ss Lilian, m/s?-slb Hudson Nieuwediep

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Wybe-M2

ss Lilian, m/s?-slb Hudson Nieuwediep

Bericht door Wybe-M2 »

Ik verwierf onlangs deze foto:

Afbeelding

Aan de achterant staat met inkt geschreven: s/s " Lilian" in Den Helder
Met potlood staat er: Hudson en ??
Verder geen gegevens.

Het lijkt inderdaad om het Nieuwediep te gaan met rechtsachter het forteiland Harssens.
Aan de kade liggen een aantal marineschepen, wrs zijn er hier in Den Helder wel mensen die weten welke.

De vraag is: Is het ss dat door twee (stoom?)sleepboten binnen wordt gebracht het deense ss Lilian dat in januari 1947 eerst strandde op de Keizersbult (Noorderhaaksgronden), daarna een slag in de rondte maakte en daarna van de Keizersbult los raakte en op de Razende Bol strandde.
Na het lossen van de lading pijpaarde (en geen rijpaarden zoals in de krant stond) is de boot na enige weken losgekomen.
Van de diverse tochten van de mrb Dorus Rijkers (1923) naar de Lilian zijn vele schilderijen bekend. De bemanning van de Dorus werd geëerd met de grote zilveren resp. bronzen medaille met getuigschrift.

Is de Hudson de voorste of de tweede slb ?

Afbeelding
H.A. Jaarsma (1956): De Dorus op weg naar het ss Lilian

Pluijm

Bericht door Pluijm »

Wybe, hier een vorig jaar gemaakte foto van de Hudson.
Kijk en vergelijk en verder verwacht ik, dat Roy wel van hoed en rand zal weten.

Afbeelding

groeten
Jan van der Pluijm
Wybe-M2

Bericht door Wybe-M2 »

Ik vond onderstaande link met eenbeschrijving van de stranding en berging van de Lilian op de WEBstek van de Hudson: www.museumschiphudson.com.
Daaruit maak ik op dat het inderdaad om de Lilian gaat en dat de tweede sleepboot de sslb Maas van Smit is.
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Wybe,

Onderstaand een paar overdrukjes uit het boek van Broeder Maarten;

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Wybe-M2

Bericht door Wybe-M2 »

Mijn dank voor jullie info.

Ik heb nog even De Reddingboot 64 van april 1948 er op na geslagen. Daar staan alleen de diensten van de Dorus in vermeld.
Hiervoor ontving men de grote zilveren en bronzen medailles.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(De laatste pagina heeft niks met de Lilian te maken. Het gaat over diensten op 11 en 20 maart 1947 met flinke ijsgang. Het is vandaag 14 maart, het zonnetje schijnt volop en ijs hebben we deze winter nog niet gezien.)

Ook heb ik het verhaal van deze stranding, redding en berging gelezen in het boek 'Redden en bergen bij nacht en ontij' van Ger van der Berg & Wim Kalkman. En daar vond ik onderstaande interessante foto, genomen vlak na de foto op de briefkaart waar deze draad mee begon. Op de voorgrond ligt de mrb Dorus Rijkers.
In het fotobijschrift staat: De Lilian achter de sleepboot MAAS in de haven van Den Helder
In de tekst staat dat de Hudson en de Blankenburg de Lilian vlot hebben getrokken. Maar dat zal wel een foutje zijn, gezien alle andere bronnen.

Afbeelding
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Wybe de voorste is inderdaad de Hudson (III) uit 1939. En de tweede sleepboot is de Maas uit 1931. Deze sleepboot kwam in 1936 bij L Smit. Ze kwam uit de vloot van P Smit. Ze werd door L Smit herdoopt in Maas daarvoor had ze de naam Afrika.
gr arij
J.Louwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2011 18:00

Re: ss Lilian, m/s?-slb Hudson Nieuwediep

Bericht door J.Louwen »

Wijlen mijn vader Cor(nelis) Louwen (1908) werd door Smit met spoed opgeroepen om als olieman te fungeren op de Hudson.
Waarschijnlijk zijn kortste reis ooit, want deze duurde slechts enkele dagen.


Plaats reactie