Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Mariner,
Die vetputtenaren waren inderdaad niet zo tevreden met hetgeen ze mee moesten werken.
Moet dus een Hotlo geweest zijn.
Maar ja, al had onze wederzijdse vriend een Sulzertje die als een naaimachientje liep, dan zou het toch onze schuld geweest zijn als hij zuigertjes moest gaan trekken.
Jammer dat hij niet op Kombuispraat zit, dan had hij lekker samen met Harry G.H te H. in C. gezellig over stuurlui in het algemeen en stuurlui op Kombuispraat in het bijzonder kunnen lopen ouwehoeren.
Toen ik op de "Eemhaven" kwam zat de tweede stuurman, overigens volkomen terecht, aan het hoofd van de tafel.
Rechts van mij zat dan de tweede wtk, welliswaar een streepje meer, maar onze krul was meer waard dan dat streeppie. :lol:
Mijn voorstel om tegenover elkaar te gaan ziten viel dus meteen in goede aarde.
Van Tol begon me dus schoorvoetend met andere ogen te bekijken, maar bleef uiteraard argwanend, tenslotte was ik een stuurman. :(
En die gasten moest je als wtk uiteraard op vier streken houwe.
Maar zoals ik al eerder verteld heb, het was echt iedere avond aan tafel lachen, gieren en brullen. :D
Ach het is voor mij weekend, duik zo de Kombuispraatkeilewinkel in, de schelvisleverbitterjes zijn nu in de aanbieding. :lol:
All the best
Jos

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De "MERWEHAVEN'(2)

Gebouwd in 1965 bij Van der Giessen de Noord, Krimpen (841)
L x B x H; 67,35 (64,29) x 10,22 x 6,15 (3,90) meter
Brt 499 Nrt 267
2 tew 7 cil. dieselmotor van Smit-Bolnes N.V., Zierikzee. 1.295 rpk, 13 knopen
1978 - "BELLE HELOISE' - Waterbos Shipping B.V.
1982 - 'BELLE HELOISE'- Mangarpa Shipping S.A., Panama

10 oktober 1982 vertrokken van Agadir met bestemming La Spezia. Na 14 oktober ten noorden van Corsica vermist. Op 16 oktober werd op 10 mijl noord van Elba een lege reddingboot gevonden.

(Bron: 150 JAAR VAN UDEN - G.J. de Boer, De Alk, Alkmaar 1998)

(Foto: Mariner's Schoenendoos)
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De eerder geplaatste 'LEKHAVEN' uit 1952 had een bijna zussie, t.w.

De 'PARKHAVEN' uit 1956;

Callsign: PGRE
Gebouwd 1956 N.V. Scheepswerf 'De Noord', Alblasserdam.
brt 5.620, nrt 3.019, dwt 9.830
L x B x H: 143,62 (137,83) x 18,06 x 11,59 (7,82) meter.
2 tew 7 cil. dieselmotor van N.V. Werkspoor Amsterdam (680 x 1250), 40.20 rpk, 14 knopen.
1973 - 'GOLDEN HORSE', Guan Guan Shipping (Pte) Ltd., Singapore.
1984 - in Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt (aanvang 3 april).


(De twee schepen verschilden ietsiepietsie in afmetingen en de 'LEKHAVEN' werd aangedreven door een M.A.N. diesel van 4.000 rpk (12,5 kts).


(Bron: 150 JAAR VAN UDEN - G.J. de Boer - De Alk, Alkmaar 1998)

(Foto van internet geplukt)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De "Veerhaven" tekening van John Baird.
All the best
Jos

Afbeelding

Meer op scheepspraat.
http://www.scheepspraat.nl/baird.htm
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

van uden

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jos vertel me wat er van deze mooie rederij is geworden..In 1995 en 96 twee contracten gemaakt met VAN UDEN, als chief,engineer op het container scheepje ''mv.Kalila '', een onder marocaanse vlag varend ex duits schip, de zogenaande VACS LINE Van Uden/Atlas Container Service, op de line Rotterdam-Casablanca-Rou aan-Tlbury. deze bestaat nog steeds, dit was tevens mijn laatste bezigheid op maritime gebied helaas,ik werd 60 jr ,en de concurrentie vanuit polen en de ex ussr, was overweldigend,kortom ik werd te duur met mijn 6ooo gulden all in gage.''All inn, Mart
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Mart,

Alles over Van Uden "nieuwe stijl" is te vinden op onderstaande website;

http://www.vanuden.nl/home/index.php

(of het er nou zoveel gezelliger op geworden is :?: :roll: :?: :roll: :?:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Mart,
Hier kan ik weinig aan toevoegen. :(
De "Eemhaven" was mijn laatste bootje en sindsdien ben ik het allemaal een tijdje uit het oog verloren.
Totdat internet zijn intrede deed en ik mijn ei daar kwijt kon met verhalen in eerste instantie bij nautiek en later op mijn eigen site scheepspraat.nl waar ik op het idee kwam om een scheepvaartforum te beginnen. :D
En zo kwam alles weer omhoogborrelen. :wink:
All the best
Jos
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Bij Van Uden waren we allemaal gelijk, zowel op de KHV als op de GHV en huldigden we aan boord van beide soorten schepen het gemeenschappelijke levensmotto: "Semper Navigare, Semper Penis", wat we wel heel errug vrij vertaalden als: "Altijd maar varen Altijd dè Lul".

Kortom, op dit topic handhaven we het gelijkheidsbeginsel en lopen de KHV en GHV Bootjes van Van Uden èn van Mij Vrachtvaart gewoon hand-in-hand en dwars door mekaar heen.
Groet,

Mariner (ex stuurman KHV en GHV bij de klup)
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Uuuuuuuhhhhhhhh Jos,

Ik wist wel dat ik je ooit eerder gezien had! Je kwam me al zo bekend voor! [img]
En plotseling wist ik ut!
't Was op de achtermiddagwacht erruguns tussen Madeira en de Kaap Verden. Ik zat in de SB reddingboot van de 'Thameshaven' de sloepsinventaris voor de vijfde keer die reis te controleren om m'n overuren en daarmee m'n stapmogelijkheden een beetje bij op te krikken, zodat er in Rio en Santos weer volop gekri.. (inderdaad! :lol: ) kon worden, en jij stond met een enorme kater :oops: in 't zonnetje op de SB brugvleugel van de 'Eemhaven', die we overigens op een haar na misten dankzij jouw fabuleuze en onnavolgbare stuurmanskunsten!
Wij waren op weg naar het Beloofde Land met als eerste haven Rio en jullie gingen terug de kouw in.


We hebben nog gezwaaid, weet je nog?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtige foto's Mariner! :D
Ja dat klopt, we hadden de regentent nog opstaan boven ruim 4, onze laatste haven was Rio en daar hebben we nog koffie geladen. :wink:
Tegenover ons aan de steiger lag toen een Smitsleepboot en Haarlem had net Feyenoord met een nulletje of drie in de Kuip verslagen. :D :lol:
Dus ik ging even aan de boys vragen of ze daar ook kennis van genomen hadden. :wink:
Dat werd me niet in dankbaarheid afgenomen. :(
"Met die kop van jouw kompt jai de Kuip niet in" waren de gevleugelde woorden van een van de matrozen van dit schip. :wink:
All the best
Jos

Helaas zijn de foto's verdwenen, :cry: Jos 13-02-11


Plaats reactie