Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Ik meen dat die schroothandel aan de Brielselaan Barsilé heette, maar of het nog bestaat ?.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
Inderdaad was daar een sloperij, wij hebben daar nog een sloper gebracht uit Curacao, gevuld met schroot.
Maar de sloperijnaam is/was Barzilay.
Opa Barzilay ging de schepen in Rotterdam af om staaldraad enz op te kopen.
Hij woonde met zijn hele familie in de Clemensstraat (Charlois).
Groet, Derk
Maar de sloperijnaam is/was Barzilay.
Opa Barzilay ging de schepen in Rotterdam af om staaldraad enz op te kopen.
Hij woonde met zijn hele familie in de Clemensstraat (Charlois).
Groet, Derk
Re: Rotterdam toen
Die kolentransporteurs zijn een aardig stuk groter/hoger als ik me bij andere foto's had voorgesteld....
Zó hoog waren toch zelfs wowo-kolenboten toch ook weer niet ???. Hoe hoog konden die dingen eigenlijk ?
Ikzelf ben van '52, maar ik heb nog nooit zo'n transporteur gezien...
de enige kolenstokers die ik me kan herinneren waren die Goedkoop- en Wijsmuller- en ZuidAfrikaanse- sleepboten....en dan weet ik eigenlijk ook niet (meer??) of dat wel allemaal kolenstook was...
Maar ik meen me die geur te herinneren: als ik die geur ergens ruik, heb ik onmiddellijk die boten voor m'n geestesoog...
Zó hoog waren toch zelfs wowo-kolenboten toch ook weer niet ???. Hoe hoog konden die dingen eigenlijk ?
Ikzelf ben van '52, maar ik heb nog nooit zo'n transporteur gezien...
de enige kolenstokers die ik me kan herinneren waren die Goedkoop- en Wijsmuller- en ZuidAfrikaanse- sleepboten....en dan weet ik eigenlijk ook niet (meer??) of dat wel allemaal kolenstook was...
Maar ik meen me die geur te herinneren: als ik die geur ergens ruik, heb ik onmiddellijk die boten voor m'n geestesoog...
Oost, west...ook best
Re: Rotterdam toen
Barsily, gisteren er nog langs gereden maar die hele Maashaven zijde ligt op de schop, ben bang dat ze weg zijn.
Het leven is geen facebook
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Rotterdam toen
Als je op 'Barzilay Rotterdam' googelt krijg je onderstaand resultaat:
(https://schmitt-anchors.com/en)
Ter aanvulling: Dennis Barzilay is managing director van dit bedrijf.
Maar als je vervolgens de website aanklikt kom je op de homepage van 'Smitt Anchors & Chaincables' (https://schmitt-anchors.com/en)
Ter aanvulling: Dennis Barzilay is managing director van dit bedrijf.
Groet,
Hans
Hans
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
Aan dat mannetje te oordelen is de schoorsteen van de transporteur een dikke 10m hoog... dat gaat ca 2,5 x in de hoogte van het geheel van de stortgeheel, dus dik 25 boven dek, zeg gemakshalve : een kleine 30m vanaf waterspiegel...
Dat is me nogal wat, die kon op de windjammers de mannen op de paarden van het grootbovenbramzeil van suikerklontjes voor de koffie voorzien !
Ok, er zit nogal een stortkoker, een 'shoot' of goot, onder....
Hoe dan ook: een heel stuk groter als ik ze had verwacht...
Ook de 1000T laadvermogen was naar binnenvaartbegrippen, op z'n zachtst gezegd, fors aan de maat....
Ja, onze opa's konden er ook wel wat van, met zulke praktische toepassingen !
Respekt !
Bedankt voor de foto, Bas !
Dat is me nogal wat, die kon op de windjammers de mannen op de paarden van het grootbovenbramzeil van suikerklontjes voor de koffie voorzien !
Ok, er zit nogal een stortkoker, een 'shoot' of goot, onder....
Hoe dan ook: een heel stuk groter als ik ze had verwacht...
Ook de 1000T laadvermogen was naar binnenvaartbegrippen, op z'n zachtst gezegd, fors aan de maat....
Ja, onze opa's konden er ook wel wat van, met zulke praktische toepassingen !
Respekt !
Bedankt voor de foto, Bas !
Oost, west...ook best
Re: Rotterdam toen
Kijk eens naar de breedte en de diepgang van de "Harpen" Jan.
Dit verklaart ook haar draagvermogen. Komt nog bij dat middels een jakobsladder kolen uit het langszij liggende schip gelepeld wordt. De bunkercapaciteit werd zo welhaast oneindig.
'k Moet toch eens even kijken naar de naam van dat te bunkeren Lloyd schip………….
m.v.g., Roy
Dit verklaart ook haar draagvermogen. Komt nog bij dat middels een jakobsladder kolen uit het langszij liggende schip gelepeld wordt. De bunkercapaciteit werd zo welhaast oneindig.
'k Moet toch eens even kijken naar de naam van dat te bunkeren Lloyd schip………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
gr. Bas