Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 3020
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Rotterdam toen

Bericht door Patru »

cor schreef: 25 aug 2020 23:08 Pas op 29 mei 1925 vertrok de VL 184 dit was een hulpstomer te herkennen daar de achtermast
ook schoorsteen was een 90 PK compound machine had voor het eerst als zeeschip met een
radio-telegraaf en telefonie installatie
Cor, maar de foto van het schip die je plaatst is denk ik van 1916.
In "Stoom op Haring" staat bijgaande foto waar op, helaas vaag, te zien is dat zowel de voormast als de achtermast/schoorsteen verlengd zijn.
Dit met als doel om de antenne op een hoogte van ca16 meter te brengen en zo het bereik te vergroten.

VL 184 OPHIR 28-05-1925.jpg
VL 184 OPHIR 28-05-1925.jpg (130.35 KiB) 491 keer bekeken
Groet, Paul G.


kabo
Berichten: 1531
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

pernis.jpg
pernis.jpg (113.5 KiB) 368 keer bekeken
Drukte aan de Westerkade met boten van de Rode Smit, jaren 60.
gr. Bas

roy
Berichten: 12524
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy »

Is die foto misschien gedurende een staking, ( 1967 ?), gemaakt Bas ?.
Ik zie ook nog een zware V.O.S. boot op de achtergrond.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 331
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door renirie »

Leuk die oude slepers,
Een paar er van zijn naar Eerland gegaan.
Weet niet precies welke.
Ik dacht de Katendrecht en de Kijkduin?
Paar jaar op gevaren in de jaren 70 .
Niet te geloven die ijzersterke bootjes varen geloof ik nog.

Groet

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2168
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Hallo Petru ik had de foto van de VL 184 geplaatst als voorbeeld hoe een hulp stomer er
uit zag deze hulpstomers hebben in Vlaardingen geen opgang gehad er hebben er enkele
maar gevaren.
De stoomfietsen hadden meer opgang eigenlijk een verzamel naam want daaronder waren
er diversen zoals de Stoomdrifter de stoom knorhaan en de stoomlogger logger.
Het boek waar je het over heb heb ik ook.
In 1956 toen ik bij Hoogendijk voer was de VL 86 de vooruit een Knorhaan nog in de vaart
met schipper Kees Lely in november 1956 was er een aanvaring nabij Maassluis en is de VL 86
gezonken en na gelicht te zijn niet meer in de vaart gekomen.
In 1956 voeren ook nog de stoomloggers VL 29, VL 196 VL 190, VL114 voer ik op, VL 199 en heb
ik het over de Hoogendijkers.
Ik weet nog wel dat de VL 29 voorbij voer normaal hoor je een stoomschip niet maar als dit schip
voorbij voer leek het wel de koekblikken van verkade zo rammelde dieDe VL 29 is in 1957 voor sloop verkocht
en de VL 196 ook.
Eerst zijn de VL 190 en VL 199 verbouwd en daarna de VL 114 tot motor logger ik heb er de laatste teelt
in 1956 op gevaren op de VL 114 als stoomlogger.
Nu we het over de radio telefoon hadden er werd wel eens stiekem een berichtje naar huis gesproken
in een soort code taal maar iedereen die het aan boord hoorde konden de stemmen wel.
Zo had de machinist van de VL 196 Johanna ook naar huis geroepen met er bij de worrden naait die nog lekker.
Hoeveel loggers er wel niet voorbij gingen varen bij de VL 196 en allemaal maar roepen naait die nog lekker
Maar ja de man had een naaimachine gekocht voor zijn vrouw.
Nu even terug naar de hulp stomer die hebben dus in Vlaardingen geen opgang gehad maar er was wel
een grote vloot Duitsche hulpstomers als wij i.v.m slecht weer in Dieppe Frankrijk lagen lag de buiten haven
vrij vol met Duitsche hulpstomers.
Ik ben in 1956 en 1957 in december met de VL 114 en VL 97 in Dieppe geweest daarna was de Nederlandse
vissersvloot niet meer welkom in Dieppe na diverse vechtpartijen enz
Vaak werd er afgesproken i.v.m weersomstandigheden naar binnen te gaan je kon er op de rotsen slaan
en stranden maar ook de Vleet verloren gaan
Er waren nog wel eens schippers die toch gingen proberen te vissen en dus van ellende terugmoesten komen
Die werden dan door een groep vissers bij de Sluis opgewacht en uitgejouwd en vaak onaarde dat aan de
wal met ehulp van alcoholische versnaperiongen tot een gevecht.
Nou is het zo dat als je enkele dagen in Dieppe lag moesten elke keer de netten uit het ruim gehaald worden en aan
dek uitgelegd ongeveer 3 kilometer netten en na verloop van tijd weer in het ruim dit was o.a voor brandgevaar en
vooral door broei wat ook slecht was voor de netten dit kwam door de taan en het vocht.
In 1956 hoefde ik er niet aan mee tehelpen ik werd de wal op gestuurd als er inspectie was zagen ze mij niet
ik voer zonder monsterboekje en was nog leerplchtig en in december was er in Dieppe altijd kermis dus ging ik
daar kijken.
Hierbij een foto hoe gevaarlijk het vissen in het kanaal kon zijn
Cor Boer
Bijlagen
VL 200.jpg
VL 200.jpg (270.04 KiB) 324 keer bekeken

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 331
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door renirie »

Hallo cor
Wat een verhalen uit vroeger.
Ik schat in dat je toen een jaar of 12 moet zijn geweest en voer als afhouder of reepschieter.
Heb je wel eens prikken moeten bijten tijdens de kabeljouwvisserij?
In ieder geval heb je een uitstekend geheugen.

Een vlaardingse groet,
Bezjoer

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2168
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Hallo Hennie dat prikken bijten was toen allang niet meer en de beug visserij ook
niet al was toen de VL 114 er wel toe uitgerust het prikken bijten was er al heel lang niet meer
na het prikken bijten werd veel als aas gebruikt Koelever, Sardijn, gezoute geep ook wel haring
Ik was toen ik op de VL 114 voer 13 jaar in oktober dat jaar 14.
Ik was 11 en12 toen ik op de VL 50 Elise in de vacantie als prenter mee ging de tweede keer bleef
de VL 50 zo lang op zee en ben ik op zee overgestapt op de VL 14 Maargaretha van rederij Verboon
Deze VL 14 was gebouwd als zeillogger maar toen ik er mee zaar huis voer was het een Motor logger
en heeft gevaren tot 1960 deze schepen loggers uit die tijd waren onverwoestbaar of het nu zeil
of stoomloggers waren ze zijn heel lang meegegaan Verboon had toen ook de VL 56 varen ook gebouwd
als zeillogger en was toen motor logger de VL 56 Eben Haezer heeft ook gevaren tot 1960
Zij hadden toen ook nog een Stoomfiets varen de VL 84 Hendrika Adriana die is in 1957 voor sloop verkocht

Cor Boer

Patru
Berichten: 3020
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Rotterdam toen

Bericht door Patru »

Prachtig verhaal Cor, daar doen we het voor. :)
Ik heb begrepen dat de VL 200 Nelly daar bij Boulogne op 3 december 1955 is gestrand.
Daarna pas op 14 december vlot is getrokken en niet meer heeft gevaren voor de visserij.

VL 200 Nelly 03-12-1955.jpg
VL 200 Nelly 03-12-1955.jpg (154.08 KiB) 291 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2168
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

De radio telegraaf en radio telefoon heeft toch wel mensenlevens en schepen gered
immers men kon gewaarschuwd worden bij slechte weersomstandigheden.
Zij het dat er toen nog geen satelieten waren waarop de weerkundige de stormen kon zien.

Maar de uitdrukking de vis wordt duur betaald ken iedereen wel maar die werd niet betaald
aan de achtergebleven vrouwen en kinderen als een schip verging.
Alleen al tussen 1890 t/m 1940 bleven er 250 vissersschepen op zee en lieten 2000 Hollandse vissers
het leven, alleen al tussen 1917 en 1918 vergingen 99 schepen met 540 vissers verloren het leven
door het oorlogsgeweld toen.
Ik heb in 1956 t/m 1958 verhalen gehoord van oude vissermannen aan boord van het wegduwen van de mijnen
bij het schip.(ook na de oorlogen vergingen er visserij vaartuigen door explosies van achtergebleven oorlogs tuig
kort na de oorlog voeren de loggers die een sloep hadden met extra vlotten aan boord)
Maar goed er lieten veel vissers het leven door het zeer slechte weer en zeker in 1800 waren de moeders kinderen
die met de ellende zaten er waren toen geen verzekeringen enz zij waren op de goed gevigheid van de samenleving
afhankelijk.
Bij een grote ramp werden toneelavonden georganiseerd en de opbrengsten voor de gedupeerde en bij een kleinere
ramp werden boekjes gemaakt met het verhaal.
Pas in of rond 1900 hadden de weduwen een bepaald inkomen.

Hier een copy van het verhaal van de visbunhoeker HARINGVISSERIJ waarbioj de opbrengst van dit boekje
voor de weduwe en kinderen bestemd was.

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (119 KiB) 210 keer bekeken
IMG_002.jpg
IMG_002.jpg (207.4 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (213.28 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0004.jpg
IMG_0004.jpg (202.21 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0005.jpg
IMG_0005.jpg (200.61 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0006.jpg
IMG_0006.jpg (186.06 KiB) 210 keer bekeken
Laatst gewijzigd door cor op 29 aug 2020 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2168
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Vervolg verhaal

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0007.jpg
IMG_0007.jpg (213.84 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0008.jpg
IMG_0008.jpg (203.93 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0009.jpg
IMG_0009.jpg (221.55 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0010.jpg
IMG_0010.jpg (205.47 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg (229.29 KiB) 210 keer bekeken
IMG_0012.jpg
IMG_0012.jpg (205.67 KiB) 210 keer bekeken



Plaats reactie