WISM/NKM/KROONBURGH 1936-1981

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
tina R.I.P.

WISM/NKM/KROONBURGH 1936-1981

Bericht door tina R.I.P. »

Beste Kombuizers,
Hiermede start ik een nieuwe topic op over de KNSM Kustvaart

ALLE FOTO'S EN TEKST: STEGRO
-------------------------------------------------------------------------------

WEST-INDISCHE SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJ (WISM)

Op 18 Augustus 1921 opgericht als naamloze vennootschap gevestigd te Willemstad,Curacao.
De toenmalige directeur was de dhr. W.R.Menkman,voorheen hoofdagent te Willemstad van de KNSM
Het doel van deze door de KNSM en KWIM opgerichte genootschap was het exploiteren,huren en verhuren,kopen en aankopen van schepen en alles wat geacht kan worden daartoe te behoren.
Het kapitaal van de WISM was bepaald op Fl. 300.000,alle aandelen waren al volgestort door de oprichters.
In de praktijk kwam het er op neer,dat een zeker aantal zeeschepen van de maatschappij,in de eerste plaats die een langere tijd in de West bleven,te Willemstad werden geregistreerd,een Curacoase Zeebrief kregen en in de administratie van de WISM werden opgenomen.
Op het achterschip van de schepen werd Willemstad als thuishaven neergezet.
Aan de eigen staf te New York werden jaren 20 en 30 op de pieren 11 en 12 te Brooklyn,waar het etablissement en loodsen van de Royal Netherlands Steamship Comp en de Royal West-Indian Mail lagen,een walkapitein,een walWTK en enkele lokale krachten toegevoegd.
Men kon spreken van een eigen vestiging die directe bemoeienis had met de schepen,dokbeurten,reparaties en personeel.
Ook in Cristobal kwam een eigen vestiging met een Nederlandse Chef en vertegewoordiger.
Tussen 1936 en 1939 werden 7 kustvaartuigen van het type "O",gebouwd in Nederland in explotatie genomen.

DE " O " BOTEN MET MAIERVORM:
----------------------------------------

Afbeelding
m/s CLIO (3)
ROEPNAAM PJCA
IMO NR 8188962
BOUWJAAR 1936
BOUWNUMMER -
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BRT 374 NRT 168 DWT 550
LxBxH 51,46 x 8,94 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
14 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 550 pk. MIJL 9,5
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

HISTORIE:
1936-1953 CLIO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao, N.A.
2 juli 1953 uit West-Indie aangekomen en tot december 1953 opgelegd te Amsterdam
12.1953-1957 CLIO, Escala & Navarro, Trinidad.
1957-1970 KIRKNELL, Kirkonell Bross, Cayman Eilanden.
1970-1972 CAYMAN TRANSPORT, Cayman Transport Cy., Georgetown.
6 november 1972 op de reis van Puerto Cortez naar Miami op 25 mijl van Kaap San Antonio in positie 22.13 N.B. en 84.44 W.L. aan de grond gelopen, gestrand en verloren gegaan.

Afbeelding

Het was in bezit van en z.g Maier-formromp en het tekenbureau van de KNSM.
De bijzondere scheepsvorm was ontwikkeld in de jaren twintig door de Oostenrijkse marineofficier en ingenieur C.Maier.
Hij beoogde hiermee dat de stroming van waterdeeltjes langs de huid van een varend schip,zo kort mogelijke weg te laten volgen.
Door de bijzondere vorm van het voorschip,een sterk weggesneden voorvoet en holle,maar bolle scheepswanden werd bovendien de golfweerstand verminderd en de zeewaardigheid verhoogd.
Door de ronde vormen en aanwezigheid van een roer achter de schroef manuoevreerde ze buitengewoon gemakkelijk.

Afbeelding

m/s INO (2)
ROEPNAAM PJCB
IMO NR -
BOUWJAAR 1936
BOUWNUMMER -
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BRT 374 NRT 168 DWT 550
LxBxHxDG: 51,46 x 8,94 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
14 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 550 pk. MIJL 9
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

HISTORIE:
1939-1956 INO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
05.1956-1965 INO, B. Beal, Guadeloupe.
7 januari 1965 bij Santa Marta-Columbia gestrand en total loss verklaard.

Afbeelding

----------------------------------------------------------------------------------

tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

DE "O" BOTEN ZONDER MAIERVORM
VAN VOOR 1940
----------------------------------------------

Afbeelding

1.

Afbeelding
NET UIT DE WEST.

m/s DIDO (2)
ROEPNAAM PJCF
IMO NR 5089879
BOUWJAAR 1937
BOUWNUMMER 864
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
BRT 388 NRT 160 DWT 557
LxBxHxDG: 57,45 x 9,11 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

Afbeelding

HISTORIE
1937-1964 DIDO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
11.1964-1966 PIREAS, Marcantonakis Bros, Piraeus-Griekenland.
1966-1971 STAR OF MECCA, Orri Navigation Lines, Djeddah-Saoedi Arabie.
28 januari 1971 op de reis van Djeddah naar Massawah ten noorden van Assawa in positie 17.45. N.B en 39.25. O.L. gestrand en verloren gegaan.

Afbeelding
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

2.

Afbeelding

m/s DOURO

ROEPNAAM PDRZ, 1939: PJCO
IMO NR -
BOUWJAAR 1937
BOUWNUMMER 871
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BOUW In november 1937 opgeleverd.
BRT 388 NRT 160 DWT 574
LxBxHxDG 57,46 x 9,11 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek, 2 dekken.
13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

HISTORIE
11.1937-1939 DOURO, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
02.1939-1954 DOURO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
Op 11 februari 1954 op de reis van Barcelona naar Amsterdam tussen Alicante en Valencia aangevaren door het Spaanse ss 'Drago' en gezonken. Alle 13 opvarenden werden gered.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Mooie komplete overzichten met foto's Tina !.

m.v.g. Roy
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

3.

Afbeelding

m/s DRACO (1)
ROEPNAAM PDSA
IMO NR -
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER -
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BOUW 22 mei 1939 opgeleverd.
BRT 389 NRT 159 DWT 562
LxBxHxDG: 57,46 x 9,11 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

HISTORIE
22.05.1939-1942 DRACO, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
5 augustus 1942 op de reis van Rio de Janeiro naar Barbados, in positie 11.05. Z.B. en 53.30. W.L., door geschutsvuur van de 'U 155' tot zinken gebracht. Alle opvarenden werden gered.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

4.

Afbeelding
IN DE WEST.

m/s FLEVO
ROEPNAAM PJCS, 1963: PDER
IMO NR 5116335
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER 878
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BOUW 12 juni 1939 opgeleverd.
BRT 389 NRT 159 DWT 557
LxBxHxDG: 57,46 x 9,11 x 3,18 x 2,49
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 9,5
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

Afbeelding

HISTORIE:

Afbeelding
IN DE WINTER VAN 1939 IN HET DOK VOOR DE OORLOGSBESCHILDERING.

12.06.1939-1963 FLEVO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
1963-1965 FLEVO, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1965 verkocht aan Orri Navigation Lines, Djeddah-Saoedie Arabie.
Zonder herdoping gelijk doorverkocht.
1965-1974 BONTEKOE, Willem Beukelsz, Breskens-Nederland. (Vroon, Breskens-Nederland).
06.1974- EKO, Amigos Navigation Ltd., Limassol-Cyprus.

Afbeelding
M.S. BONTEKOE - VROON - BRESKENS.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

5.

Afbeelding
AAN DE LEVANTKADE VLAK VOOR WO II

m/s KARPO
ROEPNAAM PJCT
IMO NR -
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER -
BOUWWERF N.V.Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BOUW 23 juni 1939 opgeleverd.
BRT 389 NRT 159 DWT 562
LxBxHXDG 57,46 x 9,11 x 3,18 x 2,42
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 9,5
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

HISTORIE
23.06.1939-1944 KARPO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
24 februari 1944 op de reis van Manzanillo naar Buenaventura na aanvaring met het Amerikaanse 'Samhill' gezonken
in positie 12.08. N.B. en 69.26. W.L.. Alle opvarenden werden gered.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

6.

Afbeelding
VOOR ANKER LEVANTKADE 1939

m/s MANTO

Afbeelding

ROEPNAAM PJCU, 1963: PFST
IMO NR 5428403
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER -
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BRT 389 NRT 159 DWT 562
LxBxHxDG 57,45 x 9,11 x 3,18 x 2,49
Coaster,openshelterdektype,2dekken. 13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 9,5
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

Afbeelding

HISTORIE
1939-1963 MANTO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
1963-1963 MANTO, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam

Afbeelding

1963-1965 NISSOS MYKONOS, F.C. Georgopoulos & A.N. Athanassiades, Piraeus-Griekenland.

Afbeelding

1965-1976 SOTIRIOS L, Ion S.Livas & Dimitros Argyreas, Piraeus-Griekenland.
1976-1977 BOULOULINA, Aristos Kaisis, Limassol-Cyprus.
1977-1978 BOULOULINA, Brandaris Shipping Co., Limassol-Cyprus.
5 januari 1978 op de reis van Limassol naar Tripoli gestrand, in positie 32.46. N.B. en 21.18. O.L., en verloren gegaan.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

7.

Afbeelding

m/s NERO (2)
ROEPNAAM PGFI, 1939: PJCP
IMO NR 5249467
BOUWJAAR 1937
BOUWNUMMER 866
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes
BOUW 1 oktober 1937 opgeleverd.
BRT 388 NRT 160 DWT 563
LxBxHxDG 57,60 x 9,11 x 3,23 x 2,48
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 37 dekpassagiers tot 1950 19/13 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 570 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo

Afbeelding

HISTORIE
01.10.1937-1939 NERO, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
1939-1964 NERO, West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Curacao-N.A.
1964-1965 CHANIA, Marcantonakis Bros, Piraeus-Griekenland.

Afbeelding

06.1965-1970 NICOLE, Willem Beukelsz., Breskens (Vroon, Breskens).

Afbeelding

01.1970- VITA, G.A Loukedes & O & Pantazopoulos, Piraeus-Griekenland.

Afbeelding
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Geachte Kombuizers,
Vanaf heden stop ik deze serie wegens geringe belangstelling,ik denk dat de kleine KNSM scheepjes niet zo goed in de markt liggen,dus is het zinloos om er mee door te gaan.
MVG Tina.


Plaats reactie