Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11461
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door roy » 06 sep 2019 09:06

Neen Klaas, dat Suez licht bedoel ik niet.
Echter, dat extra kluis / kettinggat zit vrijwel op dezelfde plaats. Vergeet niet, de R.I.L. had geen lijndiensten die via het Suezkanaal liepen. Ik heb wel foto's gezien dat er door dat extra gat een ketting naar de boei liep. Het gat kon hoog zitten maar ook ongeveer t.h.v. de kluisgaten. Bij de wat nieuwere schepen werden die gaten onder in de verschansing iets uit hartschip geplaatst. Dit is in het boek dat over de K.J.C.P.L. gaat duidelijk met foto's weergegeven.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Oscar Aardse
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Oscar Aardse » 06 sep 2019 13:12

Het is lang geleden maar zo ging dat ongeveer:
1 - Anker sjorren en vervolgens de ketting iets uitpompen om de patentschalm te ontsluitem
2 - Een tros uitgeven met een shackle aan het einde. Deze wordt op de boei bevestigd waarna het schip de boeg boven de boei hieuwt.
3 - de ankerketting (zonder anker, maar met een shackle) wordt door het speciale kluisgat uitgepompt. Op ruim een meter van het einde is dan reeds een " messenger rope" bevestigd. Daarin wordt het gewicht van de uitgegeven ketting tijdelijk opgevangen. De roeiers kunnen daarom gemakkelijk de ketting op de boei insluiten omdat ze met slechts weinig gewicht hoeven te worstelen.
4 - er wordt een slipwire uitgegeven van bv. BB. Deze wordt ook door de ring op de boei getrokken en aan de messenger bevestigt welke is losgemaakt van de ankerketting.
5 - de messenger wordt naar de SB verhaalkam geleid en binnengehieuwd terwijl deze aan BB uitgegeven wordt.
6 - Als de ankerketting is ingesloten wordt deze bijna stijf gezet
7 - de eerstuitgegeven tros kan nu losgemaakt worden, en binnen gehieuwd worden
8 - als de roeiers van de boei afgeklommen zijn kan de ketting nog iets uitgepomt worden
9 - de slipwire wordt hierbij uitgevierd en als laatste met de nodige slack vastgemaakt aan dek
10 - bij vertrek hieuwt men op de slipwire tot de boei zich weer pal onder de boeg bevindt, waarna de ankerketting van de boei kan worden ontsloten
11 - als alles en iedereen gereed is viert men de slipwire en gooit een zijde los van de bolders. Men hieuwt dan de andere zijde binnen en men is onderweg.

roy
Berichten: 11461
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door roy » 06 sep 2019 13:23

Kijk, daar zaten we op te wachten !.
Nu is het door een praktijkman uitgelegd.
Bedankt voor de uiteenzetting.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 888
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo » 28 sep 2019 16:31

NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg
NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg (120.12 KiB) 702 keer bekeken
ms.Towa, Mij Vrachtvaart in de Parkhaven bij de overdracht in 1957. Werf P.Smit, 149,35 x 19,28 x 12,14 en 2 tew 8 cil B en W. 10000 pk 17 mijl. Vanaf 1966 Straat Towa. Sloop 11/5/1983 Gadani foto Ary Groeneveld.
gr.Bas

kabo
Berichten: 888
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo » 06 okt 2019 15:20

NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg (99.65 KiB) 489 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg (101.08 KiB) 489 keer bekeken
Straat Makassar in de Waterweg in aug. 1951.
gr.Bas

kabo
Berichten: 888
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo » 06 okt 2019 15:28

NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg (105.41 KiB) 488 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg (114.5 KiB) 488 keer bekeken
Straat Banka afvarend in de Waterweg op 30/4/1952.
gr.Bas

kabo
Berichten: 888
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo » 06 okt 2019 19:43

NL-RtSA_4117_1976-5998.jpegstraat.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5998.jpegstraat.jpeg (120.67 KiB) 429 keer bekeken
Straat Makassar Waterweg afvarend in 1951.
gr.Bas

kabo
Berichten: 888
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo » 13 okt 2019 16:57

yarra.jpg
yarra.jpg (47.72 KiB) 199 keer bekeken
Safocean Auckland, een voormalige KJPCL schip varend voor een Zuid Afrikaans bedrijf, Capricorn Lines in Durban.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7064
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos » 13 okt 2019 17:36

Capricorn Lines was een 100% onderdeel van Nedlloyd Group, zoals oa SaudiLines, eva...
Bijlagen
NL75.jpg
NL75.jpg (291.91 KiB) 186 keer bekeken

Sparks316
Berichten: 347
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Sparks316 » 13 okt 2019 21:38

Capricorn was net als Zodiac een 100% deel van RIL, later werd dat Nedlloyd.
Waarom Capricorn? Begin jaren 70 hadden we de oliecrisis. Ook kregen we te maken met Zuid_Afrika met zijn apartheid. Sommige landen wilden ineens geen Outspan sinaasappeltjes meer. En vanwege het NL standpunt kregen NL schepen ineens in sommige landen geen bunkers meer.
Dus waren Capricorn en Zodiac (Antillen) wel een uitkomst.
Het was wel zo dat die Straat-A schepen, die iets van 22 kts konden lopen, ineens instruktie kregen daar ff een paar mijl af te halen.
Good 'ole times :mrgreen:
Louis

strauss
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2013 10:58
Locatie: Frankrijk

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door strauss » 14 okt 2019 14:43

STRAAT MAKASSAR op de Waterweg kennelijk ''full and down''. Weet iemand ook wat dat voor lading was?
Wat nam zo'n nieuw schip mee vanuit Nederland?



Plaats reactie