Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rotterdam toen

Bericht door Martinus »

Ik heb nooit in Rotterdam gewoond maar toch vind ik die foto's prachtig, ze brengen je voor even helemaal terug in de tijd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Is dat dat hoekje waar je de Merwehaven inkijkt ?
...iets met in blauwe letters "Hanno" of zo komt opborrelen in m'n denkraam...
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Nee Ja, die foto is vanaf Charlois genomen en keek je zo recht op de Gemeentedokken aan.
Zeg maar net ten westen van het ventilatiegebouw van de Maastunnel op Zuid.
Of, waar Jaap Kooiman met z'n RET bus rondreed in de tijd toen geluk, enz....…………... :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Het is eigenlijk de Dokhaven waar je half inkijkt. En de dwarsstraat is de Doklaan. Met de garagebussen konden we destijds makkelijk van CS naar de Sluisjesdijk komen, want op "onze tijd" werden er bussen uit de spits getrokken, die dan richting garage Sluisjesdijk gingen. 's Middags konden we bij de halte bij de garage gaan staan en een 52 richting CS nemen die dan weer de spits mee ging doen. Het scheelde een hoop tijd, want we hoefden dan niet eerst met lijn 49 naar Zuidplein om daar de 52 te nemen. Dat kreng reed maar 1 x per 30 minuten en toerde ook nog half Rotterdam-Zuid door.
Maar dokken waren er in de jaren dat ik bij RH op school zat al helemaal niet meer 8)
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Aha ! Yep....kweetutweer... Bij Sjaarloos, iig. Tks ! :lol:
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

En wat denk je van lijn 2.
gr.Bas
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Lijn 2 kwam toch van de Brielsche Laan af en ging naar? (Waalhaven zuidzijde en dan weer richting zuid verder?). Maar daar hadden wij als Haginezen geen moer aan. We moesten van de Eekhoutstraat naar CS, dat kon ook nog met de combinatie 49 en 50, maar 50 reed ook nog met die ouwe rammel Saurers en dan de hele stad door (overal kinderkoppies); daar kwam je zelfs als jong mens geradbraakt uit. Bovendien deed 50 de bruggen en dat duurde allemaal veel langer. Nee, 52 was voor ons de bus. Mooie nieuwe luchtgeveerde DAFjes en onderweg niet stoppen bij haltes. Dan wees de chauffeur stoicijns naar boven, waar "Garagedienst" stond. En de tunnelroute dus. Later werd dat de Metro, toen werd 52 opgedoekt. En weer later hadden we gewoon een ouwe Skoda met gaten... from housedoor to schooldoor :mrgreen:
Louis
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Rotterdam toen

Bericht door Derk-. »

Even wandelen naar bus 42,door de tunnel en uitstappen eindpunt Rochussenstraat daarvan 10 minuten wandelen naar station.
Maar ja charlois (sjaarloos) gaf je ook de mogelijkheid om door de voetgangerstunnel te Fietsen en naar het station te gaan. In die tijd heus niet zo gek want een kaartje voor de bus of tram was wel 12 cent. Voetgangers onder, :lol: fietsers boven.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Ach ja, de fietserstunnel. Ik kende de tunnel al van de vakanties, als we via die tunnel naar Frankrijk gingen met onze auto-met-campeertent-op-wielen maar de eerste keer dat ik dat daar met de fiets doorheen ging: aiaiai, je keek panisch naar beneden in dat donkere gat als je dan in tunnelgebouw Noord naar beneden keek. Remmen inknijpen, want stel je voor... Die liften hingen zowiezo achterover dus je hoefde niks de remmen vast te houden, maar weet jij veel... als 15 jarige. Later werd het me duidelijk toen ik die lift weer eens met een Puchie nam. Ook geen pretje, want je mocht de motor niet gebruiken. Tot onderin ging dat wel lekker, maar daarna moest je weer trappen en tunnelgebouw Zuid was nog een heel eind.
Rotjeknor Toen, best leuk, maar ook weer niet helemaal :lol:
Louis
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Rotterdam toen

Bericht door v+d »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 30 mar 2019 03:09 parkkade met dita smits.jpg
+
Parkkade Rotterdam 8 augustus 1965
afgemeerd DITA SMITS van Kamp's Scheepvaart en Handelsmaatschappij NV Groningen
opgeleverd 15 juli 1965 door Scheepswerf de Groot & van Vliet Slikkerveer.
DITA SMITS in 2008 gesloopt als BETTINA te Bangladesh.

Foto Nationaal Archief
Ik had contact met Martin Hendriks die toen aan boord was, Martin vertelde mij dat een andere coaster waar de Dita langszij lag vroeg in de ochtend vertrok en de Dita voor het gemak maar losgegooid had. De gezagvoerder van de Dita arriveerde aan de kade om zijn schip op de stroom te zien drijven.
Martin heeft het schip met behulp van aanwijzingen van de gezagvoerder weer ongeschonden aan de kade weten te krijgen.
Martin wil graag weten wie de foto gemaakt heeft, is dat bekend?


Plaats reactie