Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
Met die G.M.C. vrachtwagens is ons land eigenlijk weer opgebouwd.
Die auto's hebben het zwaar gehad hoor !. D'r werd aan de lopende band veel meer opgeladen dan toegestaan was. Aan de cabines was vaak ook te zien dat er verschillende carrosseriebouwers aan de gang geweest waren. Ze waren immers veelal zonder cabine als dumptruck verkocht.
m.v.g., Roy
Die auto's hebben het zwaar gehad hoor !. D'r werd aan de lopende band veel meer opgeladen dan toegestaan was. Aan de cabines was vaak ook te zien dat er verschillende carrosseriebouwers aan de gang geweest waren. Ze waren immers veelal zonder cabine als dumptruck verkocht.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Roy, ik vraag me wel eens af of die dingen het in NL wel zo zwaar gehad hebben. Ze waren voor de oorlog gebouwd, d.w.z. voor gebruikers die er oorlog mee wilden voeren. De specifikaties voor die wagens zullen ver buiten het bereik van de NL wetgeving hebben gelegen.
Ik herinner mij uit mijn vroege jeugd dat als er zand, grind of wat dan ook in prutbouwgrond gestort moest worden, dan kwamen dat soort wagens wel op de proppen. Ik kan me ze zelfs beter met mangaten en -deksels bovenop herinneren dan zonder. Zakten ze echt met alle wielen de bagger in, dan was er wel zo'n ouderwetse dragline op rupsbanden die ze er weer uittrok. En daarna werden ze gewoon weer omgebouwd tot takelwagen. Die reden in de jaren 80 nog bij bosjes rond, misschien nog wel met originele benzinemotor, alhoewel er veel een DAF dieseltje kregen.
Ik herinner mij uit mijn vroege jeugd dat als er zand, grind of wat dan ook in prutbouwgrond gestort moest worden, dan kwamen dat soort wagens wel op de proppen. Ik kan me ze zelfs beter met mangaten en -deksels bovenop herinneren dan zonder. Zakten ze echt met alle wielen de bagger in, dan was er wel zo'n ouderwetse dragline op rupsbanden die ze er weer uittrok. En daarna werden ze gewoon weer omgebouwd tot takelwagen. Die reden in de jaren 80 nog bij bosjes rond, misschien nog wel met originele benzinemotor, alhoewel er veel een DAF dieseltje kregen.
Louis
Re: Rotterdam toen
Tja Louis, die G.M.C. vrachtwagens kwam je in diverse gedaante tegen.
En inderdaad, er waren d'r ook die een geschutskoepel hadden. Dat neemt niet weg dat toch vele van deze vrachtwagens een Nederlandse cabine aangemeten kregen, simpelweg omdat er geen stalen cabine op zat.
Naast de bekende DAF motoren werd er ook vaak een Henschel diesel ingezet om die in gebruik dure benzinemotor te vervangen.
Met deze en natuurlijk ook andere fabrikaten dumptruck is in 1e instantie ons land wel weer opgebouwd. Veelal als kipper en op halftracks vaak een kraan met trekbak. En, zoals je terecht opmerkte werd de G.M,C. veel als kraanwagen opgebouwd, dan wel al dusdanig gebouwd.
Enfin, bij vrijwel elke oldtimershow kom je ze nu nog tegen.
m.v.g., Roy
En inderdaad, er waren d'r ook die een geschutskoepel hadden. Dat neemt niet weg dat toch vele van deze vrachtwagens een Nederlandse cabine aangemeten kregen, simpelweg omdat er geen stalen cabine op zat.
Naast de bekende DAF motoren werd er ook vaak een Henschel diesel ingezet om die in gebruik dure benzinemotor te vervangen.
Met deze en natuurlijk ook andere fabrikaten dumptruck is in 1e instantie ons land wel weer opgebouwd. Veelal als kipper en op halftracks vaak een kraan met trekbak. En, zoals je terecht opmerkte werd de G.M,C. veel als kraanwagen opgebouwd, dan wel al dusdanig gebouwd.
Enfin, bij vrijwel elke oldtimershow kom je ze nu nog tegen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Hier een International M62, zoals de dealer me vertelde, in 1980 nog in gebruik als takelwagen maar inmiddels wel met DAF motor, en aangezien Van Thiel DAF-dealer was, zal er her en der wel wat meer aangepast zijn. Ook stond het DAF merk natuurlijk pontifikaal op de grille. Dit was een 6x6 uitvoering, die kon zichzelf nog wel uit de bagger bevrijden, al was het maar door het liertje voorop.
En de originelen? Nou, als ze als 10 ton truck waren gebouwd voor de Army, zakten ze met 100 ton erop nog niet door hun assen.
En de originelen? Nou, als ze als 10 ton truck waren gebouwd voor de Army, zakten ze met 100 ton erop nog niet door hun assen.
Louis
Re: Rotterdam toen
Ik kan me uit de jaren vijftig vooral dit model herinneren:
Re: Rotterdam toen
Deze Pekinezen werden zowel door Ford als Chevrolet gebouwd.
De reddingmaatschappijen, ( toen nog de Noord en de Zuid onafhankelijk van elkaar ), gebruikte deze trucks om het lijnwerp en wippertoestel te vervoeren. De evt. noodzakelijke rijplaten hingen aan de zijkant.
In het reddingmuseum "Dorus Rijkers" in den helder staat er nog een en mogelijk zijn er nog meer geconserveerd.
m.v.g., Roy
De reddingmaatschappijen, ( toen nog de Noord en de Zuid onafhankelijk van elkaar ), gebruikte deze trucks om het lijnwerp en wippertoestel te vervoeren. De evt. noodzakelijke rijplaten hingen aan de zijkant.
In het reddingmuseum "Dorus Rijkers" in den helder staat er nog een en mogelijk zijn er nog meer geconserveerd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Geconserveerd zijn er zat. In originele en niet-originele uitvoering.
Ten behoeve van Market Garden 75 reed afgelopen september deze o.a. door Oss (en ik weet niet of ie uit Engeland kwam of gewoon uit NL):
Ten behoeve van Market Garden 75 reed afgelopen september deze o.a. door Oss (en ik weet niet of ie uit Engeland kwam of gewoon uit NL):
Louis
Re: Rotterdam toen
Wat was dan de Reo (of REO)
Vaag herinner ik me dat dat ook een gereviseerde, omgebouwde ´iets´ was....
Vaag herinner ik me dat dat ook een gereviseerde, omgebouwde ´iets´ was....
Oost, west...ook best
Re: Rotterdam toen
Pffft Jan, ik herinner me alleen een nummer of groep die Reo Speedwaggon heette, ergens jaren 70 of 80?
Louis