KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waaarde planimeter enthousiasten........
We schrijven Woensdag 16 September 1964.

Ondergetekende is ass.wtk a/b Hare Majesteit..zussie van de Reus van Heusden.. m.t. " Forest Hill" en beschrijft zijn werkzaamheden van die bewuste dag, naast de introductie van " Vandaag gewoon wacht gelopen en alle op wacht voorkomende werkzaamheden verricht"
Verder had ik kennelijk ook alle verstuivers van de SB hulpmotor verwisseld ( een 6 cylinder MAN) en een brandstofpomp van dat zelfde karretje verpakt. ( Ik zit me dus NU af te vragen hoe dat ook alweer zat?) en NU komt ie alsvolgt:

Quotatie:

Verder diagrammen genomen van alle cylinders van de hoofdmotor en het indicateur vermogen uitgerekend met behulp van een planimeter.

Einde quotatie.

Er komt dan een redelijk gedetaileerd verhaal van " hoe je dat dan doet" EN op de volgende bladzijde zitten de diagrammen van cylinder no. 2-3-6-7 geplakt.

Ik an me zelfs de namen van de toenmalige 2e wtk en de Hwtk herinneren, want het geheel maakte vanzelf een ontiegelijke indruk op me. De baas deed me de werking van de planimeter voor en " vogel het verder maar uit Hogeboom"
Als ik Jan z'n verhaaltje lees dan is dit dus weer een deels bevestiging van mijn toenmalige juiste keuze om bij een " geen kapsones" kluppie te gaan varen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Tsja, Harry.....
...maar dan zat je op een tènker.... :mrgreen:
...als die luuj hun hoofd schudden, hoorde je "het" klotsen... :lol:
Neeej...dán een pakjesboot: stuiterende rubberkubussen aan dek, langszijliggende (houten) binnenvaartbootjes geladen met hennep die uitfikken, locomotieven die een aanrijding hebben met je laadbomen die ff voor onderhoud over de kade lagen, stinkende tallow in je dieptanks (waarin de volgende reis rijst in balen moet worden meegenomen), paarden aan dek die de planken uit hun onderkomen schopten van pure verveling.....en dát was op 1 reisje....!!
Geloof me....het was áánpezen op zo'n boot....verschrikkelijk ! :mrgreen:
Askerantrugdenk......tsjonge !
Da's wél ff wat anders dan tegen een pompman te zeggen:"Ach, pompman....zou u die tengen ff leeg willen lurken ?" :lol:

geintje, hoor ! :lol:
Oost, west...ook best
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: KPM

Bericht door kees de ru »

Denis schreef:Johan,
mogelijk voor het opmeten van het oppervlak van de kromme van statische armen, maar dat weten de stuurlui hier op het forum wel of dat zo gedaan werd, je kan dat immers ook met de simson regel doen
Je hebt wel veel vertrouwen in de instrumenten kennis en - vaardigheid van de stuurlui.
Ik mocht in 1969, op mijn 27ste, bij de RIL als dd 2e stm voor het eerst de tijdmeter tussen 0900 en 0915 opwinden en de barograaf van een nieuw week grafiekpapiertje voorzien.
Voor die tijd mocht je alleen je eigen sextant vasthouden.
Denis

Re: KPM

Bericht door Denis »

Je hebt wel veel vertrouwen in de instrumenten kennis en - vaardigheid van de stuurlui.
Ja zeker heb ik dat, waarom ook niet?

Gr
Denis
Journee

Re: KPM

Bericht door Journee »

Mag ik me buiten die discussie houden?

Hoewel, ... ... dat was in de tijd dat als je tegen een huisarts zei "Ik heb pijn in mijn buik!", hij vroeg: "Hoe weet je dat?".
Daar kon je toch geen verstand van hebben ... ... .

Mvg, Johan,
Denis

Re: KPM

Bericht door Denis »

Mag ik me buiten die discussie houden?
Dat mag,maar zal ik nog wel die planimeter omschrijving voor je opzoeken?

Gr
Denis
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry G.H. schreef:Als ik Jan z'n verhaaltje lees dan is dit dus weer een deels bevestiging van mijn toenmalige juiste keuze om bij een " geen kapsones" kluppie te gaan varen.
Ook bij "geen-kapsoneskluppies" kwam je dit verschijnsel tegen, hoor. De Kleine Vaart had vroeger de naam wars van kapsones te zijn, maar ook daar kwam je dit tegen. Kapiteins die het verdomden om hun stuurlui iets te leren dat toch belangrijk was voor een goede en veilige uitvoering van het bedrijf. Vooral als aflosser kwam ik daar achter omdat ik stuurlieden altijd en overal bij álles betrok. Dan kwam je tot de verbijsterende ontdekking dat sommige geachte collega's dat juist zorgvuldig trachtten te vermijden. Waar precies weet ik niet meer en ook niet hoe het er precies staat of stond, maar ergens in het Wetboek van Koophandel, Boek II, titel 3 "Van de kapitein" werd de kapitein de verplichting opgelegd om erop toe te zien dat de stuurlieden voldoende geoefend en vertrouwd raakten met de verschillende hulpmiddelen bij de navigatie. Ik denk dat dit onverminderd voor een Hwtk gegolden moet hebben. Maar ja, je hebt van die mensen...
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KPM

Bericht door v+d »

Goede morgen heren(en dames?),

Zelf heb ik bij, wat waarschijnlijk door anderen, als een kapsones club werd gezien, gevaren. :mrgreen:
Bij de SMN moest je keurig in uniform aan tafel verschijnen enz., allemaal al eens op dit forum uitgebreid behandeld :lol:

Mijn ervaring is dat er aan opleiding, ik spreek over wtk's, toch wel de nodige aandacht besteed werd.
Natuurlijk was dit afhankelijk van de welwillendheid van de hogeren in rang en gewoon je collega's.
Niet in de laatste plaats was het vooral je eigen vermogen om wat te kunnen en willen leren, ook van een olieman, bankwerker of handlanger kon je, als leerling, veel opsteken :wink:

Als leerling moest je je gewoon en beetje alles laten aanleunen, maar als vijfde werd ik op de West-Afrikaanse kust al voor het karretje gezet, omdat ik bij de tweede op wacht liep en die vond het absoluut nodig dat je kon manoeuvreren.
Best spannend met dat zware Stork brandstofhandel wat nogal eens spontaan op volle kracht donderde tegen je armdruk in :oops:
Een paar keer verkeerd starten en het luchtvaatje dreigde onder de 15 bar te komen, altijd spannend en als je gewoon rustig bleef werd je steeds meer toevertrouwd.
Voeringen meten en lager-speling meten d.m.v. loodjes, het kwam allemaal al heel vroeg op je bordje.
Ik heb nooit ervaren dat anderen mij niets wilden leren, of ze er altijd toe in staat waren is een andere zaak.

Er werken in die tijd nog wel mensen die uit het stoommachinetijdperk kwamen en aan boord waren omdat het diploma vereist was om het schip te kunnen laten vertrekken.
Trof je zo'n hoofdmachinist, dan had die niet veel met zo'n stampende kleppen vretende Hotlo. Zo'n man voelde zich meer thuis bij een Sulzer en zo werd dat vaak ook geregeld.

Bij de maatschappij waren ze toch wel handig in het uitzoeken van bij elkaar passende ploegen, althans zo heb ik het ervaren.

Op de brug zal het ongetwijfeld een ander verhaal geweest zijn, immers sturen deed een roerganger, als het moeilijk werd kwam er een loods aan boord en sleepboothulp, de Sparks zorgde voor de communicatie en zelfs koffie werd door derden gezet :roll:
Als je dan met een handvol volk op zo'n brugdek jezelf gaande moet houden wil je natuurlijk niets uit handen geven :mrgreen: :lol: :lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: KPM

Bericht door Bob R.I.P. »

Ook bij telegrafisten had je goede en slechte chefs. Beiden mee gemaakt.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jolly Sailor

Re: KPM

Bericht door Jolly Sailor »

Waar ik een hekel aan had waren de brainpickers aan boord.


Plaats reactie