Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-0945.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-0945.jpg (153.53 KiB) 3380 keer bekeken
De Nieuw Amsterdam als tram van de RET op 13-11-1948 rondrijdend voor een collecte voor de oorlogshelden.
gr.Bas

Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Rectificatie @Patru,

Paul, dat is geniaal. Een prachtig stukje werk heb je daar verricht. Ik dacht ook het Nigoco schip te hebben gevonden, de Sheratan. Maar Hank (zie een later bericht) wees mij er op dat dat dit niet kan, omdat de tanker Sheratan al in 1956 verkocht is. Het zusterschip de Sirrah is in 1965 verkocht. Alles is nu weer open. Het kan zijn dat dit een ander jaar is, of we worden op het verkeerde been gezet door de Nigoco schoorsteen. Ik ga eens zoeken of ik die RDM sleepbootjes in 1967 nog voeren. Aagtekerk blijft overeind.

Bedankt voor je speurwerk.
Grt.
Klaas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@b-bootsman

Bob, daar heb je gelijk in. Het lijkt wel of ze daar de verschansing hebben dichtgemaakt (zeildoek !!). De foto die ik geplaatst heb is van een latere datum, daar zie dat het open is en daar zie je de poorten onder elkaar. Maar er is nog een andere reden waarom deze "C3" niet van de KRL zou kunnen zijn. De Drente en Friesland waren van een ander type (C3-SA1) dan het schip op de foto (C3-SA2). De verschillen heb ik al eens eerder uitgelegd (plaats van de stoomketels, plaats van de schoorsteen en de ketel/mk ventilatoren).

Grt.

Klaas
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Rotterdam toen

Bericht door Hank »

Het N.G. boek vermeld het volgende:

De Sheratan ( mts 1953 12557 brt) is 23 juli 1956 naar Noorwegen verkocht als Thorstar.
De Sirrah ( mts 1953 12463 brt) is 29 juni 1965 naar Liberia verkocht als Dona Youla.
De Sheratan (mvs 1959 993 brt) is 28 november 1967 onder Duitse vlag gebracht en niet herdoopt.

Hank.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hank,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga nog eens naar die foto kijken. Ik zal het bericht aanpassen. Dit moet de volgende Sheratan zijn die ik vond in Delpher.

Grt.

Klaas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Patru

Paul, ik heb net nog op de website van de RDM gekeken. Die sleepboot Dockyard X is afgevoerd en gesloopt in 1962. Dit in combinatie met de toen al verkochte tankers Sirrah en Sheratan betekent dat dit niet in 1967 is geweest. Ik vraag me af of Bas (KABO) geen betere foto heeft. Ik vind het frappant dat hij het al gelijk over de Aagtekerk had. Ik heb daar verder geen verstand van, maar mijn dochter heeft me gisteren laten hoe de kwaliteit van de foto's door kopiëren en website aanpassingen minder wordt. Cor heeft gelijk, de foto op de website laar veel meer details zien.

Grt.

Klaas
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rotterdam toen

Bericht door Martinus »

@Kabo, is het bekend wat er van dat model op de tram van de Nieuw Amsterdam geworden is?
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Martinus, toevallig had ik dat net opgezocht.

https://www.rovm-digitaal.nl/ret-nieuw-amsterdam/

Misschien kun je er iets mee.

Grt.

Klaas
Patru (R.I.P)

Re: Rotterdam toen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Betreffende dat model van de Nieuw Amsterdam heb ik nog wat informatie op de schijf staan.
De HAL heeft het model nog gebruikt voor een tentoonstelling in Zwitserland.
Deze heb ik uit en boek (1980), maar er staat helaas verder geen datering of fotograaf bij.
Het krantenknipsel is uit een krant van 13 maart 1954. Het model staat daarop in San Francisco.

Model Nieuw Amsterdam.jpg
Model Nieuw Amsterdam.jpg (190.63 KiB) 3031 keer bekeken
Javabode 13 maart 1954.jpg
Javabode 13 maart 1954.jpg (107.94 KiB) 3031 keer bekeken
Het was leuk geprobeerd met de Aagtekerk, maar het kan inderdaad niet. De foto moet van eerder zijn.
Ik zoek ook wat verder. Als foto-eigenaar wordt op de RDM-website Anton van de Geijn genoemd.
Misschien is het het kortste om via die weg te proberen achter de datering te komen.
Groet, Paul G.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rotterdam toen

Bericht door Martinus »

@Klaas, Dank!


Plaats reactie