ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Hans Breeman

ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Hans Breeman »

Voor degenen die geinteresseerd zijn: Op mijn website is een nieuwe aanwinst te zien. Het is een foto van een aquarel van het ms Kieldrecht van "van Ommeren"
ms%20Kieldrecht-van%20Ommeren.jpg
ms%20Kieldrecht-van%20Ommeren.jpg (181.78 KiB) 5350 keer bekeken

Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Kieldrecht 1950
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Hans,

Mooi schilderij zeg !.
Typies een "oud" plaatje. In latere jaren zou ze het met een huidje in de silver-paint moeten doen..........Vast lijndienstje in charter bij de V.N.S. op de India-Pakistan dienst !?.
Het is overigens wel een op-en-top Engels schip. Gek he, als je wiegje in de U.K. stond..............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Eric Eijgelsheim

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Eric Eijgelsheim »

Hallo Rob,

Mijn oom voer in 1954 op de MS Kieldrecht 4 en kwam in dat jaar aan op de Maashaven te Rotterdam. Hij was naar de Filipijnen en o.a. singapore gereisd, lees: gewerkt als knaapje van 17 jaar oud.
Ik zou aan dit forum willen vragen of er meer bekend is over de MS Kieldrecht 4, bijv. de vaar route, hoeveel bemanning, bemanningslijsten uit die tijd, waar men in Nederland aan kwam ( was dit inderdaad aan de Maashaven ? ) en als men er tijdelijk werkte wat zou dan de functie van mijn oom geweest kunnen zijn. De MS Kieldrecht ging ca. 26, 27 km. per uur en de reistijd zou ca. 16 dagen zijn. Klopt dit ?
Groet,
Eric Eijgelsheim

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Eric Eijgelsheim »

Hallo Hans en Rob,

Ik zie helaas geen afbeeldingen.

Groet,
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Roy »

Er is een apart topic over Van Ommeren................
En een reistijd van 16 lijkt mij aan de korte kant............. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Eric,

Je bent nieuw hier, zie ik. Ik heet je van harte welkom.
Dat zijn heel oude berichten waar je hier op reageert. Han Breeman is hier voor het laatst gesignaleerd in november 2010 en Rob van Leeuwen is al bijna een jaar niet meer geweest. Die foto van Rob kan aan de bron zijn verwijderd en Hans heeft de link verwijderd.

Anyway... hierbij nog twee foto's van de KIELDRECHT van 1950.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was inderdaad de vierde "Kieldrecht" van Van Ommeren en daarna zijn er nog twee schepen met die naam geweest, maar het gaat jou dus om de Kieldrecht van 1950. Dat "4" werd niet officieel aan de naam toegevoegd, hoor. Dat dient alleen maar voor intern gebruik om de te weten waar we het over hebben.

Het schip werd gebouwd in Engeland, bij Bartram & Sons in South Dock, Sunderland.
Bruto was het 6354 ton en het deadweight - het draagvermogen - was 10387 ton.
De lengte was 145 meter en de breedte 19 meter
Er stond één dieselmotor in en als je het type en het vermogen wilt weten, kan iemand je dat hier vast wel vertellen.
Die ene diesel moest het schip een dienstsnelheid geven van 14,5 knoop, dus dat is inderdaad zo'n 27 km/h.

Het was een conventioneel vrachtschip en dat tonnage van 10.000 ton was typisch voor die tijd. Het had voor die tijd wel zeer modern laadgerei, met die bipodmasten.
Op een dergelijk schip zat in die tijd een bemanning van minstens veertig koppen. Als je dat meer gedetailleerd wilt hebben, zeg je het maar even. Je oom was zeventien jaar en het was zijn eerste reis, dus die zal "bakszeun" of "ketelbink" zijn geweest. Koksmaat zou ook nog kunnen. Ik krijg uit je bericht de indruk dat het voor hem een eenmalige ervaring was, dus stuurmansleerling ligt veel minder voor de hand.

Van Rotterdam naar Singapore is via het Suezkanaal ruim 8300 mijl, dus als het schip een gemiddelde kon behouden van, pakweg, 13 mijl per uur, dan hadden ze daar toch 26 tot 27 dagen, zeg vier weken voor nodig.
Rechtstreeks Rotterdam-Manilla via Suez is 9600 mijl, dus daar ben je met een gemiddelde van dertien knopen een maand zoet mee.

Ja, de Maashaven was min of meer een vaste haven voor dergelijke schepen.
Het schip werd in 1970 verkocht naar Griekenland waar het verderging onder de naam "SPALMATORI ENGINEER".
Na in 1974 wrak te zijn geslagen, werd het in 1977 gesloopt.

Ik hoop dat je met deze informatie even vooruit kunt, maar wil je meer weten, aarzel dan niet om het te vragen. Met zijn allen weten we hier ALLES! :-D

Hartelijke groet,

Theo Horsten
http://www.theohorsten.com
Ruud (R.I.P.)

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Theo-Eric & @ll,
Ik heb de gebroken link en het rooie kruissie verwijderd,tevens de aquarel van Hans erbij geplaatst.
t.z.t. Zal ik dit topic verplaatsen naar het V.O. topic, maar laat dit nu nog even staan zodat Eric dit eerst rustig kan lezen, zonder te moeten zoeken,waar zijn vraag stond.
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Ron Bebelaar »

Onder deze link staat eveneens info over de bewuste Kieldrecht.

mvg
Ron Bebelaar
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: ms Kieldrecht uit 1950 van "v Ommeren",

Bericht door Gerrit »

Dan mag deze ook niet ontbreken de "Kieldrecht 1916"
Kieldrecht 1916.jpg
Kieldrecht 1916.jpg (449.9 KiB) 5298 keer bekeken
Groetjes Gerrit.


Plaats reactie