Pagina 255 van 282
Re: KPM
Geplaatst: 12 jul 2018 10:01
door Jos Komen (R.I.P)
De Swartenhondt 1924.
- Swartenhondt.jpg (141.54 KiB) 10321 keer bekeken
IDNo: 5606155 Year: 1924
Name: SWARTENHONDT Type: Passenger/cargo Flag: NLD Tons: 4661
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
BU Hong Kong 20.1.59
Re: KPM
Geplaatst: 12 jul 2018 17:56
door jandikker
Geweldig bedankt Jos voor de foto van de Sua Ting Hon.
Mijn eerste stoomschip en er vier maanden op gevaren.
In Gorontalo de jaarwisseling '54/'55 meegemaakt.
Jan Dikker
Re: KPM
Geplaatst: 22 jul 2018 13:11
door Jos Komen (R.I.P)
Sua Ting Hon, met bami of rijst?
De merkus 1937.
- Merkus-1.jpg (87.12 KiB) 10089 keer bekeken
- Merkus-2.jpg (90.38 KiB) 10089 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: KPM
Geplaatst: 24 jul 2018 10:32
door Jos Komen (R.I.P)
De Melchior Treub 1913.
- Melchior Treub.jpg (116.76 KiB) 9954 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: KPM
Geplaatst: 31 jul 2018 18:01
door Jos Komen (R.I.P)
De Camphuys 1904.
- Camphuys-1.jpg (122.23 KiB) 9771 keer bekeken
- Camphuys-2.jpg (98.49 KiB) 9771 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: KPM
Geplaatst: 05 aug 2018 17:13
door Jos Komen (R.I.P)
De Ombilin 1916.
- Ombilin.jpg (73.02 KiB) 9444 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: KPM
Geplaatst: 16 aug 2018 11:21
door Jos Komen (R.I.P)
De Benkoelen 1921.
- Benkoelen-1.jpg (100.66 KiB) 9176 keer bekeken
- Benkoelen-2.jpg (136.74 KiB) 9176 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: KPM
Geplaatst: 19 aug 2018 11:23
door jandikker
LOMBOK
Vanmorgen las ik dat er weer een aardbeving had plaatsgevonden op Lombok, De tekst werd vergezeld van een foto van een (rondvaart)boot met de boeg op het strand met drommen mensen die het eiland willen verlaten en aan boord willen.
Dat deed me terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe varen op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor). Heen met stukgoed en terug met vee. Dan werd uiteraard ook Lombok aangedaan, Ampenan aan de Oostkust waar als ik me goed herinner hooi werd geladen. Theo Horsten (R.I.P.) besloot toen hij op een van de Wai-schepen voer, dat het voor hem genoeg was bij de KPM. Hij nam ontslag en reisde op eigen kosten weer terug naar Nederland.
Als ik het effe terug zoek zie ik dat de Wai-schepen 1400 dekpassagiers mee konden nemen. Voor het verkeer naar de wal, kades ontbraken, werden twee redding-/ladingboten met elkaar verbonden en gedekt door twee zware schotten bestaande uit balken en planken. Een hekwerk er om heen en een looplankie en geschikt voor het vervoeren van circa 20 sapi's. En er was vanzelfsprekend een half overdekte motorboot een krachtige tweecilinder Samofa voor het slepen van de vlotten en het passagiersvervoer. Lading werd meestal geladen en gelost vanaf het strand.
Wat zouden deze schepen van pas zijn gekomen bij het vervoer van zoveel vluchtelingen.
Good goan!
Jan
Re: KPM
Geplaatst: 19 aug 2018 15:57
door Harry G. Hogeboom
terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe....op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor)
Kijk kijk die ouwe KPM'r Jan Dikker is op zijn praatstoel geklommen.....blijf zitten waar je zit Jan en veroer je neeeet!
Ik zal een verzoek indienen bij Ome JossieUno voor het openen van een KPM sub onderwerp getiteld:
"Ware Verhalen en belevenissen uit Tempo Doeloe.....Meester Jan Dikker verteld"
Re: KPM
Geplaatst: 19 aug 2018 17:44
door Jos Komen (R.I.P)
Meester Jan Dikker vertelt:
viewtopic.php?f=1&t=3627