Van Uden
Re: Van Uden
Heren ea,
Hier een paar oudjes voor, en van Gebr.van Uden te Rotterdam.
Tijdje geleden alreeds.
Gefrabriceerd door Gusto schiedam, resp. de "Hillegom" in 1916 en de "Sassenheim" in 1917.
Genoemd als beweerdelijk zusterschepen. maar mi. met wat lichtelijke afwijkingen.
Voorstuwing: TEM, 2 ketels met een VO van 340 m2 en een werkdruk van 180 lbs per sq.inch.
Snelheid: 10 knopen.
Gr. Koos
Hier een paar oudjes voor, en van Gebr.van Uden te Rotterdam.
Tijdje geleden alreeds.
Gefrabriceerd door Gusto schiedam, resp. de "Hillegom" in 1916 en de "Sassenheim" in 1917.
Genoemd als beweerdelijk zusterschepen. maar mi. met wat lichtelijke afwijkingen.
Voorstuwing: TEM, 2 ketels met een VO van 340 m2 en een werkdruk van 180 lbs per sq.inch.
Snelheid: 10 knopen.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Hillegom.jpg (77.68 KiB) 3662 keer bekeken
-
- Sassenheim.jpg (79.06 KiB) 3662 keer bekeken
Re: Van Uden
gr. Bas
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
- Locatie: 26802 moormerland
Re: Van Uden
Rijnhaven....in 1975 opgehaald van de nieuwbouw in Frederikshaven, ik was assistent wtk met 13 man aan boord, allemaal Hollanders en dat ging al heel snel mis. De "Ouwe"voelde zich de "the allmighty`" en dulde geen tegenspraak en dat viel in verkeerde aarde. Binnen de kortste keren zijn wij van boord afgestapt. Ik kan mij goed herrineren het loket bij Van Uden, je werd daar ontvangen door een onvriendelijke juffrouw met bril op achter een glasen loket. Mijn broer (bij de Nedlloyd) was met mij mee (stappen en zo) en zijn uiteindelijk bij het Van Uden luikje aangekomen wegens achterstallige gage. Tsjonge jonge het lijkt wel een friet tent hier zei mijn broer aan het loket, binnen een maand had ik mijn achterstallige gage binnen. Dankie broer!
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
- Locatie: 26802 moormerland
Re: Van Uden
Rijnhaven....in 1975 opgehaald van de nieuwbouw in Frederikshaven, ik was assistent wtk met 13 man aan boord, allemaal Hollanders en dat ging al heel snel mis. De "Ouwe"voelde zich de "the allmighty`" en dulde geen tegenspraak en dat viel in verkeerde aarde. Binnen de kortste keren zijn wij van boord afgestapt. Ik kan mij goed herrineren het loket bij Van Uden, je werd daar ontvangen door een onvriendelijke juffrouw met bril op achter een glasen loket. Mijn broer (bij de Nedlloyd) was met mij mee (stappen en zo) en zijn uiteindelijk bij het Van Uden luikje aangekomen wegens achterstallige gage. Tsjonge jonge het lijkt wel een friet tent hier zei mijn broer aan het loket, binnen een maand had ik mijn achterstallige gage binnen. Dankie broer!
Re: Van Uden
Ik ken een kapitein/eigenaar die, 72jaar, nog vaart, omdat van Uden hem destijds een flink oor heeft aangenaaid.
Groeten
Jan van der Pluijm
Groeten
Jan van der Pluijm
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
- Locatie: 26802 moormerland
Re: Van Uden
De wereld is soms heel gemeen, ik heb een tijd bij de Grieken gevaren in de tijd dat zij massaal Hollandse schepen op kochten en dat was best een leuke (maar ook gevaarlijke tijd). Goed geld verdient en iedere maand via de agent mijn zuur verdiende centjes cash opgenomen.....immers... je wist maar nooit ! Gelukkig altijd goed gekomen, met duizenden andere mede zeevarenden onder Griekse en Cypro vlag destijds niet.
Re: Van Uden
Je moet niet vergeten dat een kapitein een werkgever was, niet een werknemer.... Pas ergens in de jaren 80 of 90 is dat pas aangepast, en stond de kapitein óók gewoon op de loonlijst van de rederij. Dat had aardig wat voeten in de aarde om dat juridisch geregeld te krijgen.
Maar de kapitein kreeg een gage berekend op het feit dat hij zelf voor z'n pensioen moest sparen. Dat kon prima bij het koopv.pens.f., maar velen zagen meer brood in het driftig spenderen van het geld dan het investeren in de oude dag..
Dus heb ik weinig medelijden wanneer ik weer eens hoor dat zo een (ex-, of nog steeds) kapitein niet rond kan komen van alleen een AOW aangevuld met een héél klein pensioentje uit hun werknemerstijd.. Vooral op de khv kwam dat veel voor.... ik heb ook nog wel eens een kapitein daarop gewezen, maar dergelijke raad werd weggewuifd met een "ik kan heel goed voor mezelf zorgen, dankjewel!'
Uiteraard zijn er mensen die gedupeerd werden omdat de werkgever de bedragen nooit overmaakte en die op die manier fraude pleegden, en dat zijn dan echt arme drommels. Maar dat is gebeurd in tijden dat ze zelf nog geen kapitein waren, maar nog werknemers op een schip waren, waarvoor de werkgever (eigenlijk de kapitein, maar die verantwoordelijkheid werd overgenomen door de rederij) pensioen afdroeg....
En als zo'n rederij ineens op de fles gaat, en de betrokkenen er vandoor zijn met dat pensioengeld, ben je aardig in de aap gelogeerd....
Maar de kapitein kreeg een gage berekend op het feit dat hij zelf voor z'n pensioen moest sparen. Dat kon prima bij het koopv.pens.f., maar velen zagen meer brood in het driftig spenderen van het geld dan het investeren in de oude dag..
Dus heb ik weinig medelijden wanneer ik weer eens hoor dat zo een (ex-, of nog steeds) kapitein niet rond kan komen van alleen een AOW aangevuld met een héél klein pensioentje uit hun werknemerstijd.. Vooral op de khv kwam dat veel voor.... ik heb ook nog wel eens een kapitein daarop gewezen, maar dergelijke raad werd weggewuifd met een "ik kan heel goed voor mezelf zorgen, dankjewel!'
Uiteraard zijn er mensen die gedupeerd werden omdat de werkgever de bedragen nooit overmaakte en die op die manier fraude pleegden, en dat zijn dan echt arme drommels. Maar dat is gebeurd in tijden dat ze zelf nog geen kapitein waren, maar nog werknemers op een schip waren, waarvoor de werkgever (eigenlijk de kapitein, maar die verantwoordelijkheid werd overgenomen door de rederij) pensioen afdroeg....
En als zo'n rederij ineens op de fles gaat, en de betrokkenen er vandoor zijn met dat pensioengeld, ben je aardig in de aap gelogeerd....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
- Locatie: 26802 moormerland
Re: Van Uden
Tsja daar valt wel iets over te zeggen. Bij de KHV heb ik wel een hele "vreemde" kapitein (ex eigenaar) meegemaakt. Stuwhout opsparen in de bak en later in een NL of B haven op een aanhanger danwel vrachtwagen laden richting huis voor de open haard. Zielig nietwaar? Het eten aan boord was vreselijk, voornamelijk aardappels, kool en varkensvlees....lekker goedkoop en onze "ouwe" had een leuke bijverdienste via de scheepsjood en ik denk wel dat je weet wat ik bedoel. Affijn dat zijn verhalen die horen op een andere forum thuis en kom daar beslist op terug.....ik kan wel een boek schrijven! Groetjes Cornelis
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Van Uden
Ik heb van eind 1963 tot eind 1968 bij v.Uden op de Parkhaven en de Lekhaven als wtk gevaren.
Het was niet altijd rozengeur en manenschijn , met het eten was het niet altijd een sterrenrestaurant
maar in de zuid kon je je aardig voor niet alteveel Pesos of Cruizeiros bijvoeren
De reizen maakten echt veel goed. Ik heb er een prima tijd gehad
Financieel ben ik niets tekort gekomen, de premies aan het koopvaardij pensioenfonds zijn denk ik altijd
netjes afgedragen. Ik krijg nog steeds een kleine bijdrage van hun.
Jacob
Het was niet altijd rozengeur en manenschijn , met het eten was het niet altijd een sterrenrestaurant
maar in de zuid kon je je aardig voor niet alteveel Pesos of Cruizeiros bijvoeren
De reizen maakten echt veel goed. Ik heb er een prima tijd gehad
Financieel ben ik niets tekort gekomen, de premies aan het koopvaardij pensioenfonds zijn denk ik altijd
netjes afgedragen. Ik krijg nog steeds een kleine bijdrage van hun.
Jacob