KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1930
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

KPM 1947 zes kustvaarders naar de Oost

Bericht door Vaerderij »

De reis van 6 kustvaarders naar 'de oost''. Verhaal 'geplukt' van het Kustvaartforum.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=6786
Anne


Mart Hoogedoorn
Berichten: 3780
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Verhaal net gelezen....prachtige ervaring.Anne weet je ook wat voor INDUSTRIE diesels in die scheepjes stonden?Zelf met een 4 cil 200 pk Industrie jaren gevaren op de Albatros, nooit problemen gehad.Op die scheepjes zal geen zware motor hebben gestaan hooguit een 6 cilinder.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 459
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door RobertB »

Mart,
de coasters waren uitgerust met een 4t enkel werkende 3 cylinder Industrie motor van 150 pk waarmee een snelheid van 7.5 knoop kon worden gevaren.
Blijft verbazend dat men daarmee zo'n tocht durfde te ondernemen. Petje af!

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: KPM

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat ik een schandaal vind is dat deze schepen zonder zendinstallatie werden weg gestuurd. Ja 1 schip had een zender, maar het "convooi" was al spoedig uit elkaar geslagen. De opdrachtgevers zullen zich wel verscholen hebben achter de regels dat voor dergelijke schepen niet een zendinstallatie verplicht was. Het mag wel. Een centenkwestie is het geweest. Een telegrafist, de huur van de installatie, het blijven kruideniers.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3780
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Robert...nòg minder porry dan ik dacht 150 pk tjes,maar wèl drie man die er overheen sprongen,een chiefie en twee Durgerdammers wat dat ook mogen wezen,dit spesie mij niet bekend.Wèl lef die kantoorboys maar die hoefden er de oceanen niet mee over.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Postcard uit 1911. :wink:
KPM.jpg
KPM.jpg (147.33 KiB) 2528 keer bekeken

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KPM-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "De Eerens":
De Eerens 1947 1.jpg
De Eerens 1947 1.jpg (406.51 KiB) 2357 keer bekeken
Boven: hier glijd ze van de helling bij de werf van P.Smit Jr.
De Eerens 1947 2.jpg
De Eerens 1947 2.jpg (342.29 KiB) 2357 keer bekeken
Boven: hier ligt ze in haar element.
De Eerens 1947 3.jpg
De Eerens 1947 3.jpg (425.75 KiB) 2357 keer bekeken
Boven en onder: in de Oost.
De Eerens 1947 4.jpg
De Eerens 1947 4.jpg (471.84 KiB) 2357 keer bekeken
De Eerens 1947 5.jpg
De Eerens 1947 5.jpg (662.78 KiB) 2357 keer bekeken
Gegevens:
Naam: De Eerens
ID: 5190147
Naamsein: PDNS
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 2169 GT
Lengte: 84,26 m - Breedte: 13,10 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: in 1940 opstapel gezet, in 1941 op last van de Duitsers gesloopt en in 1946 opnieuw op stapel gezet. Kiellegging 15 februari 1946, tewaterlating 18 januari 1947, proefvaart 20 augustus en 13 september 1947 opgeleverd - 1947 De Eerens (KPM) - 1961 Ava (Cia Naviera Extremo Orienti - Panama) - 1962 Klingi (P.T.Pelayaran Nusantara Sriwidjaja Raya - Jakarta)
Werf: Scheepswerf & Machinefabriek P.Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 549
Op 6 maart 1977 in de baai van Jakarta gekapseisd en gezonken. 10 opvarenden verloren hierbij het leven.
19 oktober 1977 gelicht en versleept en opnieuw tot zinken gebracht in positie: 05.48 ZB en 106.31 OL.
Klingi ex De Eerens 1947.jpg
Klingi ex De Eerens 1947.jpg (446.6 KiB) 2357 keer bekeken
Boven: als "Klingi".

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

ArnoldW
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: KPM

Bericht door ArnoldW »

Voor de liefhebbers. De Houtman.
houtman 1.jpg
houtman 1.jpg (52.77 KiB) 2278 keer bekeken
Groet Arnold.

Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Bagan. waar en wanneer deze foto's gemaakt zijn is mij niet bekend. :wink:
Bagan.jpg
Bagan.jpg (83.63 KiB) 2204 keer bekeken
Bagan-2.jpg
Bagan-2.jpg (75.76 KiB) 2204 keer bekeken
IDNo: 5319509 Year: 1947
Name: BAGAN Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 1793
Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
59 SELAT MADURA - 64 ANATA - 65 ANDONG - 65 BALISA - 67 MEGAMA
deleted 1992 (untraced since 1979)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7293
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Trevor Jones plaatste op StS een mooi plaatje van de Kunak, de ex Baud
Bijlagen
KUNAK ex BAUD1949.jpg
KUNAK ex BAUD1949.jpg (207.41 KiB) 2064 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De BAUD, hierboven erg fraai als KUNAK, was in 1949 gebouwd bij Wilton-Feijenoord.
Er stond een 4-takt 8-cilinder 3000 pk Werkspoor in, maar die was gebouwd door Hawthorn, Leslie in Newcastle.
Hawthorn Leslie bouwde behalve Werkspoor ook Doxford en Sulzer diesels, maar waarom zouden ze nu voor een in Nederland gebouwd schip de Werkspoor uit Newcastle hebben laten komen? Mijn eerste en eigenlijk ook enige gedachte is dat Werkspoor, toch nog vrij kort na de oorlog, niet kon leveren. Of kan er een andere reden zijn geweest? Iemand die daar iets van weet?
Omnia transit sed navigare necesse est

Evert Sikkema
Berichten: 909
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant van 18 maart 1957.

groeten
Evert Sikkema

Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De minimum leeftijd van een derde stuurman 26 jaar....
Ze moesten natuurlijk hun wilde haren al kwijt zijn. :)

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik begrijp dat ook niet zo goed, die minimum leeftijd van 26 jaar. Ze konden in die tijd werkelijk geen hond meer krijgen. Ik ging in september 1956 uit dienst bij de KPM, net 22 jaar oud. Ik zag geen enkele reden om mezelf nog langer te kwellen door daar te blijven, verbrak mijn contract en betaalde de KPM een - voor die tijd - forse schadevergoeding. Ik moest ook mijn eigen terugreis met de Oranje betalen. Wel kreeg ik een keurig getuigschrift/bewijs van goed gedrag mee. Dat kon ook moeilijk anders, want ook in een klerezooi moet je je werk uiteraard naar beste kunnen blijven doen. Ik van mijn kant was dankbaar voor alles wat ik daar in die vrij korte tijd allemaal had geleerd, want het was in de grond een prachtig bedrijf en er zaten vakmensen. Dat had ik toen, jong als ik was en met net vijf jaar vaartijd, heel goed in de gaten. Maar ik was blij toen de Oranje uit Singapore vertrok, dat wel.

Overigens kostte die reis me de weinige centen die ik na het betalen van die schadevergoeding nog over had. Dat was me wat, negentien dagen - of waren het er eenentwintig - als passagier op zo'n schip zitten. Ik blééf telegrammen naar huis sturen om meer geld te storten voor boordgeld en kwam uiteindelijk geheel berooid in Amsterdam aan. Daar stonden mijn ouders me op te wachten. "Moeder, hier ben ik! Arm, maar heelhuids en in goede gezondheid."
Wij gingen Amsterdam nog even in. Mijn moeder ging winkelen terwijl mijn vader en ik in de Stateside Club op de Nieuwendijk grote koude pilsen dronken. De Stateside Club was de kroeg van de moeder van Pim Maas. Het bier smaakte goed, de muziek was goed en buiten scheen de zon. Ik was weer thuis en dat was een goed gevoel. Net zo goed als die herinnering nog altijd is: mijn vader en ik daar aan de bar. De KPM en Indonesië nu al vervagend en achter de kim verdwenen. :roll:

In datzelfde voorjaar van 1957 waarin die advertentie werd geplaatst, kwam er iemand van de KPM bij mijn ouders in Eindhoven aan de deur - ik meen een gepensioneerd kapitein - met de vraag of ik soms wilde overwegen om terug te komen! Zo hoog was de nood klaarblijkelijk. Vandaar dat ik die leeftijd niet begrijp.
Dat gesprek tussen die gepensioneerde kapitein en mijn vader liep niet echt lekker. De goede man, die tenslotte ook maar werd gestuurd en vast niet voor zijn plezier de deuren langsging om mensen, schijnt het pand op den duur nogal boos te hebben verlaten. Ik had daar geen weet van, laat staan dat ik er schuld aan had; ik zat toen allang weer op zee, op een kuster van Wagenborg.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik begrijp dat ook niet zo goed,
Ik denk zomaar dat er "in die tijd" een heleboel personen waren " die het niet zo goed begrepen" Theo.......en IK doel dan op " er was een einde gekomen aan die koloniale periode in de Nederlandse geschiedenis" tesamen met AL de voordelen die dat voor velen met zich meebracht...........velen konden DAT( of weigerden dat te vatten!) niet vatten en dat bleek in allerlei aspecten, ook zoals bij b.v. bij de -veelal- omhooggevallen dametjes die ...eenmaal terug gekomen in Nederland...het NU b.v. zonder de hulp van de vele baboes en andere " hulpjes in de huishouding" moesten stellen en daaaaar maar over bleeeeven jeremejaaaijen tegenover Jan en alleman en dan op een zodanige wijze dat ik me dat NU nog herinner van bepaalde ex " koloniale gezinnen". En IK was toendertijd slechts een snotjong die wel kon opdreunen van " Sumatra-Java-Bali-Lombok-Sumba-Sumbawa" maaar eigenlijk amper wist waar die Parel van Smaragd-Indonesie lag op de aardkloot. Het zou ook nog enkele jaren duren voooor ik en m'n klas genoten "en detail" zou worden ingelicht over die fantastische K.P.M.door Johnie "Diesel" van Woerkom R.I.P. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7293
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Nou, die sfeer aan boord bij de KPM, die ik tussen Theo's regels doorlees, was er ook nog toen ik tijdens de overgang van KJCPL naar de Nedlloyd op de Straat/Nedlloyd Freetown voer....elders heb ik het daar al over gehad...

Ook ik kon me niet vinden in dat, ja hoe moet je het noemen...zeg maar: hooghartige gedoe, en was blij dat ik na een maand of 6 werd afgelost in HongKong.
Niet dat ik me bij de Nedlloyd niet thuisvoelde hoor, of dat iedereen aan boord van die Freetown zich zo gedroeg (heb er prima vriendschapen tot aan de dag van vandaag aan overgehouden), maar die hwtk én één 2e wtk (4 handen op 1 buik), én de manier waarop die twee op het hoofdkantoor 'uit de wind' werden gehouden, waren de redenen voor mijn overstap terug naar de KHV. Maar uiteraard komt zo'n beslissing niet zomaar uit de hemel vallen; je dacht er al langer over na, natuurlijk !
Gewoon de welbekende laatste druppel....

Iedereen blij, eigenlijk: de Nedlloyd deed niets anders dan andere rederijen 'over te nemen' (HBT, KJCPL, ná mijn tijd nog de KNSM) en bijna al die schepen én de oudere Nedlloydschepen werden verkocht naar de (buitenlandse) concurrentie (vroeger alleen maar naar 'eigen' rederijen zoals de Zuidafrikaanse Capricorn Lines, of de Arabische Saudi Lines, of de Oosterse PIL (was van de RIL)) en waren dus blij dat er mensen weggingen uit eigen beweging. Velen werden een paar jaar later letterlijk weggestuurd....
...en toen kwam het debacle met de P&O, en was het snel over met de NL GHV...

Maach choed (zoals ze in Liembuurch en Bchaaaband zeggen): zó ies ut lèven !
"Vooruitgang", heet dat in moderne management-terminologie.

En nou klinkt het allemaal nét alsof Theo die neergaande spiraal begonnen is, en ik het laatste stukkie afknipte.... :lol:
Oost, west...ook best



Plaats reactie