Pagina 211 van 282

Re: KPM

Geplaatst: 09 okt 2013 09:11
door belgonaut
Ahoy,
Op de site go2war2 staat een hele hoop leesvoer over ww2.
Een storende fout is dat er onder "Nederlandse Hospitaalschepen" bij de "Tjitjalengka"
vemeld is dat ze 2 hoofdmotoren en 2 propellers had.
Dit is niet het geval want ze had maar één hoofdmotor n.l. een Stork dubbelwerkende
tweetakt 6 cilinder en dus ook maar één propeller.

http://www.go2war2.nl/artikel/2961/Nede ... htm?page=4
http://koopvaardij.blogspot.be/2013/01/ ... engka.html

Grts, Belgonaut.

Re: KPM

Geplaatst: 10 okt 2013 08:34
door Evert Sikkema
Afbeelding
Zoals het ooit geweest is.

groeten
Evert Sikkema

Re: KPM

Geplaatst: 15 okt 2013 11:54
door Evert Sikkema
Zaterdag vond op de Witte Zwaan in Groningen de halfjaarlijkse bijeenkomst plaats van de Vereniging Van Oud-Employé’s Der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en de Vereniging van oud-personeel der Koninklijke Java-China-Paketvaartlijnen NV.
Sparks Jan Remmers showde seinsleutels en andere attributen uit de radiohut en liet geluidsfragmenten horen van het noodverkeer tussen Scheveningen Radio en ms Stardust.
Ook andere maritieme voorwerpen en boeken werden getoond.
Binsar Sipahutar van Toko Semarang zorgde weer voor de traditionele Indische rijsttafel.
Aan boord van de Witte Zwaan was ruimschoots tijd om elkaar te ontmoeten en herinneringen op te halen aan de vroegere vaarperiode. De ruim 80 aanwezigen hebben daar dan ook ruimschoots gebruik van gemaakt.
Ik was uitgenodigd om mijn scheepsportretten te laten zien, die met wasknijpers aan de rolgordijnen van de Witte Zwaan konden worden opgehangen.
De bijeenkomst begon om 11 uur en was omstreeks half 4 afgelopen.
Indien u ook nog eens op een gezellige manier met oud collega's wilt praten neem dan contact op met Anne Mulder (vaerderij@najadeprojecten.demon.nl)
De volgende bijeenkomst in Groningen is 5 april 2014.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema

Re: KPM

Geplaatst: 16 okt 2013 15:16
door beijk
Hr. Ms. Batak

Bouwwerf: Droogdok Mij. Soerabaja te Soerabaja 1931
Grootste lengte: 46,56 meter
Grootste breedte: 8,28 meter
Waterverplaatsing: 409 ton
Machinevermogen: 200 pk
Maximale snelheid: 10 knopen
Bemanning: 20 koppen


De Batak was een kustvaartuig van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) en werd eind januari 1942 gevorderd door de Koninklijke Marine. Het schip werd ingericht als bewakingsvaartuig en Hr. Ms. Batak gedoopt. Op 2 maart 1942 werd het schip op het Marine Etablissement in Soerabaja, Java, door marinepersoneel vernield nadat het de dag daarvoor als gevolg van een Japanse luchtaanval in een dok was gekapseisd. Op 7 februari 1943 werd het schip door de Japanners gelicht en hersteld en als Batak Go in de vaart gebracht. Het kustvaartuig is op 15 september 1943 onder Japanse vlag verloren gegaan.

Re: KPM

Geplaatst: 19 okt 2013 09:21
door Evert Sikkema
Afbeelding
Zou dit een bootje kunnen zijn waarmee passagiers van KPM schepen van en aan boord gebracht werden, als een schip niet aan een kade af kon meren?
Of kan het net zo goed dienst gedaan hebben voor het vervoeren van passagiers van SMN en (K)RL schepen?
Er staat namelijk geen naam op.

groeten
Evert Sikkema

Re: KPM

Geplaatst: 20 okt 2013 09:26
door Willem Oldenburg
Hoi KPM-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "van der Hagen" uit 1909:
van der Hagen 1909 1.jpg
van der Hagen 1909 1.jpg (382.27 KiB) 2453 keer bekeken
van der Hagen 1909 2.jpg
van der Hagen 1909 2.jpg (339.57 KiB) 2453 keer bekeken
Gegevens:
Naam: Van Der Hagen
Imo/ID: 5607944
Naamsein: TJKC - 1924 THWQ - 1933 PKFD - 1949 PIDM
Eigenaar: NV Koninklijke Paketvaart Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 3033 GT - 1912 3595 GT
Lengte: 99,17 m - Breedte: 13,44 m
Thuishaven: Batavia - 1949 Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1909 als Van Der Hagen - in oktober 1909 opgeleverd - vertrok 9 november 1909 naar Ned. Indië en werd in december 1909 in dienst gesteld.
Werf: Maatschappij Fijenoord NV - Rotterdam/NLD - Werf nr: 227
Motor: Triple expansie stoommachine, 3 cil / Vermogen: 1300 ipk / Snelheid: 10,5 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 32 eerste-, 26 tweede klasse en 1000 dekpassagiers. In 1937 accommodatie voor 28 eerste-, 29 tweede klasse en 967 dekpassagiers. Na 1947 geen passagiers accommodatie meer.
In maart 1952 verkocht voor de sloop in Hong Kong.

Stukje historie:
Van 1909 - 1942 Van Der Hagen (KPM) - Op 4 maart 1942 te Tjilatjap door Japanse luchtaanval zwaar beschadigd - Door Japanners hersteld en 26 september 1942 in de vaart gebracht als "Haryashu Maru" - Op 3 juni 1945 door een Amerikaanse luchtaanval gezonken.
20 augustus 1945 in gezonken toestand in Singapore baai aangetroffen, gelicht en hersteld.
Vervoerde na de Japanse capitulatie, Japanse krijgsgevangenen van de Straits naar Japan. Kwam in september 1946 als vrachtschip weer in dienst van de KPM.
1946 - 1952 Van Der Hagen - KPM/Amsterdam/NLD
In 1949 over naar de Nederlandse koopvaardij met als thuishaven Amsterdam.
van der Hagen 1909 3.jpg
van der Hagen 1909 3.jpg (315.99 KiB) 2453 keer bekeken
Groetjes Willem

Re: KPM

Geplaatst: 20 okt 2013 13:27
door kees de ru
[quote="Willem Oldenburg"]Hoi KPM-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "van der Hagen" uit 1909:
==============================

Voor de postzegelverzamelaars onder U, zie:

http://www.studiegroep-zwp.nl/schepen/Afb-AJ/Hagen.htm

en voor nog veel meer KPM-scheepsstempels zie:

http://www.studiegroep-zwp.nl/

mvg, Kees

Re: KPM

Geplaatst: 23 okt 2013 19:16
door beijk
Is er zo nog gestookt bij de KPM ?

Re: KPM

Geplaatst: 07 nov 2013 18:27
door beijk
De lentz kleppenkar een bijzondere voortstuwingsmachine

Re: KPM

Geplaatst: 11 nov 2013 11:55
door Jos Komen (R.I.P)
De ex-Sanana. :wink:

IDNo: 5310577 Year: 1950
Name: SANANA Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 2074
Builder: Pot
Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
68 KOTA BINTANG
BU Jurong 22.4.85