Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Neen Klaas, dat Suez licht bedoel ik niet.
Echter, dat extra kluis / kettinggat zit vrijwel op dezelfde plaats. Vergeet niet, de R.I.L. had geen lijndiensten die via het Suezkanaal liepen. Ik heb wel foto's gezien dat er door dat extra gat een ketting naar de boei liep. Het gat kon hoog zitten maar ook ongeveer t.h.v. de kluisgaten. Bij de wat nieuwere schepen werden die gaten onder in de verschansing iets uit hartschip geplaatst. Dit is in het boek dat over de K.J.C.P.L. gaat duidelijk met foto's weergegeven.
m.v.g., Roy
Echter, dat extra kluis / kettinggat zit vrijwel op dezelfde plaats. Vergeet niet, de R.I.L. had geen lijndiensten die via het Suezkanaal liepen. Ik heb wel foto's gezien dat er door dat extra gat een ketting naar de boei liep. Het gat kon hoog zitten maar ook ongeveer t.h.v. de kluisgaten. Bij de wat nieuwere schepen werden die gaten onder in de verschansing iets uit hartschip geplaatst. Dit is in het boek dat over de K.J.C.P.L. gaat duidelijk met foto's weergegeven.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Het is lang geleden maar zo ging dat ongeveer:
1 - Anker sjorren en vervolgens de ketting iets uitpompen om de patentschalm te ontsluitem
2 - Een tros uitgeven met een shackle aan het einde. Deze wordt op de boei bevestigd waarna het schip de boeg boven de boei hieuwt.
3 - de ankerketting (zonder anker, maar met een shackle) wordt door het speciale kluisgat uitgepompt. Op ruim een meter van het einde is dan reeds een " messenger rope" bevestigd. Daarin wordt het gewicht van de uitgegeven ketting tijdelijk opgevangen. De roeiers kunnen daarom gemakkelijk de ketting op de boei insluiten omdat ze met slechts weinig gewicht hoeven te worstelen.
4 - er wordt een slipwire uitgegeven van bv. BB. Deze wordt ook door de ring op de boei getrokken en aan de messenger bevestigt welke is losgemaakt van de ankerketting.
5 - de messenger wordt naar de SB verhaalkam geleid en binnengehieuwd terwijl deze aan BB uitgegeven wordt.
6 - Als de ankerketting is ingesloten wordt deze bijna stijf gezet
7 - de eerstuitgegeven tros kan nu losgemaakt worden, en binnen gehieuwd worden
8 - als de roeiers van de boei afgeklommen zijn kan de ketting nog iets uitgepomt worden
9 - de slipwire wordt hierbij uitgevierd en als laatste met de nodige slack vastgemaakt aan dek
10 - bij vertrek hieuwt men op de slipwire tot de boei zich weer pal onder de boeg bevindt, waarna de ankerketting van de boei kan worden ontsloten
11 - als alles en iedereen gereed is viert men de slipwire en gooit een zijde los van de bolders. Men hieuwt dan de andere zijde binnen en men is onderweg.
1 - Anker sjorren en vervolgens de ketting iets uitpompen om de patentschalm te ontsluitem
2 - Een tros uitgeven met een shackle aan het einde. Deze wordt op de boei bevestigd waarna het schip de boeg boven de boei hieuwt.
3 - de ankerketting (zonder anker, maar met een shackle) wordt door het speciale kluisgat uitgepompt. Op ruim een meter van het einde is dan reeds een " messenger rope" bevestigd. Daarin wordt het gewicht van de uitgegeven ketting tijdelijk opgevangen. De roeiers kunnen daarom gemakkelijk de ketting op de boei insluiten omdat ze met slechts weinig gewicht hoeven te worstelen.
4 - er wordt een slipwire uitgegeven van bv. BB. Deze wordt ook door de ring op de boei getrokken en aan de messenger bevestigt welke is losgemaakt van de ankerketting.
5 - de messenger wordt naar de SB verhaalkam geleid en binnengehieuwd terwijl deze aan BB uitgegeven wordt.
6 - Als de ankerketting is ingesloten wordt deze bijna stijf gezet
7 - de eerstuitgegeven tros kan nu losgemaakt worden, en binnen gehieuwd worden
8 - als de roeiers van de boei afgeklommen zijn kan de ketting nog iets uitgepomt worden
9 - de slipwire wordt hierbij uitgevierd en als laatste met de nodige slack vastgemaakt aan dek
10 - bij vertrek hieuwt men op de slipwire tot de boei zich weer pal onder de boeg bevindt, waarna de ankerketting van de boei kan worden ontsloten
11 - als alles en iedereen gereed is viert men de slipwire en gooit een zijde los van de bolders. Men hieuwt dan de andere zijde binnen en men is onderweg.
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Kijk, daar zaten we op te wachten !.
Nu is het door een praktijkman uitgelegd.
Bedankt voor de uiteenzetting.
m.v.g., Roy
Nu is het door een praktijkman uitgelegd.
Bedankt voor de uiteenzetting.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Capricorn Lines was een 100% onderdeel van Nedlloyd Group, zoals oa SaudiLines, eva...
- Bijlagen
-
- NL75.jpg (291.91 KiB) 2416 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Capricorn was net als Zodiac een 100% deel van RIL, later werd dat Nedlloyd.
Waarom Capricorn? Begin jaren 70 hadden we de oliecrisis. Ook kregen we te maken met Zuid_Afrika met zijn apartheid. Sommige landen wilden ineens geen Outspan sinaasappeltjes meer. En vanwege het NL standpunt kregen NL schepen ineens in sommige landen geen bunkers meer.
Dus waren Capricorn en Zodiac (Antillen) wel een uitkomst.
Het was wel zo dat die Straat-A schepen, die iets van 22 kts konden lopen, ineens instruktie kregen daar ff een paar mijl af te halen.
Good 'ole times
Waarom Capricorn? Begin jaren 70 hadden we de oliecrisis. Ook kregen we te maken met Zuid_Afrika met zijn apartheid. Sommige landen wilden ineens geen Outspan sinaasappeltjes meer. En vanwege het NL standpunt kregen NL schepen ineens in sommige landen geen bunkers meer.
Dus waren Capricorn en Zodiac (Antillen) wel een uitkomst.
Het was wel zo dat die Straat-A schepen, die iets van 22 kts konden lopen, ineens instruktie kregen daar ff een paar mijl af te halen.
Good 'ole times
Louis