Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Als moordenaar was ie dan wel een buitenbeentje, ik meen me toch te herinneren dat het meeste RTM spul vogelnamen had.
Aan de andere kant was moordenaar een veel gebruikte term voor een tram. Hier in Oss hadden ze rond 1890 ook een tramlijn naar Veghel en die heette in de volksmond "de goede moordenaar", dit uiteraard naar aanleiding van de diverse ongelukken die er mee gebeurden, maar omdat die lijn natuurlijk ook een prima verbinding was en nog snel ook, was het dus een "goede moordenaar". Maar die is in de jaren 30 alweer opgedoekt.
Louis

Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Johnny »

Sparks316 schreef: 21 apr 2019 09:52 Als moordenaar was ie dan wel een buitenbeentje, ik meen me toch te herinneren dat het meeste RTM spul vogelnamen had.
Aan de andere kant was moordenaar een veel gebruikte term voor een tram. Hier in Oss hadden ze rond 1890 ook een tramlijn naar Veghel en die heette in de volksmond "de goede moordenaar", dit uiteraard naar aanleiding van de diverse ongelukken die er mee gebeurden, maar omdat die lijn natuurlijk ook een prima verbinding was en nog snel ook, was het dus een "goede moordenaar". Maar die is in de jaren 30 alweer opgedoekt.
Naast de trams hadden ook alle bussen vanaf begin jaren 50 namen, van de motorwagens op de foto zijn de namen
van de linker MABD 1602 Reiger en de andere MABD 1804 is de naam Kievit, ander nog bestaande trams heten MD 1805 Meeuw, rangeerlok 1651 is de Puttershoek en als laatste het tramstel 1701-1700-1702 is de Sperwer, de ook nog bestaande M 67 heeft nooit geen naam gehad maar werd onofficieel ook wel de Mus genoemd.
Het leven is geen facebook
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Rotterdam toen

Bericht door Derk-. »

Ja wat een mooie oude tijd.
Op de Boergoensevliet opstappen en naar eindpunt Oostvoorne om te zwemmen.
Als je verder wilde naar Rockanje moest je even wachten om door te gaan.
De naam was weer goed geraakt door de Rotterdammers want inderdaad zijn er heel wat ongelukken gebeurd, de meeste vermoedelijk tussen Stieltjesplein en eind Boergoensevliet.

Derk
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jacob Bothof »

Dat moordenaartje weet ik nog wel,in 1948 (6jaar) woonde ik met mijn
oudere zus (12jr) bij een gastgezin (familie) om lopend via de Rosenstraat naar school te gaan.
Wij woonden toen in de 2de Rosenstraat , schuin tegenover de treinremise.
Mijn zus , intussen 83 jr. weet nog veel uit die tijd. :wink:
Jacob
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Rotterdam toen

Bericht door Derk-. »

Er reed in de jaren 50/60 nog een soort moordenaar rond, de werktrein vanaf Pernis en Heijplaat over de Waalhaven,Doklaan en Brielselaan zo naar omgeving Beierlandselaan. Allemaal werkers vanaf het Shellterrein en de Scheepswerf naar huis en natuurlijk in de ochtend naar hun werk.
Op die trein op het grote spoor konden we makkelijk meerijden want die reed minder hard dan het mordenaartje. Ook hier zijn wel behoorlijk wat ongelukken mee voorgevallen.
Derk
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Rotterdam toen

Bericht door Erikdepooter »

Johnny schreef:
Naast de trams hadden ook alle bussen vanaf begin jaren 50 namen
Namen van de RTM bussen. Zie: https://www.advweb.nl/files/RTM-Namen.pdf
De Casuaris staat er dan weer niet bij. Die herinner ik me nog vanwege die grappige naam als mijn winters vervoer van Rozenburg naar de RSG in Brielle en terug.
Bijlagen
RTM_Wasbeer_1.jpg
RTM_Wasbeer_1.jpg (43.93 KiB) 2656 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

De RTM trams reden niet alleen naar Oostvoorne en Hellevoetsluis, maar ook in de Hoeksewaard (Strijen, Numansdorp-Haven en Goudswaard. Ook reden ze op Goeree-Overflakkee, Schouwen en Duiveland, St Philipsland. Een aantal tramlijnen zijn direct na de watersnood van 1953 vervangen door buslijnen. De lijnen naar de Hoeksewaard, zijn op last van de verkeersinspectie stopgezet, nadat een tram op IJselmonde was ontspoord. De oorzaak was een omgeklapt stukrails (rotte bielzen). Naast de tram- en busdiensten onderhielden ze ook verschillende veerdiensten tussen de eilanden. Na de komst van de bruggen en dammen, werden deze overbodig. Ik ken de betreffende regio nauwelijks, maar ervis veel over geplubiceerd, vandaar mijn interesse.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Hier een aantal op rij foto stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.

Groet Bob.V.
Bijlagen
NL-RtSA_4121_12809-1.jpeg Historische Trams,.jpeg
NL-RtSA_4121_12809-1.jpeg Historische Trams,.jpeg (225.61 KiB) 2264 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Mooie line up van het oude R.E.T. materieel !.
Dat dreigt in Amsterdam met het oude G.V.B. materieel even anders te lopen...………... :? :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Hier nog een paar mooie plaatjes.
Foto's komen van stadsarchief Rotterdam collectie F.H.van Dijk.
Auto's lossen in 1930.
Groet Bob.V.
Bijlagen
NL-RtSA_4117_1976-4250.jpeg Auto's lossen.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-4250.jpeg Auto's lossen.jpeg (115.48 KiB) 2156 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-4251.jpeg collectie FH van Dijk.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-4251.jpeg collectie FH van Dijk.jpeg (103.18 KiB) 2156 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-4253.jpeg Collectie FH van Dijk..jpeg
NL-RtSA_4117_1976-4253.jpeg Collectie FH van Dijk..jpeg (122.47 KiB) 2156 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-4254.jpeg Cllectie F.H.van Dijk..jpeg
NL-RtSA_4117_1976-4254.jpeg Cllectie F.H.van Dijk..jpeg (123.45 KiB) 2156 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie