Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

verschillende keren... Van heel vroeger herinner ik me dit gebeuren, maar dan ergens in Duitsland... Ik was hooguit een jaar of 5....
Steeds kop veur heel langzaam erdoor, dan brulde iemand "Auf gegenkurs !", en dan was het omdraaien (horizontale vlak, hoor) en wéér kop veur erdoor....
Hoe vaak dat moest weet ik niet meer..
Maar ging wél met staande mast...
en het heette anders.....
Oost, west...ook best

Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, ik ben toch benieuwd wat daar dan gebeurde. Was dat in combinatie met de degaussing van het schip, of was dit een aparte "behandeling".

Klaas.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Nee, voor zover ik weet was het alleen degausing, alleen heette het niet zo, het had een NLse benaming, meen ik...
En ik meen dat de kompassen eerst van boord gingen, en pas daarna teruggeplaatst en kwam het kompasstellen aan 'de kompaspaal': een dikke, ronde soort dukdalf, met een grote bolder in het midden. Daarop zette je de voorspring, en draaide je een paar keer heel langzaam, soms stoppend op verzoek van de steller, een paar maal rond die 'paal'...
Maar die grote ontmagnetiseerderring…. Ik hoor het in gedachten m'n vader nog vertellen...maar de naam komt maar niet opdagen...
Ik heb de vraag ook even bij m'n oudere broer gelegd, misschien weet hij die naam nog...

En om even op je vraag terug te komen: de grotere ghv-schepen hadden zelf zo'n spoel door het schip lopen omdat ze niet door de ring pasten, ongeveer tegen de scheepshuid onder het hoofddek, geloof ik. Kleinere zeeschepen (want die magnetische mijnen waren in zee, aan een soort anker onder water 'drijvend', en ontploften als íets groots en magnetisch er overheen ging), zoals je al noemde: sleepboten, maar ook khv- en visserschepen

Het werkte vlgs mij op het magnetiseren van het schip in verschillende richtingen: aan boord van die ghv-schepen werd de gelijkstroom door die spoel om een bepaalde tijd omgekeerd, en werd het schip eerst de ene-, en daarna de andere kant op gemagnetiseerd, nét zolang dat het schip uiteindelijk 'neutraal' was. Die kleinere schepen die door de lus voeren, werden ook zo gemagnetiseerd, en bij het "auf gegenkurs" dus andersom...
...en ergens langs die loopbruggen, zat dan iets wat het resultaat meette...
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Ik krijg in 1 X een wave; het heette een demagnetiseringsinstallatie.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Rotterdam toen

Bericht door Drentenier »

Ik ken die installatie ook alleen maar als demagnetiseerinrichting.
En m.b.t. degaussing: hier is héél lang geleden al het e.e.a. over geschreven op dit forum: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=1262
Groet,
Hans
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, Roy, Hans bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet, dat het aan boord was, maar de werking wn of het gebruikt werd ( en hoe) ben ik helemaal kwijt. Ik zie nu ook, dat er al eerder over gescheven is. Ik ga me er nog eens in verdiepen. Nogmaals bedankr.
Fijne avond.
Klaas.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Om even op het demagnetiseren terug te komen in de tijd dat er vlak na de oorlog
en enkele jaren er na hieraan aandacht werd besteed was niet zo gek.
De Noordzee en Duitse bocht lag nog vol met oorlogstuig.
Even terug naar mijn visserij tijd in Januari, februari, maart en april 1958 zat ik op de
VL 97 Prinses Juliana op de winter trawl.
Wij visten toen in de Duitsche Bocht nabij de PIT boeien zoals die aan boord toen
genoemd werden.
Zolang je een beetje buiten die boeien viste ging het wel maar hoe dichterbij hoe
linker het werd maar ja er zat daar wel meer vis omdat daar mijnen velden waren.
Ik denk dat de schipper een gokje wilde wagen maar toen we de trawl ophaalde
en de strop van de kuil losmaakte kwakte er niet alleen platvis in de kribbe maar ook een
ZEEMIJN en dat was toch niet zo prettig met een slingerend schip en een ruwe zee.
Op zo'n momend leer je toch ook wel op wie je bouwen kon er was een matroos die
bleef staan waar die stond en was niet in beweging te krijgen.
Ik was toen 14 jaar en de stuurman zei ga maar op achterdek maar ja als er nog een explosief
in die mijn zat had het achterdek op zo'n bootje ook noet gered.
Er zat wel een gat in die mijn maar er zaten ook nog stekels op.
Uiteindelijk is er een strop omheen gegaan voorzichtig opgehesen buitenboord geduwd en touwtje
kapot gesneden weg mijn.
Dus een eind van die plek doorgestoomd en weer de trawl uitgezet en er na er weer ingehaald.
Maar voor het binnen halen nu wel even kijken en toen vloekte de oude stuurman met een grote pruim in zijn
mond en de sap langs zijn kin en riep Verd er zit weer zo'n donderding in dus nu even goed controleren en
turen in die trawl het bleek een leeg olievat zijn.
In de tijd dat ik op de haringvisserij 1956 t/m dec 1958 zijn er ook wel visserlui die hobbyden aan oorlogstuig
om van dat koper een siraadje te maken en daarna geen vingers meer hadden of er zelf niet meer waren.
Van af die mijnenvelden in de Duitsche Bocht raakte in die jaren ook wel mijnen las van hun ankers danwel
kettingen en voer er wel eens een schip op.
Nu even terug over demagnetirseren op de Merwe Lloyd maar als ik het me goed herinner ook de Schie en Schelde Lloyd
stond op het achterdek een grote ijzeren haspel met er omheen naar ik meen een dikke aluminium draad.
Op de oversteken werd die draad behoorlijk uitgevierd in zee.
Had dat ook met denagnetiseren te maken ???uiteindelijk voeren we toch wel regelmatig langs oorlogsgebieden
en bij Nieuw Guinea er in.
Hierbij het achterschip van de Merwe Lloyd met bij het rondje die haspel

Cor Boer
Bijlagen
MERWE LLOYD.JPG
MERWE LLOYD.JPG (86.14 KiB) 2812 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Goeie avond Cor. Daf is interessant wat je daar aanhaalt. Dit was een vinding van de K.R.L en had te maken met de kathodische bescherming van het schip ( als ik me goed herinner). Er is in die tijd in vakbladen veel over geplubiceerd.. ik weer niet precies merr hoe het zat, ik krijg daar steeds meer last van helaas. Ik zal er nog eens over nadenken. Ik heb nog een vraag Cor. Ik denk wel dat jij daar het antwoord op weet. Die schepen van de KRL stonden volgens mij in de silverpaint. Ik vraag me af of dir altijd zo was? Op oude foto's kan ik niet zien of ze daarvoor een grijze romp hadden, of dat dit ook al die silverpaint hadden ? Ik vraag me namelijk af, of die silverpaint hier iets mee te maken had. Alvast bedankt.
Groet.
Klaas ( zeer vergeetachtig).
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Hallo Klaas

Bedankt voor je uitleg nu begin het te dagen bij mij betreffende die kathodische bescherming
De KRL schepen waren wel altijd grijs op de foto's te zien maar wanneer ze in zilverpaint
overgingen weet ik niet maar ja schepen in de zilverpaind zien er in beging zilverachtig uit
maar de glans gaat er vaak wel vanaf en lijk het meer grijs.
Maar ja ik ben wel een groot gedeelte kleuren blind
Alleen de Tomini en Tomori heb ik nooit in zilverpaint gezien die 2 liberty's

Cor Boer
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb de bijlagen verplaatst naar hier omdat ze onleesbaar waren. Hopelijk is het nu leesbaar.
Leuk, dat je dit aanhaalde in je bericht. Ik vond deze fotocopy uit een blad van de KPM in mijn boek over scheepsbouw.
KRL kathodische bescherming-1.jpg
KRL kathodische bescherming-1.jpg (202.91 KiB) 2780 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-2.jpg
KRL kathodische bescherming-2.jpg (189.04 KiB) 2780 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-3.jpg
KRL kathodische bescherming-3.jpg (77.52 KiB) 2780 keer bekeken
Grt.

Klaas


Plaats reactie