer gedownload

beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Tot slot nog in fig 8 nog een afbeelding van een controle manometer uit het jaar 30 april 1928, die werd gebruikt bij b.v. het afpersen met water van stoomketels en de bijbehorende leidingen en drukvaten zoals verdampers en voorwarmers
Bijlagen
Fig. 8 Afpers controle manometer-001.jpg
Fig. 8 Afpers controle manometer-001.jpg (263.98 KiB) 2731 keer bekeken
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: KPM

Bericht door kees de ru »

Heb hier een vraagje m.b.t. stoom-zaken en vermoed dat ik hier beter af ben dan in het RIL forum.

Zou graag weten waarvoor deze micrometers zouden kunnen dienen.
Meetbereik loopt van -2 t/m +7 mm met een nonius van 0-100.
Ze komen van een Russisch gasturbine schip dat naar de sloop gebracht is.

Verder zou ik graag weten waarvoor polar-planimeters gebruikt werden aanboord.
Was dit alleen teneinde de oppervlakte van een indicateur diagram te bepalen ?

mvg,
Kees de Ru
Bijlagen
PIC_0001 [1024x768].JPG
PIC_0001 [1024x768].JPG (149.76 KiB) 2567 keer bekeken
PIC_0003 [1024x768].JPG
PIC_0003 [1024x768].JPG (144.79 KiB) 2567 keer bekeken
PIC_0005 [1024x768].JPG
PIC_0005 [1024x768].JPG (125.92 KiB) 2567 keer bekeken
Journee

Re: KPM

Bericht door Journee »

Planimeter ... ..., dat is voor mij inmiddels al weer 50 jaar geleden !!!
Wie heeft nog ergens een scan van een oude beschrijving van de werking hiervan liggen, om mijn geheugen op te frissen?
Wij gebruikten indertijd dit apparaat om uit het lijnenplan oppervlakten van dwarsdoorsneden van een schip (Bon-Jean krommen) te bepalen.

Mvg, Johan.

Ik krijg steeds meer respect voor het menselijk geheugen. Bon-Jean krommen, ... ... na 50 jaar floept het woord er zo maar uit!
Denis

Re: KPM

Bericht door Denis »

Johan,

ik heb ook nog met zo,n planimeter gewerkt, 2e klas HTS Dordt spantenraam van een coaster opmeten en inderdaad de bon jean kromme en de KSO.
Ik zou nog ergens een beshrijving moeten hebben, maar ik weet verdomd niet waar ga in het weekeinde wel even spitten.
Aan boord werd dat ding volgens mij alleen voor de indicateur diagrammen gebruikt, en mogelijk voor het opmeten van het oppervlak van de kromme van statische armen, maar dat weten de stuurlui hier op het forum wel of dat zo gedaan werd, je kan dat immers ook met de simson regel doen.

Gr
Denis
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: KPM

Bericht door kees de ru »

Hier 2 links naar deze planimeters.
Zelf heb ik de Poolse versie uit 1962.

http://www.mccoys-kecatalogs.com/KEManu ... _Polar.htm

http://www.mccoys-kecatalogs.com/KEManu ... r_1963.htm

mvg,

Kees
Bijlagen
PIC_0002 plan [1024x768].JPG
PIC_0002 plan [1024x768].JPG (153.28 KiB) 2443 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

...en die micrometers zijn voor het afstellen van de axiale spelingen van de turbines en/of tandwielkasten....
Er zitten meestal al op het vrije lagereinde controlemeters 'ingebouwd' om tijdens bedrijf de stand van de rotor te checken, maar op enigerlei tijd wordt de as/rotor tóch eens gedemonteerd en daarna weer gemonteerd. Dan stel je de as in mbv van de micrometers, en calibreer je je 'bedrijfsmeter'

Het stukje met de mooi gepoetste taatsstukken, is het 0-ijkpunt van de meter (zoal bij de grote micrometer waarbij de beide 'polen' elkaar niet kunnen raken, ook altijd een 0-stukje wordt meegeleverd)
Oost, west...ook best
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: KPM

Bericht door kees de ru »

[quote="jdbvos"]...en die micrometers zijn voor het afstellen van de axiale spelingen van de turbines en/of tandwielkasten....

Bedankt voor de snelle en goede uitleg, Jan.
Weet ik in ieder geval wat of ik in huis heb.

Beide micrometers geven, gemeten op de taatsstuk ("0"-ijkstuk), ook precies 0.00 mm aan.

mvg, Kees
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Graag gedaan Kees !
Wij hier -met z'n allen- , met alle disciplines vertegenwoordigd, weten hier echt ALLES ! :mrgreen:

Prachtig hè, zo'n forum.... :-D

En voor de anderen: mochten jullie aan die Pool-planimeters komen ????
Ik mocht alleen de diagrammetjes maken, en naar meneer de hwtk brengen, en als ik ook maar wéés naar dat gelakte kistje, kreeg ik een tik op m'n vinger.....
Als ik vertelde dat ik ook graag ff wilde oefenen, kreeg ik steevast te horen:"Je doet het maar met de methode die je op school geleerd hebt: interpollatie !"
-putdiepe zucht-
....en dat deden we dan maar weer.....
Men heeft mij eens verteld, dat héél soms, met het hutdeurtje dicht ipv gordijn of haak, de second soms eens mocht oefenen..... 8)
Zal dan wel op een stoomschip zijn geweest..... :lol:
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: KPM

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja.....Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm(reder tegen chiefie).Ook op den ''cristelijke'' gelde dat zo te horen :oops: :( :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie