SS Rotterdam
Re: SS Rotterdam
Mede n.a.v. het vorige verslag van Ton "Nachtje Rotterdam", ook maar ff mijn bijdrage.
Een maand geleden kreeg ik (na pak 'm beet 50 jaar) contact met een oude schoolgenoot uit mijn HBS tijd. FF wat op en neer mailen en we planden een mini-reunie voor 17 juni j.l. op het s/s Rotterdam met in totaal 4 man, omdat een van de deelnemers zelf bij de HAL werkt als scheepsarts en tevens als bestuurslid van De Lijn vaak op het schip zit. Hij regelde een private tour tegen gereduceerd tarief o.l.v oud-wtk Jim Luteijn. De meeste tours gaan o.l.v. jonge dames die natuurlijk een heel verhaal ingestudeerd hebben maar van schepen geen bal verstand hebben en dan bij hoog en bij laag volhouden dat "iets zo en zo ging of werkte". Jim kon daar toch wel smakelijk om lachen als we weer ff op een andere groep stonden te wachten en er weer iets compleet fout uitgelegd werd (en als argeloze bezoekende walslurp meen je daarna ook dat je het nou eindelijk vakkundig uitgelegd hebt gekregen en zet het verhaal in eigen kring voort...)
Affijn, er rammelt wel meer aan de hele mikmak rond het s/s Rotterdam
De vetput is behoorlijk goed te bezichtigen Ton, die glazen tunnel is maar een stukje maar je kunt nog bij een hoop zaken gedetailleerd rondkijken. Wat mij direkt opviel toen we bovenin de trap afdaalden (dat zal voor veel mensen een hoop gedoe cq. ondoenlijk zijn, zo'n steile MK trap af te moeten), was de "absolute stilte" daar. Het schip is doodgewoon DOOD. Niks werkt meer, geen pomp, geen generator, geen niks niet. Als ze moeten stabiliseren vanwege harde zijwind moet er met tuinslangen en dompelpompjes gegoocheld worden om de clinometers op 0 te krijgen
Het leuke was dat Jim natuurlijk wel uit 1e hand info kon geven over de vetput. Had in de jaren 60 5 jaar of zoiets a/b rondgelopen.
Bijgaand een paar foto's van die vetput anno nu: De twee mannen zijn mijn oude schoolmakkers anno nu
Vervolgens, je bent sparks of je bent het niet, nog ff wat plaatjes uit het radiostation: Ook hier weer twee oude schoolmakkers in beeld
Het radiostation vond ik persoonlijk wel wat tegenvallen. Natuurlijk is het moeilijk de oude situatie weer voor 100% na te bootsen en heeft het tijd nodig, maar toch... Wat ik ook leuk vond was dat ik even wat tekst en uitleg kon geven bij zaken waar Jim natuurlijk ook geen kaas van gegeten had
Tot slot: het eerste jaar heeft het schip een winst behaald van zo'n 6 ton. Dat is natuurlijk bij lange na geen 240 miljoen, maar het geeft wel hoop, er van uitgaande dat je aanloop nodig hebt.
Wat ik wel bevestigd kreeg door de twee medewerkers was dat het "hele zaakje" bestaat uit allemaal losse delen, BV-tjes enz. die allemaal lekker langs elkaar heenwerken. Horeca-medewerkers zijn grotendeels "vrijwilligers" en stagiaires van opleidingen die daar hun 1e ervaring lopen op te doen. Je wordt dus eg nie door zeer geroutineerde vakrotten geholpen.
De tijd zal het leren...
Overigens, ik ben 's avonds gaan eten in Hotel New York (het oude HAL nest). Ik kan het iedereen aanraden!
Een maand geleden kreeg ik (na pak 'm beet 50 jaar) contact met een oude schoolgenoot uit mijn HBS tijd. FF wat op en neer mailen en we planden een mini-reunie voor 17 juni j.l. op het s/s Rotterdam met in totaal 4 man, omdat een van de deelnemers zelf bij de HAL werkt als scheepsarts en tevens als bestuurslid van De Lijn vaak op het schip zit. Hij regelde een private tour tegen gereduceerd tarief o.l.v oud-wtk Jim Luteijn. De meeste tours gaan o.l.v. jonge dames die natuurlijk een heel verhaal ingestudeerd hebben maar van schepen geen bal verstand hebben en dan bij hoog en bij laag volhouden dat "iets zo en zo ging of werkte". Jim kon daar toch wel smakelijk om lachen als we weer ff op een andere groep stonden te wachten en er weer iets compleet fout uitgelegd werd (en als argeloze bezoekende walslurp meen je daarna ook dat je het nou eindelijk vakkundig uitgelegd hebt gekregen en zet het verhaal in eigen kring voort...)
Affijn, er rammelt wel meer aan de hele mikmak rond het s/s Rotterdam
De vetput is behoorlijk goed te bezichtigen Ton, die glazen tunnel is maar een stukje maar je kunt nog bij een hoop zaken gedetailleerd rondkijken. Wat mij direkt opviel toen we bovenin de trap afdaalden (dat zal voor veel mensen een hoop gedoe cq. ondoenlijk zijn, zo'n steile MK trap af te moeten), was de "absolute stilte" daar. Het schip is doodgewoon DOOD. Niks werkt meer, geen pomp, geen generator, geen niks niet. Als ze moeten stabiliseren vanwege harde zijwind moet er met tuinslangen en dompelpompjes gegoocheld worden om de clinometers op 0 te krijgen
Het leuke was dat Jim natuurlijk wel uit 1e hand info kon geven over de vetput. Had in de jaren 60 5 jaar of zoiets a/b rondgelopen.
Bijgaand een paar foto's van die vetput anno nu: De twee mannen zijn mijn oude schoolmakkers anno nu
Vervolgens, je bent sparks of je bent het niet, nog ff wat plaatjes uit het radiostation: Ook hier weer twee oude schoolmakkers in beeld
Het radiostation vond ik persoonlijk wel wat tegenvallen. Natuurlijk is het moeilijk de oude situatie weer voor 100% na te bootsen en heeft het tijd nodig, maar toch... Wat ik ook leuk vond was dat ik even wat tekst en uitleg kon geven bij zaken waar Jim natuurlijk ook geen kaas van gegeten had
Tot slot: het eerste jaar heeft het schip een winst behaald van zo'n 6 ton. Dat is natuurlijk bij lange na geen 240 miljoen, maar het geeft wel hoop, er van uitgaande dat je aanloop nodig hebt.
Wat ik wel bevestigd kreeg door de twee medewerkers was dat het "hele zaakje" bestaat uit allemaal losse delen, BV-tjes enz. die allemaal lekker langs elkaar heenwerken. Horeca-medewerkers zijn grotendeels "vrijwilligers" en stagiaires van opleidingen die daar hun 1e ervaring lopen op te doen. Je wordt dus eg nie door zeer geroutineerde vakrotten geholpen.
De tijd zal het leren...
Overigens, ik ben 's avonds gaan eten in Hotel New York (het oude HAL nest). Ik kan het iedereen aanraden!
Re: SS Rotterdam
Dag Louis,
Bedankt voor je stukje "ss Rotterdam" + mk toertje en foto's
De smalle trapjes ken ik niet want wij gingen met de lift van het sloependek zo naar de MK
Je kwam dacht ik in de stabilaiser room ( schrijf ik dat goed..? ) uit dan via het verdamperruim in het ketelruim.
Zou de lift niet meer bestaan? ( max 8 personen)
Ach het waren maar 3 maanden daar en het is alweer 40 jaar geleden en zo'n indruk had de Rotterdam ook nou weer niet op mij gemaakt.
Ik las in oude stukje dat er een officiersbar was... ik ben er tot mijn schaamte nooit geweest, ik wist niet eens dat het bestond....
De messroom heb ik trouwens ook weinig gezien we aten (hondewacht) altijd een Indonisch schurfie naast de ketels.
Bedankt voor je stukje "ss Rotterdam" + mk toertje en foto's
De smalle trapjes ken ik niet want wij gingen met de lift van het sloependek zo naar de MK
Je kwam dacht ik in de stabilaiser room ( schrijf ik dat goed..? ) uit dan via het verdamperruim in het ketelruim.
Zou de lift niet meer bestaan? ( max 8 personen)
Ach het waren maar 3 maanden daar en het is alweer 40 jaar geleden en zo'n indruk had de Rotterdam ook nou weer niet op mij gemaakt.
Ik las in oude stukje dat er een officiersbar was... ik ben er tot mijn schaamte nooit geweest, ik wist niet eens dat het bestond....
De messroom heb ik trouwens ook weinig gezien we aten (hondewacht) altijd een Indonisch schurfie naast de ketels.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: SS Rotterdam
Ton, zo liep onze toer ook: we begonnen in de ruimte met de pompen/aandrijving voor de stabilizers, dan i.d.d. de verdampers, daarna de boilers incl. de tunnel en aan het eind de turbines plus stuwblokkies en vervolgens aan het eind de schroefassen plus reservedelen daarvan.
Niks over een lift gezien of gehoord (ik kan net ergens onder of tussen gedoken zijn om wat zelf rond te spitten), wel was er nog de ouwe vluchttrap naar boven die gewoon ergens in een aluminiumplaat doodliep. De beplating is her en der aangebracht om de zaak wat toonbaarder voor de walslurpen te maken denk ik
Ik herinner me wel dat er voorin (praten we wel weer brugdek) een speciale lift voor Het Gezag was.
Als er al een MK lift is geweest, deed ie het niet meer want we moesten aan het eind tig trappen op om weer boven te komen en we stonden allemaal fiks te blazen daarna
Niks over een lift gezien of gehoord (ik kan net ergens onder of tussen gedoken zijn om wat zelf rond te spitten), wel was er nog de ouwe vluchttrap naar boven die gewoon ergens in een aluminiumplaat doodliep. De beplating is her en der aangebracht om de zaak wat toonbaarder voor de walslurpen te maken denk ik
Ik herinner me wel dat er voorin (praten we wel weer brugdek) een speciale lift voor Het Gezag was.
Als er al een MK lift is geweest, deed ie het niet meer want we moesten aan het eind tig trappen op om weer boven te komen en we stonden allemaal fiks te blazen daarna
Re: SS Rotterdam
Hoi Louis
Die lift was er wel degelijk hoor.
We moesten wel eens wachten want als de "fabriek" aanging was het druk met die lift
Moest je nog wachten voor een plaatsje.. het leek wel de kolenmijn in Limburg vroeger
Maar als je moest wachten in het halletje had je een mooie uitzicht in de hut van een of andere 3e wtk die zijn
deur in het halletje had en die lag meestal te kooi met een dame uit een van de winkeltjes of kapster dus tijdens het wachten
op een lege lift een mooi uitzicht op kop en kont. Ik heb tot op heden nooit gesnapt dat die zijn deur nooit dicht deed.
Hij moet er op gekickt hebben denk ik achteraf... ieder zijn pleziertje hoor.
De Rotterdam was een "nette" boot volgens de folders ( 1973) Nou in een of anders skyroom werden altijd ( door de crew ) pornofilms gedraaid op zaterdagavond en het was altijd harstikke druk met preutse Amerikaanse passagiers.
Na 13 weken Rotterdam kende ik die filmpjes wel uit mijn hoofd.... maar goed als passagier heb je wel de cruise van je leven beleefd tenminste als de voorgedane oefeningen nog nut hadden...
Die lift was er wel degelijk hoor.
We moesten wel eens wachten want als de "fabriek" aanging was het druk met die lift
Moest je nog wachten voor een plaatsje.. het leek wel de kolenmijn in Limburg vroeger
Maar als je moest wachten in het halletje had je een mooie uitzicht in de hut van een of andere 3e wtk die zijn
deur in het halletje had en die lag meestal te kooi met een dame uit een van de winkeltjes of kapster dus tijdens het wachten
op een lege lift een mooi uitzicht op kop en kont. Ik heb tot op heden nooit gesnapt dat die zijn deur nooit dicht deed.
Hij moet er op gekickt hebben denk ik achteraf... ieder zijn pleziertje hoor.
De Rotterdam was een "nette" boot volgens de folders ( 1973) Nou in een of anders skyroom werden altijd ( door de crew ) pornofilms gedraaid op zaterdagavond en het was altijd harstikke druk met preutse Amerikaanse passagiers.
Na 13 weken Rotterdam kende ik die filmpjes wel uit mijn hoofd.... maar goed als passagier heb je wel de cruise van je leven beleefd tenminste als de voorgedane oefeningen nog nut hadden...
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: SS Rotterdam
De machine kamer lift ging van achter het Radio Station zonder tussen stops naar Generator ruimte aan bakboord.
niet echt een tour route.
niet echt een tour route.
Re: SS Rotterdam
Schiet me nou maar lek. Op het bridgedeck had je uiteraard nog de kaartenkamer, daarachter aan BB i.d.d. de radiohut, achter de brug aan SB lag Het Gezag, er was nog een loodshut en de chef R/O bivakkeerde daar. Jim vertelde dat de lift die daar ook was uitsluitend voor het gezag was. Lijkt me ook niet logisch dat die lift door machinekamerpersoneel werd gebruikt... We zijn er ook niet ingeweest, dus ik weet ook niet waar ie weer uitkwam
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: SS Rotterdam
De lift die naar brug dek ging was passagiers lift met sleutel override voor als de loods naar boven of beneden gebracht werd.
Die lift ging niet naar machinekamer hij ging maar van brug dek naar lower promenade dek.
en loods moest dus nog 4 decken met trap op of af.
of als achterste break gebruikt werd moest de loods nog effe naar de Grand Staircase om naar C dek te komen.
Die lift ging niet naar machinekamer hij ging maar van brug dek naar lower promenade dek.
en loods moest dus nog 4 decken met trap op of af.
of als achterste break gebruikt werd moest de loods nog effe naar de Grand Staircase om naar C dek te komen.
Re: SS Rotterdam
Ton, de eind bestemming van die lift was het Generator ruim. Die lift kon trouwens ook nog een tussenstop op het Main Deck maken.Ton Pekel schreef: De smalle trapjes ken ik niet want wij gingen met de lift van het sloependek zo naar de MK
Je kwam dacht ik in de stabilaiser room ( schrijf ik dat goed..? ) uit dan via het verdamperruim in het ketelruim.
Achter het front office kon je de lift oproepen. In mijn tijd had toen wel een sleutel nodig. Ik gebruikte die Main deck halte als ik een MK rondleiding aan passagiers gaf.
Re: SS Rotterdam
Ik heb inmiddels nog wat foto's binnengekregen van medebezoeker Rob Haaze, die ik toch ook ff hier wil plaatsen. Alle volgende foto's dus © Rob Haaze.
De stuurstand: hier werd feitelijk bepaald waar het schip naartoe ging Dan het verblijf van Het Gezag (hoeveel oude crewmembers hebben deze hut ooit gezien?) ...en natuurlijk ook waar ie sliep (en door de lulpijp uit zijn slaap werd gehaald): Dan nog even het binnenzwembad, wat wel eens een net afgewerkt onderdeksje mag krijgen: Terug naar de vetput: de generatorroom: En tot slot nog eens de hoofd-manoevreerstand: Einde rondleiding, gelieve de kosten ad 17,50 over te maken op mijn girorekening
De stuurstand: hier werd feitelijk bepaald waar het schip naartoe ging Dan het verblijf van Het Gezag (hoeveel oude crewmembers hebben deze hut ooit gezien?) ...en natuurlijk ook waar ie sliep (en door de lulpijp uit zijn slaap werd gehaald): Dan nog even het binnenzwembad, wat wel eens een net afgewerkt onderdeksje mag krijgen: Terug naar de vetput: de generatorroom: En tot slot nog eens de hoofd-manoevreerstand: Einde rondleiding, gelieve de kosten ad 17,50 over te maken op mijn girorekening
Re: SS Rotterdam
Oud HAL collega Roel Valbracht heeft mij een DVD opgestuurd, met de machine kamer van de Rotterdam in vol bedrijf in 1997.
Ik heb deze unieke DVD op YouTube gezet en die is hier te bewonderen
Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=Y1h0LapJ ... HUqnjU5tF4
Part 2
http://www.youtube.com/watch?v=QYHt_s45 ... Scm-8b_O-m
Ik heb deze unieke DVD op YouTube gezet en die is hier te bewonderen
Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=Y1h0LapJ ... HUqnjU5tF4
Part 2
http://www.youtube.com/watch?v=QYHt_s45 ... Scm-8b_O-m