Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos »

Nee, Gerard !
geen opa met motor, en nooit op de Giessenkerk gevaren
:P
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van een grote kar wel 1mm op en neer dansten.
Antonio,............Jan zegt het al hierboven " interne krachten" en daarvoor hoeft die kar geen 20.000 PK te zijn.

Ik heb " VELE malen" in de LENGTE richting over een 9-negen cylinder MANN 7600 PK bij 120+ klappies, staan kijken, dus dan praat je over een kar van pak weg 10-11 meter lang-( inclusief de tandwielsektie tussen cyl 5 en 6)........dit is een kar zonder kleppen en mooi in de midden van die relatief gladde kop zat de verstuiver met de brandstofleiding aan de zijkant die met een mooi booggie naar de pomp ging, en dan daarnaast zaten de 2 dikke tapeinden die voorkwamen dat het ding er uit geschoten werd. Je kon dus "door je oog precies op hoogte te brengen" een denkbeeldige pianosnaar lijn over die kar trekken en je kon HEEL duidelijk die koppen zien dansen, die kar die " Golfde inderdaad" en je kon de verbrandingsvolgorde DOOR de machiene ZIEN rollen, NET als "The Wave" in een stadium met " Voetbalfans"

Iedere GROTE 2 takt kar doet dit, maar kje kunt het niet altijd zo duidelijk zien bij de karren waar " al die trammelant boven op staat" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Herkent iemand de rechter persoon op onderstaande foto? Vermoedelijk is de foto genomen op de Straat Rio ergens in Japan in 1974. Ik herinner me 4de stuurman, Limburger, Victor (?)
Groet, Kees van der Have
rilfoto 001a.jpg
rilfoto 001a.jpg (87.75 KiB) 1789 keer bekeken
Ton van der Sluijs

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Harry :-D lijkt me een mooi gezicht die dansende koppen. Ik heb dat wel in het klein gezien... Toen ik met de BRugge mee voer, moest ik vaak beneden in de vetkooi de karren starten.... op lucht natuurlijk. Maar dan zag je water langs de koppakking weggeblazen worden. Hij lichtte zijn petje..
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Ton van der Sluijs schreef:Maar dan zag je water langs de koppakking weggeblazen worden. Hij lichtte zijn petje..
De motoren waar Harry het over had hebben/hadden echt geen koppakkingen hoor. Het mooi gedocumenteerde probleem op de Straat Fiji speelt zich daar ook niet af, maar een "verdieping" lager, cylinderbalk / spoelluchtruimte. Door de enorme verbrandingskrachten zal alles best bewegen, maar zeker niet open gaan staan. Zo'n probleem als op de Fiji is waarschijnlijk over de jaren ontstaan door het langzaam oprekken van lange bouten of tapeinden. Daardoor kwam de zaak dus echt een beetje los en kon "schavielen". Gewoon een kwestie van iets wat in het onderhoud over het hoofd werd gezien, hiermee bedoel ik dat de spanning op dit soort tapeinden niet gecontroleerd werd. Tapeinden van cylinderkoppen e.d . werden hydraulisch opgerekt en dan werden de moeren met de hand aangedraaid. Ik kan me niet herinneren dat dit wel eens gecontroleerd werd op lager gelegen verdiepingen van de motor.
Maar ik sta open voor andere opinies.
Groet, Kees
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de spanning op dit soort tapeinden niet gecontroleerd werd.
Hallo Kees,

Ik denk dat je daar gelijk in hebt als zijnde een " heel waarschijnlijke hoofdreden".....ik was er niet bij zogezegd en ben dus niet zeker..........ik kan me niet herinneren dat we daar ooit naar keken bij die Verolme MANN karren, heb wel meegemaakt dat er een ankerbout was gebroken, wat we min of meer toevallig ontdekten, ik meen me te herinneren dat als reden werd "uitgeprakkizeerd" dat de bouten in de blokken die de ankerbout zogezegd "centralizeerden" niet aangedraaid bleken te zijn. Die ankerbout stond dus "te swieberen" als een snaar en brak "op den duur" van metaalmoeheid.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Ik heb even een reactie afgewacht van de maker van de foto serie van de Nedlloyd Fiji, maar ik denk dat hij weer onderweg is (vaart nog als HWTK bij Mearsk).
Ik ben er zelf niet bij geweest en heb ook iets dergelijks niet meegemaakt. Ik moet het TIM er eens op naslaan of er iets over in staat.
Ik schat overigens ook in dat Kees gelijk heeft. Het gebruik van "Hydraulische moeren" was toen nog heel nieuw, hetgeen een gebrekkige controle veroorzaakt kan hebben.

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Net nog een berichtje ontvangen van Nico. Ik geloof dat degenen die reageerden het er wel over eens zijn dat het fenomeen veroorzaakt werd door opgerokken ankerbouten. Mijn stelling dat dit niet gecontroleerd werd is door Nico ontkracht, want hij meent zich te herinneren dat er wel gemeten werd.
Of dit nu een geval was van "berouw komt na de zonde" is me niet helemaal duidelijk, maar wellicht dat de gelukkige bezitter van een TIM hier meer licht op kan werpen. Overigens heet het resultaat van dat "schavielen" fretting corrosion. (Nico)
Groet, Kees
edendert

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door edendert »

Hallo allemaal,

Even voorstellen , mijn naam is Ed Endert , ben in 1973 als llwtk bij de RIL begonnen en vaar nog steeds nu
als hwtk bij Maersk na de overname van P&O Nedlloyd.
Ben met de Fiji in 1979 in dok geweest bij Asano in Yokohama.
De cilinderblokken schavielden (fretting corrosion inderdaad) op de spoelluchtbalk. Deze is afgefreesd , alleen ter plaatse van de voeten , dus niet de hele spoelluchtbalk top , en de voeten werden met dezelfde hoeveelheid opgelast. Ik kan mij ook niet herinneren of wij de spanning van de ankerbouten controleerden.
Tegenwoordig wordt dit wel gedaan. Koelwaterlekkage kwam voornamelijk via de gland aan de onderzijde van de cilinderblokken. Hier zat een pakkinggland en ik meen me te herinneren dat er ook scheuren in enkele blokken zaten , maar dat weet ik niet zeker meer.

Mvrg groeten, Ed
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Hoi Ed,

welkom op Kombuispraat. Leuk dat je reageert op dit prangende probleem van de Fiji.

Nieuw op http://www.varenisfijner.nl is een reportage over de verlenging van de C-schepen in 1970/1971 by Asano Dock in Yokohama, Japan.
Erik Moen, de zoon van het toenmalige hoofd TD Emiel Moen, heeft hiervoor een prachtig foto album ter beschikking gesteld.
01 - Straat Clarence.jpg
01 - Straat Clarence.jpg (235.36 KiB) 1391 keer bekeken
Hier zie je de Straat Clarence voorzien van een nieuw ruim 4 met hydraulische kraan direct na de oplevering.

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl


Plaats reactie