ms Oranje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
belgonaut

Re: ms Oranje

Bericht door belgonaut »

Ahoy,

Op deze site enorme info passagiersschepen.
http://www.ssmaritime.com/indx2.htm
Ook nog een stukje "Oranje"
http://www.ssmaritime.com/oranje.htm
Grts, Belgonaut.

Jos Komen (R.I.P)

Re: ms Oranje

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de lagere school ben ik ooit eens met een schoolreisje op de Oranje geweest.
Heel imposant allemaal, ik wist toen al dat ik zou gaan varen, maar van één ding was ik destijds zeker: Niet op een passagiersschip. :)
Tja, dat komt ervan als je boeken van o.a. K.Norel, Anthony van Kampen, Kees Borstlap en Jan de Hartog verslindt. :)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: ms Oranje

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heel imposant allemaal, ik wist toen al dat ik zou gaan varen, maar van één ding was ik destijds zeker: Niet op een passagiersschip.
Het verging mij net zo als ik - beroepshalve, als crewing agent, koppelbaas, zeg maar - op een van de cruiseschepen van de Holland Amerika Lijn moest zijn, zowel op de grote schepen als die van Windstar Cruises. Ik moest er toch niet aan denken om daar op te moeten varen. Maar daar stond dan weer het feit tegenover dat we altijd plenty mensen konden vinden die er wél op wilden varen. Die zich niets mooiers konden voorstellen dan op zo'n schip te mogen varen. Ook werkte ik eens met iemand samen - niet bij die koppelbaas, maar wel in de maritieme sector - die als 2e stuurman bij de HAL op cruiseschepen had gevaren. Voor hem was er geen mooier leven denkbaar. Die moest er echt niet aan denken om op een vrachtschip of een tanker of een pakjesboot te moeten varen. Die hield vooral van alle bijkomende zaken van het varen op een cruiseschip. Hij is niet meer gaan varen, maar ging in deeltijd een moeilijke universitaire studie volgen en studeerde ook af, waar ik dan weer grote bewondering voor heb. Vervolgens ging hij in de wijnhandel, wat ook een nobel bedrijf is.
Zo heeft ieder zijn smaak en verkeuren en dat is maar goed ook. :-D
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ms Oranje

Bericht door rspeur »

Ik kwam in "Zóó leven wij in Indië" (Uitg. W. van Hoeve, 5e druk 1947) twee plaatjes van de Oranje tegen.
René
Bijlagen
Oranje (1).jpg
Oranje (1).jpg (91.56 KiB) 2791 keer bekeken
Oranje (2).jpg
Oranje (2).jpg (108.3 KiB) 2791 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie