Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Hallo Ab,
Bedankt voor je info, het zat me ergens ook niet lekker, maar ik zat toen al aan de wal en toen ging alles een beetje aan me voorbij.
Eigenlijk had EAC toen Maersk over moeten nemen.
Maar ja, toen begon de ellende, de (winstgevende) hoogovens zijn nu in het bezit van knakkers uit India, toen een derde wereldland.
All the best
Jos
Bedankt voor je info, het zat me ergens ook niet lekker, maar ik zat toen al aan de wal en toen ging alles een beetje aan me voorbij.
Eigenlijk had EAC toen Maersk over moeten nemen.
Maar ja, toen begon de ellende, de (winstgevende) hoogovens zijn nu in het bezit van knakkers uit India, toen een derde wereldland.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
In de Rij!!
Hallo Kombuis,
Tja, " Vele eersten zullen de laatsten zijn"
Klinkt bekend op de een of andere manier
Tja, " Vele eersten zullen de laatsten zijn"
Klinkt bekend op de een of andere manier
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Ik geloof dat de de ondergang van de EAC scheepvaart duidelijk te maken had met Desintresse en de daar door onstane fouten in het Manegment (en wie weet waren het bewuste fouten)
Dat ze toen werkelijk bankroet waren geloof ik niet zo in
Men heeft destijds bewust gekozen voor iets anders zonder open
kaart te spelen
Ze opereren noch steeds onder de zelfde naam alleen handelen ze nu in vlees en andere industriele bestanddelen
Let wel in de landen waar ze vroeger op voeren
Zover mij bekent zitten ze nog steeds in het oude kantoor gebouw in kpg
De omzetten liegen er ook niet om meer dan 3 bilj DKK per jaar
De uitvoerings kosten en risico zijn natuurlijk ook veel geringer
Ook de personels kosten zijn veel lager( Vietnam Indonesia Pakistan Venezuela)
Met een vriendelijke groet van
Pythagoras
Dat ze toen werkelijk bankroet waren geloof ik niet zo in
Men heeft destijds bewust gekozen voor iets anders zonder open
kaart te spelen
Ze opereren noch steeds onder de zelfde naam alleen handelen ze nu in vlees en andere industriele bestanddelen
Let wel in de landen waar ze vroeger op voeren
Zover mij bekent zitten ze nog steeds in het oude kantoor gebouw in kpg
De omzetten liegen er ook niet om meer dan 3 bilj DKK per jaar
De uitvoerings kosten en risico zijn natuurlijk ook veel geringer
Ook de personels kosten zijn veel lager( Vietnam Indonesia Pakistan Venezuela)
Met een vriendelijke groet van
Pythagoras
Sitges, dat was me ook wat hoor !.
We lagen met de kruiplijner "Waddenzee" in Barcelona scrap te lossen.
Op een zondag gingen we met de auto naar Sitges. Toch makkelijk zo'n autokraan aan dek !.
M'n vrouw voer ook mee, dus ook mee naar Sitges.
Op een terrasje gezeten rolde bij ons de ogen er temet uit. Zoveel dijenwerk als er langs trok !. Werkelijk unbeliefble !.
M'n vrouw begon al een beetje de hel in te krijgen voor de overdreven belangstelling voor het voorbij trekkend dijenwerk.
Maar ja, je hebt ogies gekregen om mee te kijken. Bovendien, dat dijenwerk doet het er toch om, of nie tan !?.
We hebben er nog heerlijk gegeten en zijn terug naar Barcelona gereden om op de Ramblas nog even af te kicken.............
De volgende dag kwam rond pikheet de agent aan boord. Hij informeerde heel belangstellend wat we met het weekend ondernomen hadden.
Wij vertelden hem dat we naar Sitges geweest waren en dat er veel natuurschoon te bewonderen was.
Zijn reactie was onthutsend; Sitges, aha Travestie Town !.
Toen was het Riny haar beurt om in een deuk te liggen........
We lagen met de kruiplijner "Waddenzee" in Barcelona scrap te lossen.
Op een zondag gingen we met de auto naar Sitges. Toch makkelijk zo'n autokraan aan dek !.
M'n vrouw voer ook mee, dus ook mee naar Sitges.
Op een terrasje gezeten rolde bij ons de ogen er temet uit. Zoveel dijenwerk als er langs trok !. Werkelijk unbeliefble !.
M'n vrouw begon al een beetje de hel in te krijgen voor de overdreven belangstelling voor het voorbij trekkend dijenwerk.
Maar ja, je hebt ogies gekregen om mee te kijken. Bovendien, dat dijenwerk doet het er toch om, of nie tan !?.
We hebben er nog heerlijk gegeten en zijn terug naar Barcelona gereden om op de Ramblas nog even af te kicken.............
De volgende dag kwam rond pikheet de agent aan boord. Hij informeerde heel belangstellend wat we met het weekend ondernomen hadden.
Wij vertelden hem dat we naar Sitges geweest waren en dat er veel natuurschoon te bewonderen was.
Zijn reactie was onthutsend; Sitges, aha Travestie Town !.
Toen was het Riny haar beurt om in een deuk te liggen........
Hallo Roy,
Sitges was destijds heel populair bij de Irish Girls. :D
Mijn stamkroeg was Paddy's Bar, daar kwamen ze op af als motten op het kaarslicht.
Een Cuba Libre werd door de mistige Ierse barkeepers op een speciale manier klaargemaakt: glas vol Bacardi met een scheutje cola voor de kleur.
Er zat achterin altijd wel een mafketel met een guitaar en de Sing Songs galmden de hele avond en nacht door de tent. :D
Strandwandelingetje bij maanlicht...
Ik was toen nog vrijgezel hoor!
All the best
Jos
Sitges was destijds heel populair bij de Irish Girls. :D
Mijn stamkroeg was Paddy's Bar, daar kwamen ze op af als motten op het kaarslicht.
Een Cuba Libre werd door de mistige Ierse barkeepers op een speciale manier klaargemaakt: glas vol Bacardi met een scheutje cola voor de kleur.
Er zat achterin altijd wel een mafketel met een guitaar en de Sing Songs galmden de hele avond en nacht door de tent. :D
Strandwandelingetje bij maanlicht...
Ik was toen nog vrijgezel hoor!
All the best
Jos
Maar om weer even terug te komen op de "Casuarina".
Die ouwe was Victor Monck en had daarvoor als stuurman een bakkie gehad, misschien weet Pythagoras de details nog wel.
Een vissersboot probeerde op de Noordzee met volle kracht aan stuurboord naar binnen te varen.
Dat is niet helemaal gelukt, maar er zat een flink gat in de romp.
Victor was toen stuurman van de wacht, het vissermannetje voer uiteraard alle kenmerken die aantonen dat je vissende bent, maar de hond die moest blaffen als er een schip in de buurt was, lag waarschijnlijk een tukkie te bouwen.
Victor was sindsdien een beetje neurotisch als hij een visserman binnen de twee mijl zag.
"Mister mate, I see a small fisherman, they are very dangerous!!!
Watch out for them!!".
Maar als er geen vissertjes in de buurt waren, was het een heel ander mens.
De loodsen werden wel knettergek van hem.
"Mister Pilot, A VERY DANGEROUS SMALL FISHERMAN IS COMING TOO CLOSE!!!"
Gelukkig maakten we lange oversteken, zodat hij weer tot rust kon komen. :D
All the best
Jos
Die ouwe was Victor Monck en had daarvoor als stuurman een bakkie gehad, misschien weet Pythagoras de details nog wel.
Een vissersboot probeerde op de Noordzee met volle kracht aan stuurboord naar binnen te varen.
Dat is niet helemaal gelukt, maar er zat een flink gat in de romp.
Victor was toen stuurman van de wacht, het vissermannetje voer uiteraard alle kenmerken die aantonen dat je vissende bent, maar de hond die moest blaffen als er een schip in de buurt was, lag waarschijnlijk een tukkie te bouwen.
Victor was sindsdien een beetje neurotisch als hij een visserman binnen de twee mijl zag.
"Mister mate, I see a small fisherman, they are very dangerous!!!
Watch out for them!!".
Maar als er geen vissertjes in de buurt waren, was het een heel ander mens.
De loodsen werden wel knettergek van hem.
"Mister Pilot, A VERY DANGEROUS SMALL FISHERMAN IS COMING TOO CLOSE!!!"
Gelukkig maakten we lange oversteken, zodat hij weer tot rust kon komen. :D
All the best
Jos
Jos dat doe je goed je frist mijn hele grauwe massa weer op
Die ouwe van de Arosia was precie zoals moncky die hadden toen alle
de schrik te pakken en een rondschrijven gehad
Als wij Barcelona uitliepen naar Marseile of Genua bleef hij ook
altijd op de brug van wege Dangerous Fishing boats di daar voor de kust
krioelde
Overigens is toen niet vast gesteld dat die visser man helemaal niet aan de trek was en ten onrechte zijn feest verlichting aan had
Ik werk 6 maande per jaar hier op Samos in de Touristen sector
o.a allerlei excursies met bussen en 4 boten
Daardoor tref ik veel denen en je weet je haalt ons eruit
(dat was vroeger ook op het Station in Rotterdam 1000 mensen met koffers en die van ons moesten we open maken voor de zwarte bende)
Maar goed daardoor kom ik elk jaar wel weer 1 0f 2 jongs in gesprek die ook bij de club waren en dat is toch wel leuk
Met een vriendelijke groet van
Pythagoras
Die ouwe van de Arosia was precie zoals moncky die hadden toen alle
de schrik te pakken en een rondschrijven gehad
Als wij Barcelona uitliepen naar Marseile of Genua bleef hij ook
altijd op de brug van wege Dangerous Fishing boats di daar voor de kust
krioelde
Overigens is toen niet vast gesteld dat die visser man helemaal niet aan de trek was en ten onrechte zijn feest verlichting aan had
Ik werk 6 maande per jaar hier op Samos in de Touristen sector
o.a allerlei excursies met bussen en 4 boten
Daardoor tref ik veel denen en je weet je haalt ons eruit
(dat was vroeger ook op het Station in Rotterdam 1000 mensen met koffers en die van ons moesten we open maken voor de zwarte bende)
Maar goed daardoor kom ik elk jaar wel weer 1 0f 2 jongs in gesprek die ook bij de club waren en dat is toch wel leuk
Met een vriendelijke groet van
Pythagoras
Het mooie van East Asiatic was toch wel dat de schepen allemaal herkenbaar waren als typisch EAC.
Een geheel eigen stijl en af en toe waren ze niet te beroerd om iets heel aparts te bouwen.
Dit is een heel mooi voorbeeld:
De "Bintang" van 1943, 3000 ton.
Op bovenstaande site staat vermeld dat het in 1965 een strafbootje was.
Jammer dat ik er toen nog niet voer, ik had wel voor straf een tijdje op deze scharrelbak willen varen.
All the best
Jos
Een geheel eigen stijl en af en toe waren ze niet te beroerd om iets heel aparts te bouwen.
Dit is een heel mooi voorbeeld:
De "Bintang" van 1943, 3000 ton.
Op bovenstaande site staat vermeld dat het in 1965 een strafbootje was.
Jammer dat ik er toen nog niet voer, ik had wel voor straf een tijdje op deze scharrelbak willen varen.
All the best
Jos