Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
BU-6
Contacteer:

varen in het verre oosten.

Bericht door BU-6 »

Hallo Singapore gangers.
Zelfs Harry G.H. is op de reuk van die heerlijke culinaire hoogstandjes uit de Singapore-keuken afgekomen :wink: Wat zo'n topic zoal teweeg brengt aan smakelijke en vermakelijke :) herinneringen; prachtig allemaal :!:
Gr.Harry v.T.
Varen is hunkeren naar land.

BU-6
Contacteer:

varen in het verre oosten

Bericht door BU-6 »

Akwanaut schreef:Nog even terugkomend op de 6 cil. 2 takt e.w. Werkspoor-Lugt motor.
Dit is de hoofdmotor die in de drie "Dinkey Toys" (Tjitarum, Tjimanuk en Tjiliwong) van de R.I.L. stonden.
In het boek van de KJCPL (G.J. Boer, A.J.J. Mulder, H.A. Slettenaar en E.W.J. Velterop) is er, op bldz 90, sprake van dat er van dit type motor maar 6 stuks in totaal zijn gebouwd.
Weet iemand in welke schepen de andere drie zijn geplaatst?
Groet Frank
Hi Frank.
Tijdens de zoektocht naar de "enige en echte" Werkspoor-Lugt motoren, kreeg ik van Ton Pekel net die éne foto die er bestaat 8) van de Lugt motor.Hij is bezig met een eigen site waaruit ik citeer:
"De HAL had oa. 6 stuks K-schepen in de vaart waarvan de Kinderdijk en Kloosterdijk een passagiersaccommodatie hadden van 12 passagiers, de Kerkedijk, Korendijk, Kamperdijk en de Katsedijk niet.
De Katsedijk was een buitenbeentje in de serie, haar voortstuwing was een Stork-Hotlo terwijl de andere 5 een Werkspoor-Lught hadden".
Ton Pekel heeft het steeds over "Lught", welnu,dat is zijn artistieke vrijheid :wink:
Kijk maar eens op www.kerkenlandbenb.nl/scheepsverhalen.html
We zoeken rustig verder naar Werkspoor-Lugt motoren;wellicht komen er
foto's boven water :wink: .Doorsnedes :( hebben we nu voldoende,toch
Gr.Harry

Vaerderij

6 cil. 2 takt e.w. Werkspoor-Lugt motor

Bericht door Vaerderij »

Akwanaut schreef:6 cil. 2 takt e.w. Werkspoor-Lugt motor.
Dit is de hoofdmotor die in de drie "Dinkey Toys" (Tjitarum, Tjimanuk en Tjiliwong) van de R.I.L. stonden. Weet iemand in welke schepen de andere drie zijn geplaatst? Frank
Een poging het vraagstuk op te lossen.
Volgens het boek: Hollandse Stoomboot Maatschappij, Deel ll - De vloot, auteur Willem H. Moojen waren de Togokust bjr. 1959, Liberiakust bjr. 1960, Guineekust bjr.1955 en Angolakust bjr. 1955: uitgerust met een: 2 tew, 6 cil. Werkspoor-Lugt dieselmotor, fabrikaat Werkspoor N.V. te Amsterdam.
3 schepen hadden motoren met een vermogen van 3600 pk. De Angolakust daarentegen beschikte "slechts"
Laatst gewijzigd door Vaerderij op 14 mar 2008 03:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

Straat Fremantle
1964 built by Mach. Fabr. & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam | 1972 lengthened 10,909gt, 1973 renamed Asian Enterprise on charter, 1975 renamed Straat Fremantle, 1977 transferred to Nedlloyd, 1977 renamed Nedlloyd Fremantle, 1983 sold to Panama renamed New Bear, 1987 scrapped. 9,380 BRT

Afbeelding
VERLENGD
MVG Tina.

Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

STRAAT FREMANTLE
Aan boord van 22 nov. 1965 tot 17 aug. 1967.

Afbeelding

Afbeelding

Groet
Jaap
Laatst gewijzigd door Jaap de Roode (RIP) op 14 mar 2008 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

BU-6
Contacteer:

Bericht door BU-6 »

Jaap de Roode schreef:STRAAT FREMANTLE
Aan boord van 22 nov. 1965 tot 17 aug. 1967.
Groet
Jaap
Hallo ex RILler Jaap.Mooie,contrasterende foto's van de Straat Fremantle;
kalme -versus ruwe zee.Alleen is die paaltjes pikkende foto plots bij mij van het scherm verdwenen :?: (rood kruisje :( )
Zeg Jaap,je bent na de Straat Fremantle al vrij snel gestopt met varen bij
de KJCPL; je komt per 1jan.1969 nl niet meer voor in "mijn administratie" :wink: Ik bedoel de complete ranglijst van alle machinisten,per 1-1-1969.
Gr.Harry

Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

Dat klopt Harry, ik ben in 1968 bij de RIL weggegaan en als 2e WTK gaan varen bij Koraal Scheepvaart. Met die lange ranglijsten na het samengaan met de KPM zag ik het niet meer zo zitten. Dat neemt niet weg dat ik een fantastisch tijd heb gehad bij de RIL. Fijne herinneringen.
Groet
Jaap

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry en Jaap,
die paaltjes pikkende foto
Het is een pracht foto, het schip duikt lekker met zijn neus in het zeetje, zo te zien krachie zeven, maar het lijkt me geen paaltje te pikken. :)
All the best
Jos

BU-6
Contacteer:

Bericht door BU-6 »

Hallo Jos.
Wellicht heb ik de windkracht ietsie pietsie overdreven ingeschat :oops: Excuus; ben als (ex) wtk bezig geweest met een ander z'n vakgebied. :) :wink:
Gr.Harry

BU-6
Contacteer:

Bericht door BU-6 »

Hallo Cor.
Hier weer een bldz.uit de RIL-post.Ik heb er nog een paar (2),wil ze niet achter
elkaar zetten. Even geduld svp. :wink:
Mede kombuizer RobertB (ook ex RIL) heeft gemeld dat hij ergens op zolder nog wat RIL-posts heeft liggen.Misschien zit daar ook wat bij over je broer F.C.Leliard.:roll:
Ik weet dat we op deze manier, z'n vrouw enigszins kunnen verblijden.
Afbeelding
De RIL-post is van November 1972.
Gr.Harry

Plaats reactie