Enship en het verschepen van lading
Enship en het verschepen van lading
Nog iets bekend over deze rederij en / of bemanningen ?
Start hier de verhalen over de reizen, plaats de foto's van de schepen, bemanning en bijzondere ervaringen.
Wie meldt zich ?
Gr. Jos Haver
ENAK, foto J. Vermanen
ELGER, foto Dock Express
ELDIR, foto J. Haver
Start hier de verhalen over de reizen, plaats de foto's van de schepen, bemanning en bijzondere ervaringen.
Wie meldt zich ?
Gr. Jos Haver
ENAK, foto J. Vermanen
ELGER, foto Dock Express
ELDIR, foto J. Haver
- willem den boer
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 12 jul 2006 20:33
- Locatie: Heerjansdam
Rederij Enship
Hallo Jos,
Ik heb op de Ank Winsemius gevaren van 30-09-59 tot 02-04-60 Rederij
Dr.A. Winsemius. s-Gravenhage.
Later weer op terug gekomen van 14-12-61 tot 26-03-63 toen was het
Rederij Enship Paramaribo.
Op scheepvaart.web-log.nl staat 1962 Mij. Pitrias en in 1968 Rederij Enship maar dat klopt niet, is vermoedelijk verwisseld.
Ik heb mijn monsterboekje en getuigschrift er op nagekeken.
Het schijnt in 1975 Rederij Enship Scheveningen te zijn geworden maar dat was na mijn tijd.
Rederij B.v.d.Laan uit Schiedam is jaren lang de beheerder van die Winsemius schepen geweest had zelf de Bernard Jhon, Belatrix, Marie
Christina en is later met Dock Expres begonnen.
Dock Expres is later van Ommeren geworden,hoe de rest is verlopen weet ik helaas niet.
Groetjes Willem.
Hang de wolken van
vandaag niet voor de
zon van morgen.
vandaag niet voor de
zon van morgen.
Re: Enship
Ondergetekende heeft van 1979 - 1984 bij Enship gevaren als stuurman en kapitein .j.haver schreef:Nog iets bekend over deze rederij en / of bemanningen ?
Start hier de verhalen over de reizen, plaats de foto's van de schepen, bemanning en bijzondere ervaringen.
Wie meldt zich ?
Gr. Jos Haver
In die periode werden de schepen bemand door PA van Es en Co
en had Enship nog een Kantoor aan de Veerhaven .
In 1981 (? ) werdt Enship in zijn geheel overgenomen door Dock Express
en hebben de Enak - Elger - Eldir gevaren tot circa 1985 .
De eerste 2 schepen zijn toen opgelegd in Zaltbommel bij de werf waar
ze gebouwd waren .
Er zat toen nog een Bareboatcharter op van dacht ik zo'n 6 maanden en de schepen zijn daarna verkocht naar Yugoslavie.
De Eldir heeft nog wat jaren door gevaren en werdt toen bemand door
Wagenborg .
Al de schepen zijn ooit gebouwd voor Lindelloyd in Ursem en die gaf ze toen in Bareboatcharter aan Enship en later via van Ommeren aan Dock Express .
De veranderingen in die periode lagen in het feit dat het financieel niet zo goed ging .
Ik heb er zelf een hele leuke periode gevaren en veel meegemaakt .
Zoals altijd vondt een ieder die er gevaren heeft het jammer dat er een einde oefening heeft plaats gevonden .
Ik dacht dat Van Ommeren hier ook een vinger in de pap heeft heeft gehad.
Ik weet dat er een gesloopt is ( ENAK) en waar de rest is gebleven weet ik niet maar ik verwacht niet dat ze nog rondvaren .
Overigens heb ik pas geleden een hoop documentatie weg gedaan betreft
mooie reclamefolders en tekeningen omdat het toch vergane glorie was en er altijd wel voor iemand een spreekbeurt op school over bleef omdat die de foto's mooi en intressant vondt .
Overigens heb ik wel nog dia's van diverse reizen met zware ladingen maar ben al jaren van plan op die dingen te digitaliseren, wat er niet van komt , maar zal er van de winter eens serieus aan denken .
Met mogelijk wat geheugen van ex crew van Enship - Dockexpress
moet er toch wat boven water komen over deze Rederij .
MVG DJC de Vries
Is niet 1 van deze schepen over gegaan naar Jumbo, althans gekocht door Jumbo. Volgens mij was dat de Enak. Deze is omgedoopt in Stellamare en vervolgens omgeslagen in Albany een aantal jaar geleden.
Atlant heavy lift uit Kroatie had er ook 1 varen. Overgenomen van Enship waaschijnlijk. Deze is een aantal jaar geleden in Turkije omgeslagen. Volgens mij was dit in Derince.
Ik zal vanavond eens google gebruiken om informatie op te sporen.
grt,
Patrick
Atlant heavy lift uit Kroatie had er ook 1 varen. Overgenomen van Enship waaschijnlijk. Deze is een aantal jaar geleden in Turkije omgeslagen. Volgens mij was dit in Derince.
Ik zal vanavond eens google gebruiken om informatie op te sporen.
grt,
Patrick
NAVIGARE NECESSE EST
Wie zoekt die vindt wat.
De Enak heeft voor Atlant heavy lift uit Kroatie gevaren.
Nou weet ik alleen nog niet of dit schip omgelazerd is in Turkije.
Ship name: Kupari
Ex. Name(s): Enak
New Name(s):
Type: Dry Cargo
Sub Type: Heavy Lift
Build: 01,06,1979 Flag: Croatia
LOA: 81.20 GRT: 2044
NRT: 865 DWT: 2710
ME: Bolnes HP: 2400
Operator: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Manager: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Owner: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Reg.Owner: Atlantic Conbulk Corp. (Croatia)
De Enak heeft voor Atlant heavy lift uit Kroatie gevaren.
Nou weet ik alleen nog niet of dit schip omgelazerd is in Turkije.
Ship name: Kupari
Ex. Name(s): Enak
New Name(s):
Type: Dry Cargo
Sub Type: Heavy Lift
Build: 01,06,1979 Flag: Croatia
LOA: 81.20 GRT: 2044
NRT: 865 DWT: 2710
ME: Bolnes HP: 2400
Operator: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Manager: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Owner: Atlantska Plovidba dd Dubrovnik (Croatia)
Reg.Owner: Atlantic Conbulk Corp. (Croatia)
NAVIGARE NECESSE EST
De Enak en de Elger zijn verkocht geweest aan Atlant heavy lift in Kroatie.
PLITVICE (ex-Elger)
Bouwjaar:1979
Gebouwd in:Rotterdam
GT:2044
NT:865
DWT:2710
LOA:81,45 mtr
Max breadth:14,70mtr
Height:6,60mtr
Engine:Bolnes DNL / 1765kW
Spped:13,0
Bought from: Linde Lloyd B.V. Rotterdam
Date:14.11.1985
Sold to:Insetra International Sea Transport S.A.
Date:29.05.2002
KUPARI (ex-Enak)
Bouwjaar:1979
Gebouwd in:Rotterdam
GT:2044
NT:865
DWT:2720
LOA:81,45mtr
Max. breadt:14,70mtr
Height:6,60mtr
Engine:Bolnes DNL / 1765kW
Speed:13,0kts
Bought from: Linde Lloyd B.V. Rotterdam
Date:16.12.1985
Sold to:Batistas Reciclagem De Secutas Portugal
Date:06.11.2003
PLITVICE (ex-Elger)
Bouwjaar:1979
Gebouwd in:Rotterdam
GT:2044
NT:865
DWT:2710
LOA:81,45 mtr
Max breadth:14,70mtr
Height:6,60mtr
Engine:Bolnes DNL / 1765kW
Spped:13,0
Bought from: Linde Lloyd B.V. Rotterdam
Date:14.11.1985
Sold to:Insetra International Sea Transport S.A.
Date:29.05.2002
KUPARI (ex-Enak)
Bouwjaar:1979
Gebouwd in:Rotterdam
GT:2044
NT:865
DWT:2720
LOA:81,45mtr
Max. breadt:14,70mtr
Height:6,60mtr
Engine:Bolnes DNL / 1765kW
Speed:13,0kts
Bought from: Linde Lloyd B.V. Rotterdam
Date:16.12.1985
Sold to:Batistas Reciclagem De Secutas Portugal
Date:06.11.2003
NAVIGARE NECESSE EST
ELGER 7811719, 30-6-1979 te water gelaten als ELGER, 8-1979 opgele verd door Scheepswerf "De Waal" B.V., Zaltbommel (715) aan Linde Lloyd B.V., Ursum, thuishaven: Amsterdam, in bare-boat charter V.o.F. Enship Transport Co., 's-Gravenha ge, 1.590 BRT, 1982 in beheer bij Dock Express Shipping B.V., 11-1985 verkocht aan Atlantic Conbulk Maritime Corp., Dubrovnik-Joegoslavië, manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik, herdoopt PLITVICE, 1992 als PLITVICE overgedragen aan Plitvice Shipping Co. Ltd., Valletta-Malta, manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik, 1-9-1996 als PLITVICE overgedragen aan Atlantic Conbulk Shipping Co., Dubrovnik-Kroatië, manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik, 17-6-2002 verkocht aan Sea Green Transport, Napels, thuishaven en vlag: Panama, herdoopt LEWIS, 18-11-2002 verkocht als LEWIS aan Insetra International, vlag: Panama, in beheer bij Pan Nautic, Lugano, 11-8-2003 verkocht aan onbekende koper(s), 21-10-2003 vlag: Georgië, 29-9-2003 klasse LR gesloten sinds vertrek van Baia achter een sleepboot, 8-10-2003 gearriveerd te Tuzla vanaf Pozzuoli voor reparatie, 10-2004 verkocht aan Torosi Shipping Inc., Istanbul, vlag: Georgië, in beheer bij Derpina Shipping Ltd., Istanbul, herdoopt ALMIRA G, 10-2005 verkocht aan South Island Shipping Co. Ltd., vlag: Georgië, in beheer bij Sapporo Shipping Co. Ltd., Vladivostok, 20-10-2007 op 50 mijl ten westen van Mokpho, Zuid Korea, in positie 34.47 NB. en 125.31 OL., scheuren in de huid opgelopen waarna water in de machinekamer stroomde, de bemanning gered door 2 schepen van de Koreaanse kustwacht, reddingsactie onder begeleiding van RCC Mokpho en Vladivostok, schip door een sleepboot op sleeptouw genomen.
NAVIGARE NECESSE EST
Klik eens op de volgende links voor meer info:
http://members.lycos.nl/marianeels/Eldir.htm
http://members.lycos.nl/marianeels/Elger.htm
http://members.lycos.nl/marianeels/Enak.htm
Wat betreft de Stellamare van Jumbo zit ik verkeerd. Ben in de war met de Valkenier en de Valkenswaard. Ook betreft het omslaan van deze schepen in Turkije. Dat was er ook van deze klasse. En niet de Eldir, Elger of Enak. Foutje van mij...
Fleet Enship (PA van Es & Co.):
M/v “Ank Winsemius” 1958
M/v “Elger” 1979
M/v “Eldir” 1980
M/v “Enak” 1979
M/v “Pieter Winsemius” 1959
M/v “Valkenburg” 1966
M/v “Valkenier” 1978
En voor meer info algemeen klik op de volgende link:
http://members.lycos.nl/marianeels/DockExpress.htm
mvg,
Patrick Nowee
http://members.lycos.nl/marianeels/Eldir.htm
http://members.lycos.nl/marianeels/Elger.htm
http://members.lycos.nl/marianeels/Enak.htm
Wat betreft de Stellamare van Jumbo zit ik verkeerd. Ben in de war met de Valkenier en de Valkenswaard. Ook betreft het omslaan van deze schepen in Turkije. Dat was er ook van deze klasse. En niet de Eldir, Elger of Enak. Foutje van mij...
Fleet Enship (PA van Es & Co.):
M/v “Ank Winsemius” 1958
M/v “Elger” 1979
M/v “Eldir” 1980
M/v “Enak” 1979
M/v “Pieter Winsemius” 1959
M/v “Valkenburg” 1966
M/v “Valkenier” 1978
En voor meer info algemeen klik op de volgende link:
http://members.lycos.nl/marianeels/DockExpress.htm
mvg,
Patrick Nowee
NAVIGARE NECESSE EST