Rotterdam toen
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Rotterdam toen
Klopt!
Maar de Spido voer in die tijd ook nooit op 'tijd', het jaartal is dus niet relevant.
Maar de Spido voer in die tijd ook nooit op 'tijd', het jaartal is dus niet relevant.
on a clear day, you can see forever . . . .
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Rotterdam toen
Als ik kijk naar de schoorsteen en de steng in de tweede mast, denk ik aan de Modjokerto.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Rotterdam toen
Is die Blitar niet ergens in de jaren 70 onder dezelfde naam onder Liberiaanse vlag gekomen? Waar ging ze toen voor varen? Het bleef wel een zg. RH-schip, dus mocht ze van de relay en andere faciliteiten van RH gebruikmaken, maar of er toen nog een NL sparks aan boord zat?
Louis
Re: Rotterdam toen
Welke haven in Rotterdam kan dit zijn
Mvg. Bertus.
Mvg. Bertus.
Re: Rotterdam toen
Je hebt helemaal gelijk Klaas !.
Het moet de "Modjokerto" zijn. Dat is ook wel aan de klapmuts op de bak te zien. Raar, maar ik had helemaal niet aan de "Modjokerto" gedacht.
De "Blitar" ging net als de "Langkoeas" over naar de Indonesische Trikora Lloyd maar bleef regelmatig op noordwest Europa varen. Het zou best kunnen dat ze een contract met R.H. hadden. Ze behielden overigens de namen die ze ook bij de Lloyd hadden.
Op de foto van het te bergen schip zien we op de voorgrond de "Hoek van Holland", ( 3), van Smit en Co. liggen. Ze is gebouwd in 1918 en verliet de vloot in 1948. Ze had een vermogen van 325 ipk. Helemaal zo gek nog niet voor haar werk in de Rijnmond. Waarschijnlijk ook wel voor korte sleepreizen gebruikt schat ik zo maar.
m.v.g., Roy
Het moet de "Modjokerto" zijn. Dat is ook wel aan de klapmuts op de bak te zien. Raar, maar ik had helemaal niet aan de "Modjokerto" gedacht.
De "Blitar" ging net als de "Langkoeas" over naar de Indonesische Trikora Lloyd maar bleef regelmatig op noordwest Europa varen. Het zou best kunnen dat ze een contract met R.H. hadden. Ze behielden overigens de namen die ze ook bij de Lloyd hadden.
Op de foto van het te bergen schip zien we op de voorgrond de "Hoek van Holland", ( 3), van Smit en Co. liggen. Ze is gebouwd in 1918 en verliet de vloot in 1948. Ze had een vermogen van 325 ipk. Helemaal zo gek nog niet voor haar werk in de Rijnmond. Waarschijnlijk ook wel voor korte sleepreizen gebruikt schat ik zo maar.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rotterdam toen
Bertus, ik denk dat het niet in een haven is, maar op de Nieuwe Waterweg. Je ziet de bergingsschepen langzij liggen om te pompen met twee zwarte cilinders in de mast.
Op 21-8-1937 kwam de POSSIDON uitvarend bij Hoek van Holland in aanvaring met de IJSSEL.
SCHEEPSBOTSING OP DEN NIEUWEN WATERWEG. Grieksch schip zwaar gehavend aan den grond gezet.
Gisteravond te ruim half zeven is het Nederlandsche motorschip „IJssel", dat met een lading hout uit Makslahti den Nieuwen Waterweg binnenvoer te Hoek van Holland in aanvaring gekomen met het naar Piraeus vertrekkende Grieksche stoomschip „Possidon", dat een lading kolen in had. De „IJssel", een nieuw 2600 ton groot schip van de N.V. Maatschappij Houtvaart (Vinke en Co.), dat zijn vierde reis achter den rug had, liep uit het roer en boorde zijn steven in de bakboordzijde van het 3895 ton groote Grieksche schip, dat toebehoort aan de reederij G. N. Pittas Bros en co. te Piraeus. Midscheeps werden de platen over een oppervlakte van vijftien meter ingedrukt. Aangezien het schip water maakte heeft men het, om zinken te voorkomen, dicht bij den Noorderdam bij de binnen-zwarte-ton 2 aan den grond gezet. Het water reikt tot aan het dek. De bodem van den Waterweg ligt hier op zeven meter diepte. Sleepbooten bevinden zich in de nabijheid, ofschoon er geen direct gevaar voor het schip bestaat. De bemanning staat echter, op alle eventualiteiten voorbereid, gepakt en gezakt klaar om het schip te verlaten. De „IJssel", waarvan de steven werd ingedeukt, heeft zijn reis naar Dordrecht kunnen voortzetten. (MAASBODE 22 aug 1937)
De berging van het naby Hoek van Holland na aanvaring gezonken Grieksche s.s. ,,Possidon" is opgedragen aan L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst, welke de werkzaamheden in samenwerking met de N.V. W. A. van den Tak's Bergingsbedrijf zal uitvoeren. Het schip heeft aan stuurboordzijde een gat van 13,5 M. lang en 2 M. breed. Men is onmiddellijk begonnen met het vervaardigen van een bekisting en hoopt deze morgen in den loop van den dag te kunnen plaatsen. De machinekamer, de stookplaats en alle ruimen staan onder water, terwijl alleen de voor- en achterpiek droog zijn. Het schip is in den nacht van Zaterdag en Zondag 2 voet gezakt, thans zakt het echter niet meer. Het heeft een slagzij van 7 graden naar stuurboord. Men heeft achter een anker uitgebracht, terwijl voorts met de lossing van lading door middel van twee kranen een aanvang is gemaakt. De anthraciet zal worden uitgepompt. Men berekent ongeveer 2000 ton te moeten lossen en zal daarna na het aanbrengen van de bekisting, trachten het schip leeg te pompen en dryvend te maken. (L. Smit's & Co's Internationale Sleepdienst). (MAASBODE 23-8-1937)
Op 21-8-1937 kwam de POSSIDON uitvarend bij Hoek van Holland in aanvaring met de IJSSEL.
SCHEEPSBOTSING OP DEN NIEUWEN WATERWEG. Grieksch schip zwaar gehavend aan den grond gezet.
Gisteravond te ruim half zeven is het Nederlandsche motorschip „IJssel", dat met een lading hout uit Makslahti den Nieuwen Waterweg binnenvoer te Hoek van Holland in aanvaring gekomen met het naar Piraeus vertrekkende Grieksche stoomschip „Possidon", dat een lading kolen in had. De „IJssel", een nieuw 2600 ton groot schip van de N.V. Maatschappij Houtvaart (Vinke en Co.), dat zijn vierde reis achter den rug had, liep uit het roer en boorde zijn steven in de bakboordzijde van het 3895 ton groote Grieksche schip, dat toebehoort aan de reederij G. N. Pittas Bros en co. te Piraeus. Midscheeps werden de platen over een oppervlakte van vijftien meter ingedrukt. Aangezien het schip water maakte heeft men het, om zinken te voorkomen, dicht bij den Noorderdam bij de binnen-zwarte-ton 2 aan den grond gezet. Het water reikt tot aan het dek. De bodem van den Waterweg ligt hier op zeven meter diepte. Sleepbooten bevinden zich in de nabijheid, ofschoon er geen direct gevaar voor het schip bestaat. De bemanning staat echter, op alle eventualiteiten voorbereid, gepakt en gezakt klaar om het schip te verlaten. De „IJssel", waarvan de steven werd ingedeukt, heeft zijn reis naar Dordrecht kunnen voortzetten. (MAASBODE 22 aug 1937)
De berging van het naby Hoek van Holland na aanvaring gezonken Grieksche s.s. ,,Possidon" is opgedragen aan L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst, welke de werkzaamheden in samenwerking met de N.V. W. A. van den Tak's Bergingsbedrijf zal uitvoeren. Het schip heeft aan stuurboordzijde een gat van 13,5 M. lang en 2 M. breed. Men is onmiddellijk begonnen met het vervaardigen van een bekisting en hoopt deze morgen in den loop van den dag te kunnen plaatsen. De machinekamer, de stookplaats en alle ruimen staan onder water, terwijl alleen de voor- en achterpiek droog zijn. Het schip is in den nacht van Zaterdag en Zondag 2 voet gezakt, thans zakt het echter niet meer. Het heeft een slagzij van 7 graden naar stuurboord. Men heeft achter een anker uitgebracht, terwijl voorts met de lossing van lading door middel van twee kranen een aanvang is gemaakt. De anthraciet zal worden uitgepompt. Men berekent ongeveer 2000 ton te moeten lossen en zal daarna na het aanbrengen van de bekisting, trachten het schip leeg te pompen en dryvend te maken. (L. Smit's & Co's Internationale Sleepdienst). (MAASBODE 23-8-1937)
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Rotterdam toen
Mooi stukkie Gert.
Of is het “stukje” ?
Gr. Koos
Of is het “stukje” ?
Gr. Koos
Re: Rotterdam toen
Hallo Gert,
Bedankt voor de mooie beschrijving.
Dat van die aanvaring had ik gelezen op
het "Nationaal Archief".
Mvg. Bertus
Bedankt voor de mooie beschrijving.
Dat van die aanvaring had ik gelezen op
het "Nationaal Archief".
Mvg. Bertus
Re: Rotterdam toen
Ook dit hoort toch wel een beetje bij Rotterdam. Overslag in Poortershaven. Weet enkel dat er munitie werd overgeslagen in de vijftiger en zestiger jaren.
Groet Arnold.Re: Rotterdam toen
poorteshaven had een houten steiger midden in de weilanden en akkerbouw heb daar landmijnen geladen voor nieuw guinea in 62 met de schie loyd