Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-5176.jpegkolen.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5176.jpegkolen.jpeg (135.34 KiB) 880 keer bekeken
Westerkade kolenoverslag op oude Amerikaanse GMC vrachtwagens in maart 1947.
gr.Bas

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Met die G.M.C. vrachtwagens is ons land eigenlijk weer opgebouwd.
Die auto's hebben het zwaar gehad hoor !. D'r werd aan de lopende band veel meer opgeladen dan toegestaan was. Aan de cabines was vaak ook te zien dat er verschillende carrosseriebouwers aan de gang geweest waren. Ze waren immers veelal zonder cabine als dumptruck verkocht.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Roy, ik vraag me wel eens af of die dingen het in NL wel zo zwaar gehad hebben. Ze waren voor de oorlog gebouwd, d.w.z. voor gebruikers die er oorlog mee wilden voeren. De specifikaties voor die wagens zullen ver buiten het bereik van de NL wetgeving hebben gelegen.
Ik herinner mij uit mijn vroege jeugd dat als er zand, grind of wat dan ook in prutbouwgrond gestort moest worden, dan kwamen dat soort wagens wel op de proppen. Ik kan me ze zelfs beter met mangaten en -deksels bovenop herinneren dan zonder. Zakten ze echt met alle wielen de bagger in, dan was er wel zo'n ouderwetse dragline op rupsbanden die ze er weer uittrok. En daarna werden ze gewoon weer omgebouwd tot takelwagen. Die reden in de jaren 80 nog bij bosjes rond, misschien nog wel met originele benzinemotor, alhoewel er veel een DAF dieseltje kregen.
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Tja Louis, die G.M.C. vrachtwagens kwam je in diverse gedaante tegen.
En inderdaad, er waren d'r ook die een geschutskoepel hadden. Dat neemt niet weg dat toch vele van deze vrachtwagens een Nederlandse cabine aangemeten kregen, simpelweg omdat er geen stalen cabine op zat.
Naast de bekende DAF motoren werd er ook vaak een Henschel diesel ingezet om die in gebruik dure benzinemotor te vervangen.
Met deze en natuurlijk ook andere fabrikaten dumptruck is in 1e instantie ons land wel weer opgebouwd. Veelal als kipper en op halftracks vaak een kraan met trekbak. En, zoals je terecht opmerkte werd de G.M,C. veel als kraanwagen opgebouwd, dan wel al dusdanig gebouwd.
Enfin, bij vrijwel elke oldtimershow kom je ze nu nog tegen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Hier een International M62, zoals de dealer me vertelde, in 1980 nog in gebruik als takelwagen maar inmiddels wel met DAF motor, en aangezien Van Thiel DAF-dealer was, zal er her en der wel wat meer aangepast zijn. Ook stond het DAF merk natuurlijk pontifikaal op de grille. Dit was een 6x6 uitvoering, die kon zichzelf nog wel uit de bagger bevrijden, al was het maar door het liertje voorop.
Afbeelding
En de originelen? Nou, als ze als 10 ton truck waren gebouwd voor de Army, zakten ze met 100 ton erop nog niet door hun assen.
Louis
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rotterdam toen

Bericht door Martinus »

Ik kan me uit de jaren vijftig vooral dit model herinneren:
Vrachtauto Jaren Vijftigdec3.jpg
Vrachtauto Jaren Vijftigdec3.jpg (51.62 KiB) 774 keer bekeken
Vrachtauto Jaren Vijftig.jpg
Vrachtauto Jaren Vijftig.jpg (68.41 KiB) 774 keer bekeken
vracht takelwagen jaren vijftigdec1.jpg
vracht takelwagen jaren vijftigdec1.jpg (67.65 KiB) 774 keer bekeken
Vracht brandweer jaren vijftig.jpg
Vracht brandweer jaren vijftig.jpg (48.64 KiB) 774 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Deze Pekinezen werden zowel door Ford als Chevrolet gebouwd.
De reddingmaatschappijen, ( toen nog de Noord en de Zuid onafhankelijk van elkaar ), gebruikte deze trucks om het lijnwerp en wippertoestel te vervoeren. De evt. noodzakelijke rijplaten hingen aan de zijkant.
In het reddingmuseum "Dorus Rijkers" in den helder staat er nog een en mogelijk zijn er nog meer geconserveerd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Geconserveerd zijn er zat. In originele en niet-originele uitvoering.
Ten behoeve van Market Garden 75 reed afgelopen september deze o.a. door Oss (en ik weet niet of ie uit Engeland kwam of gewoon uit NL):
Afbeelding
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Wat was dan de Reo (of REO)
Vaag herinner ik me dat dat ook een gereviseerde, omgebouwde ´iets´ was....
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Pffft Jan, ik herinner me alleen een nummer of groep die Reo Speedwaggon heette, ergens jaren 70 of 80?
Louis


Plaats reactie