KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: KPM

Bericht door b-bootsman »

Ik vond deze op S.H. niet hetzelfde schip,
maar wel een mooi plaatje.

Groet Bob.V.
Bijlagen
van_waerwijck_1910at_possibly_sydney_copy.jpg
van_waerwijck_1910at_possibly_sydney_copy.jpg (119.8 KiB) 2228 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: KPM

Bericht door Allen »

VAN WAERWIJCK - 1910

Even voortbordurende op de foto hierboven geplaatst door @Bob

De S.S. van Warwijk werd gebouwd in 1909 door Maats, Feyenoord in Nederland.
Het was 99 meter lang, 13,5 meter breed, 7 meter diep en verplaatst 3.040 ton.

In maart 1942 werd het schip door haar bemanning in Tandjong Priok, (haven van Jakarta),
afgezet als een blokkade om te voorkomen dat de binnenvallende Japanse schepen de haven binnenvaren. Na de invasie werd de van Warwijk gevloeid en vervolgens gerepareerd door de Japanners en omgedoopt
tot de Harugiku, (Harukiku) Maru. De Harugiku Maru werd een van de schepen die bekend staan ​​als
"Hell Ships".

Op 26 juni 1944 vervoerde de Harugiku Maru gevangenen van Belawan, (Medan) naar Pekanbaru in
konvooi toen ze werd geraakt door een van de twee torpedo's die werden afgevuurd door de HMS Truculent. Het schip brak toen in twee en zonk binnen enkele minuten.


HMS Truculent.JPG
HMS Truculent.JPG (68.71 KiB) 2147 keer bekeken
Het schip zonk ongeveer 100 km ten zuidoosten van Medan. Het droeg 1.190 krijgsgevangenen
ten tijde van het zinken met het verlies van 198 levens. De overlevenden, (inclusief Judy de krijgsgevangene), klampten zich urenlang vast aan puin en reddingsboten voordat ze werden
opgehaald door een passerende tanker. De gevangenen werden naar Singapore vervoerd,
waar ze een maand bleven, voordat ze naar Pekanbaru werden vervoerd, waar ze de spoorweg
bouwden tot het einde van de oorlog.
BRON: Pakan Baroe



>>>https://www.marhisdata.nl/schip&id=6915
Grtn @Allen
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Op foto's van KPM schepen is het soms moeilijk de naam van het schip te ontdekken.
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de namen met goudkleurige letters (in plaats van witte letters) op de boeg stonden en ook dat het formaat niet zo groot was.
Klopt dat?
groeten
Evert Sikkema
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo »

Com_LC0144-001-001.jpg
Com_LC0144-001-001.jpg (157.3 KiB) 1771 keer bekeken
Rede van Singapore in 1967/68 met volgens mij een coaster van de KPM uit de serie van 20 van de Sitsen klasse. Bwj. 1948/51 Albine Engine Works Portland Oregon afm. 54.86 x 8.86 x 2.55, 556 brt. Motor 4 takt 6 cil. Enterprise 275 pk. 8.5 kn.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo »

urn-gvn-ZAH01-100003634-large.jpeg
urn-gvn-ZAH01-100003634-large.jpeg (151.47 KiB) 1606 keer bekeken
Ruys in Durban in een strak witte kleur.
gr. Bas
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: KPM

Bericht door sparky-san »

Brandan2.jpg
Brandan2.jpg (147.18 KiB) 1470 keer bekeken
Brandan3.jpg
Brandan3.jpg (161.54 KiB) 1470 keer bekeken
Brandan4.jpg
Brandan4.jpg (193.9 KiB) 1470 keer bekeken
Brandan5.jpg
Brandan5.jpg (170.71 KiB) 1470 keer bekeken
Brandan-KPM.jpg
Brandan-KPM.jpg (135.12 KiB) 1470 keer bekeken
De Brandan van de KPM, bj 1907, ton 303.
Probeersel qua uitvergroting en scherpte. / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: KPM

Bericht door sparky-san »

Imhoff2.jpg
Imhoff2.jpg (127.79 KiB) 1170 keer bekeken
Imhoff3.jpg
Imhoff3.jpg (118.45 KiB) 1170 keer bekeken
Imhoff4.jpg
Imhoff4.jpg (98.84 KiB) 1170 keer bekeken
vanimhoff.jpg
vanimhoff.jpg (72.59 KiB) 1170 keer bekeken
mvg / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: KPM

Bericht door Jinny »

Is dit het schip waar die docu toen over ging?
Dan is het schip kleiner dan ik verwachtte...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
jago
Berichten: 301
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: KPM

Bericht door jago »

Jinny, dat is hem!
Jammer dat Kapt Hoeksema in alle onderzoeken politiek
aan de kant is gezet. Nooit in ere hersteld, elke handeling
als Kaptein is verdraaid in de documentaire. Dit alleen
om het kijkcijfer omhoog te krikken.

Groet Jaap.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

De "regering" waarmee Hoeksema toen te maken had, de grote marine-baas zelf, gaf hem expliciet de opdracht voor z'n daad. En in oorlogstijd een dergelijke opdracht van een dergelijke hoge militair weigeren, geeft je meteen een exclusief plaatsje helemaal vooraan….
Bij een vuurpeloton, uiteraard...
En daarna komt uiteraard, nét als overal in de wereld, "de grote cover-up", de pionnen in het spel opofferen voor het grote doel: de leiding buiten schot houden...het gaat tenslotte om het blazoen van hooggeplaatsten....
Persoonlijk denk ik dat Hoeksema nooit echt meer goed geslapen heeft...maar dat terzijde...

Dat schip, die Van Imhoff, was in dié tijd en in dát vaargebied, nog een fors formaat lijkt me.... Maar de KP-emmers hier weten wel hoe het precies zit.
In mijn optiek had je 4 'soorten' schepen bij de KPM: De schepen die de kleine rivieren op-en-neer konden varen en de korte verbindingen tussen kleinere eilanden bedienden en beperkte passagiersaccomodatie hadden. Dan de middelgrote schepen die de langere afstanden door de archipel (ik spreek dat uit als argippel :-D ) en de grotere eilanden aandeden , en de grote schepen die de hoofdplaatsen aandeden en verbinding met de rest van de wereld (ook NL) aandeden. En als laatste van de 4 die ik noemde: de tankertjes van bijv Stanvac, die daarin waarschijnlijk een soortgelijke gebieds-indeling hadden... Diepgang, en L x B, bepaalt uiteraard de mogelijkheden van een schip....

Maar op plaatjes van bijv die Brandan, vraag ik me elke keer toch weer af waar die hele bemanning allemaal sliepen: je had voor de mk alleen al een hwtk, 2e, 2 3's, 2 4's, assistenten, leerlingen (?) en dan nog stokers, handlangers, tremmers, oliemannen, wipers….
Voor de brug geldt hetzelfde, dan nog de civiele dienst, ook de sparks moest nog ergens hoog wonen, én nog de dekdienst ! Zelfs enige passagiers hadden nog accommodatie !
Ik neem toch aan dat er lading in de ruimen ging...maar waar die mensen allemaal woonden ???
Oost, west...ook best


Plaats reactie