KPM
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: KPM
Ik vond deze op S.H. niet hetzelfde schip,
maar wel een mooi plaatje.
Groet Bob.V.
maar wel een mooi plaatje.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- van_waerwijck_1910at_possibly_sydney_copy.jpg (119.8 KiB) 2228 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: KPM
VAN WAERWIJCK - 1910
Even voortbordurende op de foto hierboven geplaatst door @Bob
De S.S. van Warwijk werd gebouwd in 1909 door Maats, Feyenoord in Nederland.
Het was 99 meter lang, 13,5 meter breed, 7 meter diep en verplaatst 3.040 ton.
In maart 1942 werd het schip door haar bemanning in Tandjong Priok, (haven van Jakarta),
afgezet als een blokkade om te voorkomen dat de binnenvallende Japanse schepen de haven binnenvaren. Na de invasie werd de van Warwijk gevloeid en vervolgens gerepareerd door de Japanners en omgedoopt
tot de Harugiku, (Harukiku) Maru. De Harugiku Maru werd een van de schepen die bekend staan als
"Hell Ships".
Op 26 juni 1944 vervoerde de Harugiku Maru gevangenen van Belawan, (Medan) naar Pekanbaru in
konvooi toen ze werd geraakt door een van de twee torpedo's die werden afgevuurd door de HMS Truculent. Het schip brak toen in twee en zonk binnen enkele minuten.
Het schip zonk ongeveer 100 km ten zuidoosten van Medan. Het droeg 1.190 krijgsgevangenen
ten tijde van het zinken met het verlies van 198 levens. De overlevenden, (inclusief Judy de krijgsgevangene), klampten zich urenlang vast aan puin en reddingsboten voordat ze werden
opgehaald door een passerende tanker. De gevangenen werden naar Singapore vervoerd,
waar ze een maand bleven, voordat ze naar Pekanbaru werden vervoerd, waar ze de spoorweg
bouwden tot het einde van de oorlog.
BRON: Pakan Baroe
>>>https://www.marhisdata.nl/schip&id=6915
Even voortbordurende op de foto hierboven geplaatst door @Bob
De S.S. van Warwijk werd gebouwd in 1909 door Maats, Feyenoord in Nederland.
Het was 99 meter lang, 13,5 meter breed, 7 meter diep en verplaatst 3.040 ton.
In maart 1942 werd het schip door haar bemanning in Tandjong Priok, (haven van Jakarta),
afgezet als een blokkade om te voorkomen dat de binnenvallende Japanse schepen de haven binnenvaren. Na de invasie werd de van Warwijk gevloeid en vervolgens gerepareerd door de Japanners en omgedoopt
tot de Harugiku, (Harukiku) Maru. De Harugiku Maru werd een van de schepen die bekend staan als
"Hell Ships".
Op 26 juni 1944 vervoerde de Harugiku Maru gevangenen van Belawan, (Medan) naar Pekanbaru in
konvooi toen ze werd geraakt door een van de twee torpedo's die werden afgevuurd door de HMS Truculent. Het schip brak toen in twee en zonk binnen enkele minuten.
Het schip zonk ongeveer 100 km ten zuidoosten van Medan. Het droeg 1.190 krijgsgevangenen
ten tijde van het zinken met het verlies van 198 levens. De overlevenden, (inclusief Judy de krijgsgevangene), klampten zich urenlang vast aan puin en reddingsboten voordat ze werden
opgehaald door een passerende tanker. De gevangenen werden naar Singapore vervoerd,
waar ze een maand bleven, voordat ze naar Pekanbaru werden vervoerd, waar ze de spoorweg
bouwden tot het einde van de oorlog.
BRON: Pakan Baroe
>>>https://www.marhisdata.nl/schip&id=6915
Grtn @Allen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Op foto's van KPM schepen is het soms moeilijk de naam van het schip te ontdekken.
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de namen met goudkleurige letters (in plaats van witte letters) op de boeg stonden en ook dat het formaat niet zo groot was.
Klopt dat?
groeten
Evert Sikkema
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de namen met goudkleurige letters (in plaats van witte letters) op de boeg stonden en ook dat het formaat niet zo groot was.
Klopt dat?
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
gr. Bas
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: KPM
Probeersel qua uitvergroting en scherpte. / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: KPM
Jinny, dat is hem!
Jammer dat Kapt Hoeksema in alle onderzoeken politiek
aan de kant is gezet. Nooit in ere hersteld, elke handeling
als Kaptein is verdraaid in de documentaire. Dit alleen
om het kijkcijfer omhoog te krikken.
Groet Jaap.
Jammer dat Kapt Hoeksema in alle onderzoeken politiek
aan de kant is gezet. Nooit in ere hersteld, elke handeling
als Kaptein is verdraaid in de documentaire. Dit alleen
om het kijkcijfer omhoog te krikken.
Groet Jaap.
Re: KPM
De "regering" waarmee Hoeksema toen te maken had, de grote marine-baas zelf, gaf hem expliciet de opdracht voor z'n daad. En in oorlogstijd een dergelijke opdracht van een dergelijke hoge militair weigeren, geeft je meteen een exclusief plaatsje helemaal vooraan….
Bij een vuurpeloton, uiteraard...
En daarna komt uiteraard, nét als overal in de wereld, "de grote cover-up", de pionnen in het spel opofferen voor het grote doel: de leiding buiten schot houden...het gaat tenslotte om het blazoen van hooggeplaatsten....
Persoonlijk denk ik dat Hoeksema nooit echt meer goed geslapen heeft...maar dat terzijde...
Dat schip, die Van Imhoff, was in dié tijd en in dát vaargebied, nog een fors formaat lijkt me.... Maar de KP-emmers hier weten wel hoe het precies zit.
In mijn optiek had je 4 'soorten' schepen bij de KPM: De schepen die de kleine rivieren op-en-neer konden varen en de korte verbindingen tussen kleinere eilanden bedienden en beperkte passagiersaccomodatie hadden. Dan de middelgrote schepen die de langere afstanden door de archipel (ik spreek dat uit als argippel ) en de grotere eilanden aandeden , en de grote schepen die de hoofdplaatsen aandeden en verbinding met de rest van de wereld (ook NL) aandeden. En als laatste van de 4 die ik noemde: de tankertjes van bijv Stanvac, die daarin waarschijnlijk een soortgelijke gebieds-indeling hadden... Diepgang, en L x B, bepaalt uiteraard de mogelijkheden van een schip....
Maar op plaatjes van bijv die Brandan, vraag ik me elke keer toch weer af waar die hele bemanning allemaal sliepen: je had voor de mk alleen al een hwtk, 2e, 2 3's, 2 4's, assistenten, leerlingen (?) en dan nog stokers, handlangers, tremmers, oliemannen, wipers….
Voor de brug geldt hetzelfde, dan nog de civiele dienst, ook de sparks moest nog ergens hoog wonen, én nog de dekdienst ! Zelfs enige passagiers hadden nog accommodatie !
Ik neem toch aan dat er lading in de ruimen ging...maar waar die mensen allemaal woonden ???
Bij een vuurpeloton, uiteraard...
En daarna komt uiteraard, nét als overal in de wereld, "de grote cover-up", de pionnen in het spel opofferen voor het grote doel: de leiding buiten schot houden...het gaat tenslotte om het blazoen van hooggeplaatsten....
Persoonlijk denk ik dat Hoeksema nooit echt meer goed geslapen heeft...maar dat terzijde...
Dat schip, die Van Imhoff, was in dié tijd en in dát vaargebied, nog een fors formaat lijkt me.... Maar de KP-emmers hier weten wel hoe het precies zit.
In mijn optiek had je 4 'soorten' schepen bij de KPM: De schepen die de kleine rivieren op-en-neer konden varen en de korte verbindingen tussen kleinere eilanden bedienden en beperkte passagiersaccomodatie hadden. Dan de middelgrote schepen die de langere afstanden door de archipel (ik spreek dat uit als argippel ) en de grotere eilanden aandeden , en de grote schepen die de hoofdplaatsen aandeden en verbinding met de rest van de wereld (ook NL) aandeden. En als laatste van de 4 die ik noemde: de tankertjes van bijv Stanvac, die daarin waarschijnlijk een soortgelijke gebieds-indeling hadden... Diepgang, en L x B, bepaalt uiteraard de mogelijkheden van een schip....
Maar op plaatjes van bijv die Brandan, vraag ik me elke keer toch weer af waar die hele bemanning allemaal sliepen: je had voor de mk alleen al een hwtk, 2e, 2 3's, 2 4's, assistenten, leerlingen (?) en dan nog stokers, handlangers, tremmers, oliemannen, wipers….
Voor de brug geldt hetzelfde, dan nog de civiele dienst, ook de sparks moest nog ergens hoog wonen, én nog de dekdienst ! Zelfs enige passagiers hadden nog accommodatie !
Ik neem toch aan dat er lading in de ruimen ging...maar waar die mensen allemaal woonden ???
Oost, west...ook best