GPS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
De film, uit 1937, heb ik nog nooit gezien, Gerrit, en daarom heb ik hem maar eens even op DVD besteld.

Die heb ik gisteravond bekeken en dat viel een beetje tegen. Best een leuke film, hoor, daar niet van, en voor zijn zeventig jaren van verrassend goede kwaliteit - net als ikzelf, trouwens. :wink:

Helaas vertoont de film nog maar een vage overeenkomst met het boek en bevat nog geen twintig procent van de inhoud. Wel prachtige opnamen van die bluenose-schoeners bij een stevige bries. Helaas ontbraken al mijn favoriete passages uit het boek en bleef er van de werkelijke bedoeling van Kipling - een goed beeld te geven van de visserlui op de Grand Banks - helemaal niets over.
De hoofdrol wordt hier gespeeld door Spencer Tracy, als Manuel, de Portugese matroos. Hij kreeg er zijn eerste Oscar voor als "beste acteur". De rol van de schipper, Disko Troop stelt in de film erg weinig voor en dat is jammer. ook de andere zo mooie figuren zijn helemaal verwaterd.

Nee, het boek blijft toch de aanrader. De DVD heeft een plaatsje gevonden in de boekenkast, naast de Engelse uitgave van Captains Courageous en mijn vertalin ervan. Als curiositeit. :)

Zo heb ik wel meer films van boeken die ik heb vertaald. De beste zijn die van de boeken van Elmore Leonard. Daar hoeven ze nauwelijks een script voor te schrijven; ze kunnen de acteurs gewoon een exemplaar van het boek geven en zeggen: "Hier, lees dat maar en speel dat maar." Dat is heel knap.



Plaats reactie