Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Ron Bebelaar »

De foto van de Parkkade met de Melbury Beacon zal ongetwijfeld al in 1957 genomen zijn.
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info

Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Rotterdam toen

Bericht door Hank »

Dunkery Beacon .

In de overtuiging dat de Melbury Beacon het enige Engelse VO vrachtschip met een aparte voorportaal mast was
heb ik dit niet nagetrokken.Dat was niet juist en later zag ik dat de Dunkery Beacon ook een portaal mast had.
Op de foto staat dus de Dunkery Beacon in 1959/1960 bij De Noord in Alblasserdam gebouwd.Sorry.

Hank.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze »

Kon het weer niet laten:
Rosestraat R'dam.jpg
Rosestraat R'dam.jpg (152.16 KiB) 922 keer bekeken
De Rosestraat anno nu, met zo goed mogelijk het standpunt van de foto van gisteren van Klaas. Gepositioneerd rechtsonder op het laatste stukje Entrepôthaven (nu Jachthaven).


R'dam Z 1938.jpg
R'dam Z 1938.jpg (108.34 KiB) 922 keer bekeken

Op de 1938 Topokaart is alles goed terug te vinden. Zelfs de knik in de rails in het laatste stukje van de R.T.M. tramlijn Rosestraat - Spijkenisse is zichtbaar.

Adri
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Adri. Gewoon mee doorgaan. Wat een kaalslag. Alles weg, alleen verderop lijken de oude huizen in de Oranjeboomstraat nog te staan. Er was daar veel bedrijvigheid. Als oeververbinding had je toen alleen, de tunnel en de bruggen over de Maas. Die bruggen gingen ook regelmatig open. Als het goed weer was, liep ik vanuit de school bij de nabij de Coolhaven naar de Rosetraat. Als het erg slecht was, nam ik de tram maar dan moest ik overstappen. Als de brug open was maakte de tram een slag over het Noordereiland. Daar stonden de trams opgesteld tot de brug weer voor verkeer geopend werd. In het weekend van zaterdagmiddag tot maandag ging ik naar huis in Limburg. Daar vlakbij was een stationnetje van de NS (bovengronds). In die tijd een wereldreis, overstappen in Dordrecht, Eindhoven en soms in Sittard. Toch een mooie tijd, leuk om daar op deze manier( via Erics Hobbyshop) aan herinnerd te worden.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Rotterdam toen

Bericht door Drentenier »

Om het verhaal compleet te maken: voor Klaas, Johnny en Jan hier een foto van Eric's Hobbyshop en een artikel daarover uit De Oud Rotterdammer: https://www.deoudrotterdammer.nl/archie ... age21.html
Eric 3.jpg
Eric 3.jpg (87.82 KiB) 829 keer bekeken
Groet,
Hans
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Hans. Ook de auto's uit die tijd zijn pure nostalgie. Rechts van de slager, was het kosthuis. Helaas voltooid verleden tijd, maar de herinneringen blijven zoet.
Grt.
Klaas.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jacob Bothof »

Mooi die oude foto bij het noordereilend, toen ik in 1950-1955 op het schippersinternaat,
de prinses Irene in de Coolhaven zat gingen we in de zomer lopend vanaf de Coolhaven
naar het zwembad bij de brug (op de foto goed te zien) om ons verplichte zwemdiploma
A en B proberen te halen , (heeft wel even geduurd :D :D ) het heeft daarna nog heeeeel lang
geduurd eer dat er weer een paar diploma's bij kwamen van o.a. de machinisteschool waarvan je vanaf
de achterkant het Prinses Irene internaat kon zien liggen.(wist ik toen nog niet :lol: :lol:
Jacob
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Nu je het zegt Jacob, inderdaad. Vanuit de kantine van de machinistenschool, keek je daarop. Ik wist het niet, maar Google bood uitkomst. Je had daar ook ergens die boekenwinkel/uitgeverij van Stam. Ik kwam aan die kant niet vaak. Ik ging via de Westzeedijk naar de bruggen over de Maas (Maasbruggen schijnt vloeken in de kerk te zijn).. Voor mijn B zat ik aan de Brielschelaan, maar dat was nog voor de Rosestraat. Dat trammetje van de RTM reed daar ook. Om daar te komen ging ik door die fietstunnel, met die stijle roltrappen. Mooie herinneringen.
Grt.
Klaas
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jacob Bothof »

Boekwinkel Stam zat dacht ik aan de Rochussenstraat, daar moesten we onze studieboeken
gaan halen , of was het de Slegte , ik moet even gaan spitten misschien heb ik nog een paar
bonnetjes liggen.
Gr. Jacob
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Rochussenstraat denk ik. Vanuit de zeevaartschool gezien achter dat hoge gebouw ( ik dacht van het GEB ).
Klaas.


Plaats reactie