Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Paul, wat een prachtige plaatjes vooral die met de brug, merci.
Re: Rotterdam toen
Zie op laatste plaatje aan rechterzijde ook nog een kolentransporteur doende.
Deze werd gebruikt om kolen te bunkeren benodigd om de keteltjes op de schepen gaande te houden.
Was volgens mij een ontwerp van Gusto scheepswerf die er dan ook diverse heeft gefabriceerd.
Was in de tijd van industrialisatie en mechanisatie zoals ooit op school geleerd met toen ook al met het doel sneller,effectiever en kostenbesparender (lees minder arbeiders) te kunnen opereren.
Wat mij verder altijd opvalt bij dit soort mooie plaatjes is dat er altijd een heleboel schoorsteenrook valt waar te nemen met daarbij nog allerlei andere rondstuivende los/laad producten.
Voeg daarbij hoeveel schepen zoal op die "voortstuw wijze" rondvoeren op zowel zee-,havens alswel binnenwateren en vooral niet te vergeten op land de div. centrales, stoomlocomotieven, fabrieken en gemalen en ga zo maar door, kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er ten tijde van onze jeugd en ook alreeds ver daarvoor, er toch zo ongemerkt ook wel het eea. onze atmosfeer is ingeblazen !!!!!
Alleen konden we/ze denk ik in die tijd dat allemaal nog niet zo nauwkeurig meten, als dat so wie so al plaats vond.
En wat we nu in dat genre van grote "heelal beschadigers" nog over hebben is die bekende stroomopwekker in Adam (nog even).
En trek ik voor mijzelf in gedachten altijd nog even de vergelijking.
Opm: is geenszins de bedoeling van politieke getintheid of id. maar valt mij altijd op bij het beschouwen van deze inderdaad zeer mooie nostalgische plaatjes.
Gr.Koos
Deze werd gebruikt om kolen te bunkeren benodigd om de keteltjes op de schepen gaande te houden.
Was volgens mij een ontwerp van Gusto scheepswerf die er dan ook diverse heeft gefabriceerd.
Was in de tijd van industrialisatie en mechanisatie zoals ooit op school geleerd met toen ook al met het doel sneller,effectiever en kostenbesparender (lees minder arbeiders) te kunnen opereren.
Wat mij verder altijd opvalt bij dit soort mooie plaatjes is dat er altijd een heleboel schoorsteenrook valt waar te nemen met daarbij nog allerlei andere rondstuivende los/laad producten.
Voeg daarbij hoeveel schepen zoal op die "voortstuw wijze" rondvoeren op zowel zee-,havens alswel binnenwateren en vooral niet te vergeten op land de div. centrales, stoomlocomotieven, fabrieken en gemalen en ga zo maar door, kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er ten tijde van onze jeugd en ook alreeds ver daarvoor, er toch zo ongemerkt ook wel het eea. onze atmosfeer is ingeblazen !!!!!
Alleen konden we/ze denk ik in die tijd dat allemaal nog niet zo nauwkeurig meten, als dat so wie so al plaats vond.
En wat we nu in dat genre van grote "heelal beschadigers" nog over hebben is die bekende stroomopwekker in Adam (nog even).
En trek ik voor mijzelf in gedachten altijd nog even de vergelijking.
Opm: is geenszins de bedoeling van politieke getintheid of id. maar valt mij altijd op bij het beschouwen van deze inderdaad zeer mooie nostalgische plaatjes.
Gr.Koos
Re: Rotterdam toen
Zouden er van de kolen op het laatste plaatje ook bestemd zijn voor de kolenhandel van Cor Kieboom, die daar om de hoek zat?
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Rotterdam toen
Die links lossende boot, zou best kunnen Jan.
En die rechter boot met die kolentransporteur met bunkerkolen kwam er misschien wel weer vandaan.
Maaarre er werd toendertijd ook al meer als behoorlijk veel doorgevoerd naar Dld. want die moesten ook weer wat op gang komen.
Zie ze nog allemaal langskomen die rijnsleepboten met vrijwel continue uitstotende rookwolken vanwege het doorlopend opstoken om de gang er een beetje in te houden met zo'n 6 a 7 grote rijnlichters erachter.
En dat viel soms nog niet eens mee, zeker niet met de eb.
Kon je gerust een eindje gaan fietsen (nog geen brommer) en als je dan na een uurtje terug kwam was de laatste lichter nog niet voorbij.
En zo gingen er soms wel een paar rissen naast elkaar voorbij.
Maarre Cor was wel goed voor Feyenoord he.
Gr. Koos
En die rechter boot met die kolentransporteur met bunkerkolen kwam er misschien wel weer vandaan.
Maaarre er werd toendertijd ook al meer als behoorlijk veel doorgevoerd naar Dld. want die moesten ook weer wat op gang komen.
Zie ze nog allemaal langskomen die rijnsleepboten met vrijwel continue uitstotende rookwolken vanwege het doorlopend opstoken om de gang er een beetje in te houden met zo'n 6 a 7 grote rijnlichters erachter.
En dat viel soms nog niet eens mee, zeker niet met de eb.
Kon je gerust een eindje gaan fietsen (nog geen brommer) en als je dan na een uurtje terug kwam was de laatste lichter nog niet voorbij.
En zo gingen er soms wel een paar rissen naast elkaar voorbij.
Maarre Cor was wel goed voor Feyenoord he.
Gr. Koos
Re: Rotterdam toen
Alleen op die drijvende stoomkraan zie ik een S.H.V. vignet.
Van de rest kan ik helaas geen chocolade maken. ( Is trouwens ook niet nodig ).
Wel veel, zeer veel bedrijvigheid in de haven. Mooi hoor.
m.v.g., Roy
Van de rest kan ik helaas geen chocolade maken. ( Is trouwens ook niet nodig ).
Wel veel, zeer veel bedrijvigheid in de haven. Mooi hoor.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Ter verkoeling op deze warme dag.
Waalhaven 1938
m.v.g. Bertus.
Waalhaven 1938
m.v.g. Bertus.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Rotterdam toen
Prachtige foto's van Spoorweghaven en de spoorbrug over de Wijnhaven. Een van de brugwachtershuisjes is herbouwd en staat weer in de Wijnhaven t.h.v. het Mariniersmuseum. De spoorweghaven herinner ik me ook nog goed. Aan de Rosestraaf had je de terreinen van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Ik weet niet precies het jaartaal, maar die hebben nog lang met (stoom)trams vanaf daar naar de Hoekse Waard en Voorne en Putten gereden. Ook op Goeree Overflakkee en Schouwen en Duiveland en st Philipsland onderhielden ze tram-, bus- en bootdiensten.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Rotterdam toen
gr.Bas