Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11770
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door roy »

Neen Klaas, dat Suez licht bedoel ik niet.
Echter, dat extra kluis / kettinggat zit vrijwel op dezelfde plaats. Vergeet niet, de R.I.L. had geen lijndiensten die via het Suezkanaal liepen. Ik heb wel foto's gezien dat er door dat extra gat een ketting naar de boei liep. Het gat kon hoog zitten maar ook ongeveer t.h.v. de kluisgaten. Bij de wat nieuwere schepen werden die gaten onder in de verschansing iets uit hartschip geplaatst. Dit is in het boek dat over de K.J.C.P.L. gaat duidelijk met foto's weergegeven.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Oscar Aardse
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Oscar Aardse »

Het is lang geleden maar zo ging dat ongeveer:
1 - Anker sjorren en vervolgens de ketting iets uitpompen om de patentschalm te ontsluitem
2 - Een tros uitgeven met een shackle aan het einde. Deze wordt op de boei bevestigd waarna het schip de boeg boven de boei hieuwt.
3 - de ankerketting (zonder anker, maar met een shackle) wordt door het speciale kluisgat uitgepompt. Op ruim een meter van het einde is dan reeds een " messenger rope" bevestigd. Daarin wordt het gewicht van de uitgegeven ketting tijdelijk opgevangen. De roeiers kunnen daarom gemakkelijk de ketting op de boei insluiten omdat ze met slechts weinig gewicht hoeven te worstelen.
4 - er wordt een slipwire uitgegeven van bv. BB. Deze wordt ook door de ring op de boei getrokken en aan de messenger bevestigt welke is losgemaakt van de ankerketting.
5 - de messenger wordt naar de SB verhaalkam geleid en binnengehieuwd terwijl deze aan BB uitgegeven wordt.
6 - Als de ankerketting is ingesloten wordt deze bijna stijf gezet
7 - de eerstuitgegeven tros kan nu losgemaakt worden, en binnen gehieuwd worden
8 - als de roeiers van de boei afgeklommen zijn kan de ketting nog iets uitgepomt worden
9 - de slipwire wordt hierbij uitgevierd en als laatste met de nodige slack vastgemaakt aan dek
10 - bij vertrek hieuwt men op de slipwire tot de boei zich weer pal onder de boeg bevindt, waarna de ankerketting van de boei kan worden ontsloten
11 - als alles en iedereen gereed is viert men de slipwire en gooit een zijde los van de bolders. Men hieuwt dan de andere zijde binnen en men is onderweg.

roy
Berichten: 11770
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door roy »

Kijk, daar zaten we op te wachten !.
Nu is het door een praktijkman uitgelegd.
Bedankt voor de uiteenzetting.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 1078
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg
NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg (120.12 KiB) 1658 keer bekeken
ms.Towa, Mij Vrachtvaart in de Parkhaven bij de overdracht in 1957. Werf P.Smit, 149,35 x 19,28 x 12,14 en 2 tew 8 cil B en W. 10000 pk 17 mijl. Vanaf 1966 Straat Towa. Sloop 11/5/1983 Gadani foto Ary Groeneveld.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1078
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg (99.65 KiB) 1445 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg (101.08 KiB) 1445 keer bekeken
Straat Makassar in de Waterweg in aug. 1951.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1078
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg (105.41 KiB) 1444 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg (114.5 KiB) 1444 keer bekeken
Straat Banka afvarend in de Waterweg op 30/4/1952.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1078
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-5998.jpegstraat.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5998.jpegstraat.jpeg (120.67 KiB) 1388 keer bekeken
Straat Makassar Waterweg afvarend in 1951.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1078
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

yarra.jpg
yarra.jpg (47.72 KiB) 1160 keer bekeken
Safocean Auckland, een voormalige KJPCL schip varend voor een Zuid Afrikaans bedrijf, Capricorn Lines in Durban.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7422
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Capricorn Lines was een 100% onderdeel van Nedlloyd Group, zoals oa SaudiLines, eva...
Bijlagen
NL75.jpg
NL75.jpg (291.91 KiB) 1149 keer bekeken
Oost, west...ook best

Sparks316
Berichten: 417
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Sparks316 »

Capricorn was net als Zodiac een 100% deel van RIL, later werd dat Nedlloyd.
Waarom Capricorn? Begin jaren 70 hadden we de oliecrisis. Ook kregen we te maken met Zuid_Afrika met zijn apartheid. Sommige landen wilden ineens geen Outspan sinaasappeltjes meer. En vanwege het NL standpunt kregen NL schepen ineens in sommige landen geen bunkers meer.
Dus waren Capricorn en Zodiac (Antillen) wel een uitkomst.
Het was wel zo dat die Straat-A schepen, die iets van 22 kts konden lopen, ineens instruktie kregen daar ff een paar mijl af te halen.
Good 'ole times :mrgreen:
Louis

strauss
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013 10:58
Locatie: Frankrijk

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door strauss »

STRAAT MAKASSAR op de Waterweg kennelijk ''full and down''. Weet iemand ook wat dat voor lading was?
Wat nam zo'n nieuw schip mee vanuit Nederland?

Sparks316
Berichten: 417
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Sparks316 »

Ik denk een heleboel shag en drinken, al was het maar om de rest van de vloot vanuit Singapore of Hongkong te bevoorraden.
Daarnaast zal ook Radio Holland het nodige hebben meegestuurd want die hadden in dezelfde havens ook servicepunten (waren die niet ook in de KJCPL/KPM/RIL gebouwen gehuisvest?)
Louis

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1930
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Vaerderij »

Op 18 augustus 1951, na de officiële overdracht, vertrok de Straat Makassar richting richting Bremen.
Mogelijk is zij na deze kustreis nog weer op de Nieuwe Waterweg geweest om bij te laden voor het vertrek naar de “Oost”.
Dat moet door handige collega’s via de scheepsberichten in de krant teug te vinden zijn.
Moi, Anne

Oscar Aardse
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Oscar Aardse »

Prachtige en tevens unieke foto's van de Straat Makassar/Tjinegara en Straat Banka. Mooie schepen, full and down en op de Nieuwe Waterweg onderweg naar hun definitieve vaargebied.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4044
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Allen »

Vaerderij schreef:
14 okt 2019 18:09
Op 18 augustus 1951, na de officiële overdracht, vertrok de Straat Makassar richting richting Bremen.
Mogelijk is zij na deze kustreis nog weer op de Nieuwe Waterweg geweest om bij te laden voor het vertrek naar de “Oost”.
STRAAT MAKASSAR
18 aug 1951 vertrokken Rotterdam naar Bremen;
19 aug 1951 te Bremen;
26 aug 1951 van Bremen naar Rotterdam;
29 aug 1951 Rotterdam verwacht;
29 aug 1951 te Rotterdam
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 461
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door RobertB »

OPROEP
de familie Boone via VarenIsFijner heeft de wens te kennen gegeven om meer te weten te komen over Jacobus Boone.
Hij is eind jaren 50 als leerling wtk aan boord geplaatst van de Straat Mozambique. Jaren later werkte hij op het kantoor in Hong Kong.
De interesse gaat vooral uit naar de jaren 50.
Wie heeft informatie?
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl



Plaats reactie