Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Hoi Hans / Drentenier.
Maakt niet uit.
Overkomt mij ook wel eens en schaar ik dat dan altijd maar onder de ludieke spreuk.
"Dubbel genaaid houdt altijd beter".
En wij met onze gemiddelde leeftijden willen ook nog wel eens wat laten schieten (zonder dat dan zomaar toe te willen geven) en een herinnering kan nooit geen kwaad.
Daarbij zoals je stelt toch weer "en passant" op kenmerken attent gemaakt geworden (wat ik trouwens ook niet wist vandaar bij mijn plaatje vv) en worden we elke dag zo ongemerkt toch nog weer wat wijzer.
Gr. Koos
Maakt niet uit.
Overkomt mij ook wel eens en schaar ik dat dan altijd maar onder de ludieke spreuk.
"Dubbel genaaid houdt altijd beter".
En wij met onze gemiddelde leeftijden willen ook nog wel eens wat laten schieten (zonder dat dan zomaar toe te willen geven) en een herinnering kan nooit geen kwaad.
Daarbij zoals je stelt toch weer "en passant" op kenmerken attent gemaakt geworden (wat ik trouwens ook niet wist vandaar bij mijn plaatje vv) en worden we elke dag zo ongemerkt toch nog weer wat wijzer.
Gr. Koos
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Rotterdam toen
Helemaal met je eens, Koos
Het was ook geen 'aanmerking' maar gewoon een verwijzing naar hetzelfde plaatje waarop een totaal andere reactie (mijnerzijds) is gekomen, aangezien die steiger nog steeds bestaat en waar ik vroeger ook vaak kwam. Vandaar dat ik me dat plaatje nog herinnerde
En zoals jij terecht ook opmerkt, zo leer je iedere dag toch weer iets.
Het was ook geen 'aanmerking' maar gewoon een verwijzing naar hetzelfde plaatje waarop een totaal andere reactie (mijnerzijds) is gekomen, aangezien die steiger nog steeds bestaat en waar ik vroeger ook vaak kwam. Vandaar dat ik me dat plaatje nog herinnerde
En zoals jij terecht ook opmerkt, zo leer je iedere dag toch weer iets.
Groet,
Hans
Hans
Re: Rotterdam toen
Over rook gesproken.
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
Heren ea,
Hier nog wat plaatje van zg. "Kolentransporteurs"
Deze afbeeldingen ontleend uit het Gusto assortiment.
Waren veelzijdig in allerlei soorten Technische aangelegenheden.
Zowel mbt. het water alsook met land constructies.
Eeuwig zonde dat oa. zo'n bedrijf (en uiteraard vele andere soortgelijke bedrijven) er niet meer zijn.
Als ik zo af en toe zit te spitten valt het mij telkens op dat dat toch wel een hele boel mensen een boterham daarvan hebben gegeten.
Ergo: "De Kolenstransporteurs" en eigenlijk de door Gusto werf, de al wat meer door ontwikkelde versies.
De "Westfalen", alreeds uitgerust met een laadinstallatie met baggermolen emmerleiding principe, die na het eigen beun te hebben gelost, zonder kraan uit een langszij liggende lichter kolen kon halen.
De "Harpen" die men al had uitgerust een eigen groter laadruim van 1000 ton en dubbel handelen minder noodzakelijk bleek.
De "Holland", die in beter dagen als op het plaatje, ongeveer hetzelfde deed als de eerder genoemde "Westfalen".
Bij de "Holland" wordt "en passant" nog even genoemd dat er zo'n 250 ton per uur werd overgeslagen en men daar handmatig voor eenzelfde hoeveel beweerdelijk ca. 250 man voor nodig had.
Gr. Koos
Hier nog wat plaatje van zg. "Kolentransporteurs"
Deze afbeeldingen ontleend uit het Gusto assortiment.
Waren veelzijdig in allerlei soorten Technische aangelegenheden.
Zowel mbt. het water alsook met land constructies.
Eeuwig zonde dat oa. zo'n bedrijf (en uiteraard vele andere soortgelijke bedrijven) er niet meer zijn.
Als ik zo af en toe zit te spitten valt het mij telkens op dat dat toch wel een hele boel mensen een boterham daarvan hebben gegeten.
Ergo: "De Kolenstransporteurs" en eigenlijk de door Gusto werf, de al wat meer door ontwikkelde versies.
De "Westfalen", alreeds uitgerust met een laadinstallatie met baggermolen emmerleiding principe, die na het eigen beun te hebben gelost, zonder kraan uit een langszij liggende lichter kolen kon halen.
De "Harpen" die men al had uitgerust een eigen groter laadruim van 1000 ton en dubbel handelen minder noodzakelijk bleek.
De "Holland", die in beter dagen als op het plaatje, ongeveer hetzelfde deed als de eerder genoemde "Westfalen".
Bij de "Holland" wordt "en passant" nog even genoemd dat er zo'n 250 ton per uur werd overgeslagen en men daar handmatig voor eenzelfde hoeveel beweerdelijk ca. 250 man voor nodig had.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Kolentransporteur Westfalen (020).jpg (153.04 KiB) 4524 keer bekeken
-
- Kolentransporteur Harpen.jpg (165.62 KiB) 4524 keer bekeken
Re: Rotterdam toen
NB, Die "Holland" komt nog.
Gr. Koos
Gr. Koos
Re: Rotterdam toen
Hier alsnog de "Holland" in een wat onfortuinlijke situatie.
Zeker ook wat last gekregen van het warme weer.
Gr. Koos
Zeker ook wat last gekregen van het warme weer.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Kolentransporteur Holland.jpg (132.48 KiB) 4469 keer bekeken
Re: Rotterdam toen
Welnee joh, die is gewoon gesmolten.
gr., Roy
gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Die "Westfalen" lijkt wel een schip van de Woermann Linie te bunkeren. Maar ja, zo ruim zit ik weer niet in gegevens enn foto's van Duitse schepen. Daar ben ik gewoon te laat mee begonnen...……………
Voor de Kon. Rott. Lloyd ligt dat natuurlijk weer even anders. Immers, de "Harpen" ligt de "Bezoeki" van de Lloyd van kolen te voorzien.
Het was het 4e schip uit een serie van 5 zussies, t.w;
"Bogor", 1898 - 1914.
"Malang", 1898 1923.
"Solo", 1899 - 1912.
"Bezoeki", 1901 - 1923.
"Kediri", 1901 - 1916.
De laatste 2 waren iets langer dan de 3 eerste schepen, t.w. 105,50 m. t.l.l.
Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M. van 1.500 ipk. goed voor 10 knoopjes service speed.
De machines werden ook door de bouwers geleverd. De 1e, 4e en 5e kwamen bij Blohm & Voss, Hamburg vandaan en de 2e & 3e bij Wigham Richardson & Co. Ltd., New Castle.
Toch mooi die foto's van dat oude S.H.V. materieel.
m.v.g., Roy
Voor de Kon. Rott. Lloyd ligt dat natuurlijk weer even anders. Immers, de "Harpen" ligt de "Bezoeki" van de Lloyd van kolen te voorzien.
Het was het 4e schip uit een serie van 5 zussies, t.w;
"Bogor", 1898 - 1914.
"Malang", 1898 1923.
"Solo", 1899 - 1912.
"Bezoeki", 1901 - 1923.
"Kediri", 1901 - 1916.
De laatste 2 waren iets langer dan de 3 eerste schepen, t.w. 105,50 m. t.l.l.
Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M. van 1.500 ipk. goed voor 10 knoopjes service speed.
De machines werden ook door de bouwers geleverd. De 1e, 4e en 5e kwamen bij Blohm & Voss, Hamburg vandaan en de 2e & 3e bij Wigham Richardson & Co. Ltd., New Castle.
Toch mooi die foto's van dat oude S.H.V. materieel.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
[zijkmode]Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M.
Dit is een pleonasme, want een triple expansie machine heeft altijd 3 cilinders.
/[zijkmode]
De Hillah (1968)
had ook een t.e.m. De Irakese opdrachtgevers moesten niets hebben van die nieuwerwetse motoren. Maar toen was de stoomkennis bij de bouwwerf al aardig weggezakt. Een toenmalige garantie-machinist vertelde me dat er daardoor grote problemen waren bij de inbedrijfstelling. Onder andere omdat ze veel te weinig (hand)smeerde. Die armen en benen schijn je voortdurend onder de dikke en de dunne smeer te moeten houden.
Adri