Van Uden
M.S TERO
Imo nr: 5356129
Bouwjaar: 1949
Roepnaam PHXH
Rederij: Mij Vrachtvaart, Rotterdam.
l.l.:/l.o.a.: 131,59/137,77-br 18.07-hlt 7.34/10.82-d 7.45 meter
Brt: 5.609 Nrt: 3.008 Dwt: 8.76
motor: 4.000 Pk
2 tew 8 cil B&W diesel,
sn.: 13 mijl
Bouwnr: 222
Geb. bij: Rotterdamse Droogdok Mij - Rotterdam
Te w.: 13-11-1948 Oplev.: 05-02-1949
Geb.als:
1948
TERO, Mij Vrachtvaart, Rotterdam.
PHXH
1967:
ADYTRIC, Filia Corp., Monrovia, vlag Piraeus, Griekenland.
SXOK
Tonnages. brt: 5.590/7.832 "“ nrt: 2.977/4.880 "“ dwt: 8.763/9.063
03-1972:
Te Kaohsiung, Taiwan aangekomen voor sloop.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Inderdaad Jan,
Met die prachtige havens,natuurlijk niet de haven op zich ,maar wat daar rondliep,Dan bleef het geld niet lang in de knip.
Hoewel in Buenos Aires kocht je een fles Bols in een bruine kruik voor ongeveer 2 gulden.
Was net vliegtuig benzine,trouwens de eerste twee smaakten niet echt,daarna steeds meer.
Ben in Rio de Janeiro weleens door de politie opgepakt omdat ik zogenaamd dronken was.Stond de andere morgen om een uur of 5 de Copacabana te vegen met een man of twintig.Allemaal zeelui.
Trouwens als je van Buenos Aires naar Rosario of Santa Fez de rivier op ging dan gebeurde het weleens dat je vastliep op een ondiepte.
Heb dat twee keer meegemaakt.
Een flinke schok en dat was het muurvast.
Voole kracht achteruit,hard BB,hardSB, en hopen dat je los kwam.
! keer gelukt de andere keer muurvast.
Anker plus ketting via de bomen naar ruim 5 gehaald,daar erin gedonderd en hieuwen maar plus volle krachr achteruit.
Resultaat 0,0.
De schepen die langs kwamen gaven allemaal vol vooruit,met de hoop dat je dan los kwam.
Ook dat hielp niet.De tweede of derde dag zijn we met behulp van een sleepboot losgekomen.
We hebben ook eens een paar reisjes genmaakt Santos Buenos Aires
met bananen.
Kregen van die gifmenger,bananen brood,bananen pudding en als toetje een banaan.
Na Santos had je een paar dagen om op krachten te komen ,om in Buenos Aires je plichten wee te vervullen.
Als ik er aan denk ben ik weer vermoeid.
Groetjes uit Breda
Cor
p.s Op de Maashaven had je achter luik 5 een klein luik.
Iets met Ton.......
afmetingen 2 a 3 meter bij een meter of tien?
Er lag meestal allerrlei troep in
Weet iemand de naam nog??????????
Met die prachtige havens,natuurlijk niet de haven op zich ,maar wat daar rondliep,Dan bleef het geld niet lang in de knip.
Hoewel in Buenos Aires kocht je een fles Bols in een bruine kruik voor ongeveer 2 gulden.
Was net vliegtuig benzine,trouwens de eerste twee smaakten niet echt,daarna steeds meer.
Ben in Rio de Janeiro weleens door de politie opgepakt omdat ik zogenaamd dronken was.Stond de andere morgen om een uur of 5 de Copacabana te vegen met een man of twintig.Allemaal zeelui.
Trouwens als je van Buenos Aires naar Rosario of Santa Fez de rivier op ging dan gebeurde het weleens dat je vastliep op een ondiepte.
Heb dat twee keer meegemaakt.
Een flinke schok en dat was het muurvast.
Voole kracht achteruit,hard BB,hardSB, en hopen dat je los kwam.
! keer gelukt de andere keer muurvast.
Anker plus ketting via de bomen naar ruim 5 gehaald,daar erin gedonderd en hieuwen maar plus volle krachr achteruit.
Resultaat 0,0.
De schepen die langs kwamen gaven allemaal vol vooruit,met de hoop dat je dan los kwam.
Ook dat hielp niet.De tweede of derde dag zijn we met behulp van een sleepboot losgekomen.
We hebben ook eens een paar reisjes genmaakt Santos Buenos Aires
met bananen.
Kregen van die gifmenger,bananen brood,bananen pudding en als toetje een banaan.
Na Santos had je een paar dagen om op krachten te komen ,om in Buenos Aires je plichten wee te vervullen.
Als ik er aan denk ben ik weer vermoeid.
Groetjes uit Breda
Cor
p.s Op de Maashaven had je achter luik 5 een klein luik.
Iets met Ton.......
afmetingen 2 a 3 meter bij een meter of tien?
Er lag meestal allerrlei troep in
Weet iemand de naam nog??????????
Il parle Il a parle
Hallo Cor,
Dat was volgens mij het Tonnageruim. Had iets met een listige poging om op papier de Brt of Nrt naar beneden te brengen te maken, kortom, met de scheepsmeting en dus om de daarop gebaseerde kanaal- en havengelden etc. zo laag mogelijk te houden.
Maar Roy zal daar wel het fijne van weten. :D
Dat was volgens mij het Tonnageruim. Had iets met een listige poging om op papier de Brt of Nrt naar beneden te brengen te maken, kortom, met de scheepsmeting en dus om de daarop gebaseerde kanaal- en havengelden etc. zo laag mogelijk te houden.
Maar Roy zal daar wel het fijne van weten. :D
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Tonnage ruim,
Inderdaad dat was de naam.Kan me herinneren dat er altijd troep inlag die je bijna nooit nodig had.
MAAR voor Santos werd dat leeggemaakt,keurig aangeveegd,
en daar kwamen zakken of zakken en blikken koffie in.
Kwam er vlug achter dat daar handel inging.
De hofjood was de regelaar.Je kon bij hem 1 zak of tig zakken ongebrande koffie bestellen.Weet wel dat door achteruit niet veel koffie werd besteld.Af en toe kocht ik ook weleens een zak a 50 kg.
Dat werd keurig bijgehouden.Als alles in het tonnageruim was,ging de ouwe troep er weer boven op.Dikke stroppen voor zware lading etc.
Uiteraard lagen er wel stuwplanken op de zakken om onze waar te beschemen.
Op de terug reis deden we Las Palmas of Santa Cruz aan,en de hofjood zorgde dat alles verkocht werd en meteen de wal op kon.
Tegen de tijd stond alles op ruim 5 en was met een paar hijsen aan de wal
We verdienden er een leuk zakgeld mee.
In Santos kochten we ook altijd gebrande koffie in 5 kg blikken.
Was een leuk souveniertje voor thuis.Dronken er weken van en hadden nog nooit zulke lekkere koffie geproefd volgens hun.
Was trouwens wel een klote gesjouw naar de trein als je zo'n blik of drie bij je had.
groetjes uit Breda
Cot
Inderdaad dat was de naam.Kan me herinneren dat er altijd troep inlag die je bijna nooit nodig had.
MAAR voor Santos werd dat leeggemaakt,keurig aangeveegd,
en daar kwamen zakken of zakken en blikken koffie in.
Kwam er vlug achter dat daar handel inging.
De hofjood was de regelaar.Je kon bij hem 1 zak of tig zakken ongebrande koffie bestellen.Weet wel dat door achteruit niet veel koffie werd besteld.Af en toe kocht ik ook weleens een zak a 50 kg.
Dat werd keurig bijgehouden.Als alles in het tonnageruim was,ging de ouwe troep er weer boven op.Dikke stroppen voor zware lading etc.
Uiteraard lagen er wel stuwplanken op de zakken om onze waar te beschemen.
Op de terug reis deden we Las Palmas of Santa Cruz aan,en de hofjood zorgde dat alles verkocht werd en meteen de wal op kon.
Tegen de tijd stond alles op ruim 5 en was met een paar hijsen aan de wal
We verdienden er een leuk zakgeld mee.
In Santos kochten we ook altijd gebrande koffie in 5 kg blikken.
Was een leuk souveniertje voor thuis.Dronken er weken van en hadden nog nooit zulke lekkere koffie geproefd volgens hun.
Was trouwens wel een klote gesjouw naar de trein als je zo'n blik of drie bij je had.
groetjes uit Breda
Cot
Il parle Il a parle