Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Van Uden

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op velerlei verzoek:
Topic over van Uden, dat er maar veel foto's en verhalen moge volgen... :wink:

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hartelijk dank Jos! :lol:

Vooral die 'Eemhaven' blijft toch een plaatje met die verdraaid handige Mo-Slewing patent boompjes. In mijn tijd voeren de mensen trouwens liever op de 'oude' 'Eemhaven', dan op de relatief 'nieuwe' 'Thameshaven'.

Ik zal wel even de bijbehorende scheepsgegevens ophoesten;

m.s. EEMHAVEN - PDVF - (1963-1983)
4.1963 N.V. Scheepswerf 'De Noord', Alblasserdam (651).
8.314 b, 4.554 n., 10.301 d - L x B x H = 151,19 (143,93) x 19,26 x 11,66 (8,13) meter.
2 tew 6 cil. dieselmotor van Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo (750 x 1500), 7.500 r.p.k., 16 kn. N.V. m.s. 'Eemhaven' t.w. 21 december 1962; p.t. 19-20 april 1963; o. 24 april 1963.
1983; (december) AVIAN WREN, Avian Wren Shipping Company Inc. (oak Shipping Ltd., London) (Van Uden), Panama.
1984; (6 juni) in Chittagong aangekomen om te worden gesloopt bij National Traders. Kadam Ragul. (aanvang 31 augustus).

m.s. "THAMESHAVEN" - PHYC - (1971-1984)
7.1971 Hall, Russel & Co. Ltd., Aberdeen (949).
8.992 b, 5.179 n, 10.328 d - L x B x H = 143,41 (133,03) x 20,76 x 12,65 (8,53) meter.
2 tew 6 cil. dieselmotor van B&W - Harland & Wolff Ltd., Belfast (740 x 1600), 11.600 r.p.k., 19 knopen.
t.w. 28 januari 1971; o. 5 juli 1971; ingebracht bij Haven Lijnen N.V.
1982; (24 december) in Hamburg aangekomen en opgelegd.
1984; (juni) LANIN, Shipping Company Lanin S.A. (Louis Dodero, Buenos Aires), (Van Uden), Panama.
1988; ABELIA, Good View Shipping Inc. (Mercury Shipping Ltd., Hongkong), Panama.
1991; (8 december) in Alang aangekomen om te worden gesloopt bij Bhagwati Shipbreaking Industires.

m.s. COOLHAVEN (3) - PDKR - (1983 - 1984)
11.1961 Kieler Howaldswerke A.G., Kiel (1144)
9.996 b, 5.720 n., 10.170 d - L x B x H = 159,42 (144,41) x 21,47 x 11,76 (7,54) meter.
2 tew 9 cil. dieselmotor van M.A.N. - werf. (780 x 1400), 11.650 r.p.k., 19 kn, pass. 12.
t.w. 22 juli 1961; o. 11 november 1961.
1961; CAP SAN AUGUSTIN, Hamburg Südamerikanische Dampschiff Gesellschaft Eggert & Amsinck (Rudolf A. Oetker), Hamburg.
1983; (14 februari) gekocht en ingebracht bij Scheepvaart Maatschappij 'Jobshaven'B.V.
1984; (mei) HAVEN, International Shipping Lines Ltd., Valetta.
1984; (3 september) in Chittagong aangekomen om te worden gesloopt bij Saleh Zarina Ltd., Kadam Rasul (aanvang 12 september)

Bron: 150 JAAR VAN UDEN - G.J. de Boer - 1998 De Alk, Alkmaar.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De "Coolhaven" een Beauty! :D
Prachtige schepen met prachtige reizen, wat wil een mens nog meer.. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding


Foto opgestuurd door Mariner, ook deze foto is gemaakt door de heer G. Monteny
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Op de 'Thameshaven' heb ik in 1980/1981 als derde stuurman een term van 15 maanden gemaakt, maar daar maalde je niet om, want na één reisje had ik al gelukzalig geconstateerd dat Rio, Santos, Paranagua, Sao Franciso do Sul, Monte en BA prima plaatsjes waren om je te vermaken! :lol: :lol: :lol:
Bovendien zat je met een crew van 36 man aan boord en dat was ook errug gezellig. Na je wacht zaten er altijd wel 4 of 5 collega's in de bar aan zo'n groene rakker. Dat is nu wel anders (zo heb ik me laten vertellen).
Bovendien kochten we op de Mercado in Brasil onze eigen Bife's de Lomo en piepten die vervolgens na de wacht lekker op! :lol: Nee, de Rotterdam - Zuid Amerika Lijn was geen verkeerd lijntje om op te varen. :D

De 'Thameshaven' was het eerste en enige schip waar ik op gevaren heb, waar een zgn. 'Seabay' in de MK ingebouwd was. Een 'Seabay' is een tunnel die overdwars door het schip loopt waar alle buitenboordafsluiters op uitkomen. Zoals in het vorige berichtje vermeldt is het schip gebouwd bij Hall & Russel, Aberdeen, een werf die voornamelijk vissersscheepjes bouwde en daar ging standaard zo'n Seabay in, dus ook op de 'Thameshaven'.

De 'Thameshaven' was eigenlijk het eerste GHV schip van die afmetingen die op de helling stond en volgens de overlevering veranderden de plannen tijdens de bouw een paar keer. Zo moest het schip plotseling 9 meter langer worden dan oorspronkelijk gepland. Omdat de helling tekort was ging toen de belendende personeelskantine maar tegen de vlakte. Toen Van Uden korte tijd later ook nog met het snode plan op de proppen kwam om het schip van een forse bulbsteven te voorzien, dreigde het Directiekantoor van de werf ook te moeten sneuvelen. Dat vond iedereen toch wel iets te gortig, dus uiteindelijk is het schip zonder bulbsteven te water gegaan.

De 'Thameshaven' was aan dek een zgn. 'open schip' met dubbele luiken op de ruimen 2 en 3. Omdat ook Van Uden in 1971 al wel door had dat de opmars van de container niet te stuiten was, werden de ruimen en tussendekken van '2' en '3' container friendly ontworpen. Boven die ruimen stonden forse Thomson bomen met een SWL van 50 ton opgesteld, zoals op de foto goed te zien is en de TD waren zo ontworpen dat je er twee containers op elkaar kon stapelen. Ware het niet dat de ontwerpers uitsluitend rekening hadden gehouden met 20 voeters met een hoogte van 8 voet. Niemand had ze waarschijnlijk verteld dat er ook 8'6''ers bestonden, en laten we die aan het eind van de zeventiger en begin tachtiger jaren nou net regelmatig als lading aangeboden krijgen :D Een kwestie van foutje bedankt dus, want 2 containers van 8'6'' staken net effe boven de coaming uit. :oops: En zo zaten er wel meer slordigheidjes in het ontwerp.

Maaruhhhhh..... Toch hele leuke reizen mee gemaakt hoor! :lol: :lol: :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Mariner,
Ik zie 16 Kn staan bij de "Eemhaven", in mijn interne geheugen (na 27 jaar misschien een beetje verroest) persten we er altijd wel een dikke 17 knoopjes uit. :wink:
"Dat deed jij niet, stuurman, dat deden wij beneden" zou 2e wtk van Tol geantwoord hebben. :lol:
All the best
Jos
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Ja Jos,

Die Bromtol kon d'r wat van :wink: Echt een Super Second! :lol:
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Het is maar goed dat de Eemhaven in Alblas is gebouwd anders zou ik nog denken dat Jos het over delfzijlster mijlen had.
Harry
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Beste Forumleden,
Valt Van Uden kustvaart er ook onder op deze topic?
MVG Tina
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Tuuuuuuuuuuuuurlijk Tina! :D

En eigenlijk Maatschappij Vrachtvaart wat mij betreft ook.

('Officieel', (of van origine), was de 'Thameshaven' een Mij. Vrachtvaartboot en de 'Eemhaven' een Van Udenboot, maar ze zijn - weet ik wanneer :?: -gefuseerd. Dus als Jos geen bezwaar heeft dan mogen er ook plaatjes van de 'Towa', 'Tamo', 'Tero', 'Tara' etc. op. 't Was tenslotte één Happy Family! :lol: Althans Happy? :roll: Mmmmhhh.... Zelfs in 1980 konden sommige 'echte' Van Uden mensen van de oude garde nog steeds het bloed wel drinken van de 'echte' Vrachtvaart mensen van voor de fusie).
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Mariner,

De maatschappij Vrachtvaart was de officiele naam,Heb bij van Uden en Vrachtvaart gevaren maar wij noemden het nooit Vrachtvaart
Wij zeiden altijd we varen bij van Beuningen.
Was dat misschien de reder van maatschappij Vrachtvaart.
Het verhaal deed de ronde dat de heer van beuningen zijn dochters als ze 21 jaar werden een schip cadeau gaf.
Ook waren dit schepen waar iedereen zijn eigen hut had,Van ketelbinkie tot kapitein.
Het waren werkschepen.In mijn tijd voeren er bij van Beuningen(sorry Vrachtvaart)geen matrozen o/g,maar allemaaal matrozen.
Het eten was voortreffelijk,behalve op vrijdag.je maakte veel overuren,maar het vloog je zak uit.
Ben wel een 14 maanden achter elkaar weggeweest,alleeen als we in Rotterdam lagen FF naar huis.
Ja,de diensten,Recife,Bahia,Rio Santos Sanfransico du Sol,Rio grande do sol,Montevideo en dan leeg lossen in Buenos Aires.
Dan de rivier op een beetje graan laden in Santa Fez,man o man daar liep spulletje rond loop nog te kwijlen,dan meestal in Rosario nof wat graan en afladen in Buenos Aires.De ene partij graan werd door middel van grote jutte kleden gescheiden van de andere partij.
Over de vullingen kwam ook jute,na deze toch wel grondig schoon gemaakt te hebben,
Op het los gestorte graan,kwamen ik dacht 5 lagen graan in zakken.
Hebben ook weleens geluk gehad de helft graan en de rest koffie vanuit Santos.
In Rosario kwam de baas timmerman 's morgens aan boord gezeten op een paard.
Bond dat aan de gangway beneden vast en ging aan de ouwe vragen of hij dat paard kon meenemen.Dat ging natuurlijk niet en de baas schreef op een briefje ben ff schijten en we hebben hem nooit meer gezien.
groeten uit Breda Cor.
Il parle Il a parle


Plaats reactie