Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos »

Heren ea,
Hier nog wat plaatje van zg. "Kolentransporteurs"
Deze afbeeldingen ontleend uit het Gusto assortiment.
Waren veelzijdig in allerlei soorten Technische aangelegenheden.
Zowel mbt. het water alsook met land constructies.
Eeuwig zonde dat oa. zo'n bedrijf (en uiteraard vele andere soortgelijke bedrijven) er niet meer zijn.
Als ik zo af en toe zit te spitten valt het mij telkens op dat dat toch wel een hele boel mensen een boterham daarvan hebben gegeten.
Ergo: "De Kolenstransporteurs" en eigenlijk de door Gusto werf, de al wat meer door ontwikkelde versies.
De "Westfalen", alreeds uitgerust met een laadinstallatie met baggermolen emmerleiding principe, die na het eigen beun te hebben gelost, zonder kraan uit een langszij liggende lichter kolen kon halen.
De "Harpen" die men al had uitgerust een eigen groter laadruim van 1000 ton en dubbel handelen minder noodzakelijk bleek.
De "Holland", die in beter dagen als op het plaatje, ongeveer hetzelfde deed als de eerder genoemde "Westfalen".
Bij de "Holland" wordt "en passant" nog even genoemd dat er zo'n 250 ton per uur werd overgeslagen en men daar handmatig voor eenzelfde hoeveel beweerdelijk ca. 250 man voor nodig had.
Gr. Koos
Bijlagen
Kolentransporteur Westfalen (020).jpg
Kolentransporteur Westfalen (020).jpg (153.04 KiB) 4510 keer bekeken
Kolentransporteur Harpen.jpg
Kolentransporteur Harpen.jpg (165.62 KiB) 4510 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos »

NB, Die "Holland" komt nog.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos »

Hier alsnog de "Holland" in een wat onfortuinlijke situatie.
Zeker ook wat last gekregen van het warme weer.
Gr. Koos
Bijlagen
Kolentransporteur Holland.jpg
Kolentransporteur Holland.jpg (132.48 KiB) 4455 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Welnee joh, die is gewoon gesmolten. :!: :idea: :wink:

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Die "Westfalen" lijkt wel een schip van de Woermann Linie te bunkeren. Maar ja, zo ruim zit ik weer niet in gegevens enn foto's van Duitse schepen. Daar ben ik gewoon te laat mee begonnen...……………
Voor de Kon. Rott. Lloyd ligt dat natuurlijk weer even anders. Immers, de "Harpen" ligt de "Bezoeki" van de Lloyd van kolen te voorzien.
Het was het 4e schip uit een serie van 5 zussies, t.w;
"Bogor", 1898 - 1914.
"Malang", 1898 1923.
"Solo", 1899 - 1912.
"Bezoeki", 1901 - 1923.
"Kediri", 1901 - 1916.
De laatste 2 waren iets langer dan de 3 eerste schepen, t.w. 105,50 m. t.l.l.
Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M. van 1.500 ipk. goed voor 10 knoopjes service speed.
De machines werden ook door de bouwers geleverd. De 1e, 4e en 5e kwamen bij Blohm & Voss, Hamburg vandaan en de 2e & 3e bij Wigham Richardson & Co. Ltd., New Castle.

Toch mooi die foto's van dat oude S.H.V. materieel. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze »

Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M.
[zijkmode]
Dit is een pleonasme, want een triple expansie machine heeft altijd 3 cilinders.
/[zijkmode]

De Hillah (1968)
Afbeelding
had ook een t.e.m. De Irakese opdrachtgevers moesten niets hebben van die nieuwerwetse motoren. Maar toen was de stoomkennis bij de bouwwerf al aardig weggezakt. Een toenmalige garantie-machinist vertelde me dat er daardoor grote problemen waren bij de inbedrijfstelling. Onder andere omdat ze veel te weinig (hand)smeerde. Die armen en benen schijn je voortdurend onder de dikke en de dunne smeer te moeten houden.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Nou Adri, nu maak je toch een kardinale fout hoor !.
Hier sta je helaas niet alleen in, daar veel mensen een stoommachine naar type beoordelen bij het zien van het aantal cilinders en daar zit nu juist de fout !.
Een compound machine kan uit 2 cilinders, maar ook 3 cilinders, alsmede 4 cilinders bestaan. De stoom wordt dan n.l. 2 x gebruikt, t.w. hoge druk en lage druk. Bij een 3 cilinder; 1 x h.d. + 2 x l.d. Bij een 4 cilinder compound machine is de stoomverdeling, 2 x h.d. + 2 x l.d.
Een triple expansiemachine kan 3 cilinders hebben maar ook 4 cilinders. Dan wordt de stoom verdeeld als volgd; 1 x h.d., 1 x l.d. + 2 x l.d. De stoom wordt dus over 3 verschillende drukken gebruikt.
De quadruple expansiemachine heeft ook 4 cilinders en dan wordt de stoom in 4 trappen gebruikt, t.w. 1 x h.d., 1e m.d., 2e m.d. + 1 x l.d.
Een Uniflow machine heeft meerdere cilinders, maar werkt maar met één druk over alle cilinders. De K.N.S.M. heeft 2 schepen gehad met een Uniflow machine van 3.000 pk, t.w. "Telamon" en "Triton" van 1946. ( Ze zijn rond 1959 overigens vervangen door Werkspoor turbines van 3.200 apk.. Waarom weet ik helaas niet ).

Wat de shz."Hillah" betreft, bij mij weten had die 2 compound machines die door Verschure gebouwd waren. Zowel de werf als de machinebouwer behoorden tot het I.H.C. concern.

Dit alles even uit het blote hoofd. Het is me even te warm om nog langer te speuren............... :idea: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jacob Bothof »

Hoeveel ton bunkerkolen had zo'n stoomaangedreven schip wel niet aan boord.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos »

Nou Roy,
En dat allemaal zo even uit de losse pols :wink:
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze »

Ik buig mijn hoofd diep voor zoveel stoomkennis. Maarre... Alle t.e.m. die ik gezien heb, zowel in het echt als op papier en foto hadden allemaal 3 cilinders. Bij de zuidingang van Smit Kinderdijk heeft jarenlang een t.e.m. gestaan met... 3 cilinders, hd, md en ld. Klein, groter, grootst.

Die t.e.m. op de Hillah had ik ook even uit een oververhit hoofd opgegraven.

Adri


Plaats reactie