Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Roy »

Bedankt Robert.
Dat ga ik vanavond eens nalezen. 'k Moet nu even weg...………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door andrekik »

Evert Sikkema schreef: 11 feb 2019 17:13 Via een aquarel van de Straat Magelhaen, die ik geschilderd heb voor een oud bemanningslid en die op Varenisfijner staat, kwam ik in contact met een mevrouw die op 7 jarige leeftijd een reis met dit schip heeft gemaakt tussen eind december 1963 en ergens in januari 1964 van Port Elizabeth naar Singapore. Haar vader werkte bij Ford in Zuid Afrika en op een gegeven moment kreeg hij de post van Managing Director Ford Singapore aangeboden. Vandaar de reis met de Straat Magelhaen! De overtocht vond plaats na de kerstdagen van 1963. Volgens mevrouw waren zij en haar broer (10 jaar) de enige kinderen aan boord. Er konden ook hooguit 12 passagiers mee, dus dan waren er misschien nog 8 andere passagiers aan boord. Maar daar heeft mevrouw geen herinneringen aan. Ze weet nog wel dat haar broer en zij eindeloos op dek hadden gespeeld, soms met wat bemanningsleden met een soort van houten frisbee's die in bepaalde uitgestippelde grote cirkels moesten gegooid worden.
En dat gedoe met Koning Neptunus toen de Evenaar gepasseerd werd, vond ze heel eng, want ze was maar een klein meisje!!

Na 4-5 jaar was hun tijd in Singapore voorbij en verhuisden ze terug naar Port Elizabeth, maar dan per vliegtuig.
In 1983 is mevrouw getrouwd met een Nederlander die in Johannesburg werkte en sedert eind dat jaar woont ze in Nederland.

Is er misschien een bemanningslid die iets meer weet over de reis toen (eind 1963 begin 1964) met de Straat Magelhaen?
Mevrouw zou het wel fijn vinden om wat meer te weten over die reis.

Hoe lang duurde zo'n reis en welke havens werden aangedaan bijvoorbeeld?

groeten
Evert Sikkema
Weinig havens aangedaan Evert:
Schip voer op Far East - South America.
8-1-64 en 9-1-64 Capetown
10-1-64 en 11-1-64 Port Elisabeth
16-1-64 van Durban naar Singapore
30-1-64 Singapore

Deze info van Delpher, scheepstijdingen.

Andre
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Ik ontving zojuist van een ouwe collega-vrind deze van de Nedlloyd Amsterdam in 1978 (vlgs hem)
Verder geen verdere gegevens
Bijlagen
Nedlloyd Amsterdam.jpg
Nedlloyd Amsterdam.jpg (197.47 KiB) 6085 keer bekeken
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Sparks316 »

Dat moet inderdaad 1978 of daaromtrent zijn geweest, Jan.
Er waren er 6 van, gebouwd 1968/1969.
Ze kwamen bij de RIL in de vaart als ik meen aanvankelijk Straat-A schepen, maar 4 werden doorgesluisd naar SAF-marine in Zuidafrika en kregen als voorvoegsel Safocean i.p.v. Straat. Twee kwamen er onder antilliaanse vlag (waaronder de Amsterdam) en twee onder zuidafrikaanse.
Toen ik in 1972/73 op de Straat Luzon zat was het gesprek van de dag natuurlijk de op handen zijnde overgang naar Nedlloyd, plus de bijbehorende teruglopende promotiemogelijkheden 8)
Volgens mij hadden ze allemaal zo'n Hotlo aan boord staan, goed voor 20 knopies.
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Sorry Louis, ik drukte me verkeerd uit...
Ik ken (sommige van) die schepen, ben zelfs aan boord geweest...
Ik bedoelde dat ik verder geen gegevens heb van de foto. :-D
Een serietje foto's van die collega aan boord met vrouw & kinderen, en een paar anderen personen zichtbaar
Maar ik kreeg de foto's door hem toegezonden, maar het is niet aan mij om die andere foto's te plaatsen....
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Roy »

Die serie van 6 Straat A schepen hadden inderdaad allen een Stork SW van 13.500 apk., 6 cil., 2 takt, e.w., b. x sl.; 800 x 1.600 mm.
Drie van hen werden door v.d. Giessen-De Noord, en drie door Verolme gebouwd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Het waren mooie schepen...vond ik althans...
En de 1e keer dat ik er een zag (de Auckland, askmenievergis), en met 'de mensen' kwam te praten in de RedLion, was in HK...
En meteen daarna keek ik heel anders naar dat schip: idd een SW, maar in tegelstelling tot onze Waalekerk niet een 90x170, maar een 80x160 (wist niet eens dat die bestonden), maar -en daar stond ik echt van te kijken- GEEN brugbediening...!!
Dat zette in mijn ogen destijds de RIL zowat terug naar de tijden van Columbus... Bij de Nedlloyd werd mbv allerlei piefjes en palletjes, en vooral klemmetjes op de handles, zelfs (oa) de S-kerken met brugbediening omgebouwd...
Er bleef tijdens manoeuvreren altijd iemand standby bij de telegraaf om over te kunnen nemen; dat palletjessysteem werkte niet altijd 100% want de brug moest op gevoel de aanzetlucht regelen. We kwamen wel eens voor de kant met een op aanzetlucht kachelende motor :-D
Maar dergelijke nieuwe, en moderne schepen zonder brugbediening uitgerust, was in mijn ogen hetzelfde als een Ferrari Testarosso met Flintstone-trapaandrijving...
Maar het is wel weer goedgekomen met me, hoor :lol: "Op hand" manoeuvreren deed ik altijd met groot plezier ! Die connectie die je met die motor (of turbine) had....fantastisch...!
Oost, west...ook best
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door ArnoldW »

Geen idee of het hier hoort, maar toch een wat wazig plaatje van de "Tjikini".
tjikini.jpg
tjikini.jpg (99.6 KiB) 5475 keer bekeken
Groet Arnold.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Evert Sikkema »

Nu we het toch over de Tjikini hebben, wat werd er ook al weer gedaan met dat “driehoekige ding”, dat achter de schoorsteen hangt?
Groeten
Evert Sikkema
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jacob Bothof »

Is dat geen broek van Bertha zoals tanks gassiefree te maken op tankers maar dan om het zwarte koor
van een beetje frisse lucht te voorzien :-D


Plaats reactie