Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Als moordenaar was ie dan wel een buitenbeentje, ik meen me toch te herinneren dat het meeste RTM spul vogelnamen had.
Aan de andere kant was moordenaar een veel gebruikte term voor een tram. Hier in Oss hadden ze rond 1890 ook een tramlijn naar Veghel en die heette in de volksmond "de goede moordenaar", dit uiteraard naar aanleiding van de diverse ongelukken die er mee gebeurden, maar omdat die lijn natuurlijk ook een prima verbinding was en nog snel ook, was het dus een "goede moordenaar". Maar die is in de jaren 30 alweer opgedoekt.
Aan de andere kant was moordenaar een veel gebruikte term voor een tram. Hier in Oss hadden ze rond 1890 ook een tramlijn naar Veghel en die heette in de volksmond "de goede moordenaar", dit uiteraard naar aanleiding van de diverse ongelukken die er mee gebeurden, maar omdat die lijn natuurlijk ook een prima verbinding was en nog snel ook, was het dus een "goede moordenaar". Maar die is in de jaren 30 alweer opgedoekt.
Louis
Re: Rotterdam toen
Naast de trams hadden ook alle bussen vanaf begin jaren 50 namen, van de motorwagens op de foto zijn de namenSparks316 schreef: ↑21 apr 2019 09:52 Als moordenaar was ie dan wel een buitenbeentje, ik meen me toch te herinneren dat het meeste RTM spul vogelnamen had.
Aan de andere kant was moordenaar een veel gebruikte term voor een tram. Hier in Oss hadden ze rond 1890 ook een tramlijn naar Veghel en die heette in de volksmond "de goede moordenaar", dit uiteraard naar aanleiding van de diverse ongelukken die er mee gebeurden, maar omdat die lijn natuurlijk ook een prima verbinding was en nog snel ook, was het dus een "goede moordenaar". Maar die is in de jaren 30 alweer opgedoekt.
van de linker MABD 1602 Reiger en de andere MABD 1804 is de naam Kievit, ander nog bestaande trams heten MD 1805 Meeuw, rangeerlok 1651 is de Puttershoek en als laatste het tramstel 1701-1700-1702 is de Sperwer, de ook nog bestaande M 67 heeft nooit geen naam gehad maar werd onofficieel ook wel de Mus genoemd.
Het leven is geen facebook
Re: Rotterdam toen
Ja wat een mooie oude tijd.
Op de Boergoensevliet opstappen en naar eindpunt Oostvoorne om te zwemmen.
Als je verder wilde naar Rockanje moest je even wachten om door te gaan.
De naam was weer goed geraakt door de Rotterdammers want inderdaad zijn er heel wat ongelukken gebeurd, de meeste vermoedelijk tussen Stieltjesplein en eind Boergoensevliet.
Derk
Op de Boergoensevliet opstappen en naar eindpunt Oostvoorne om te zwemmen.
Als je verder wilde naar Rockanje moest je even wachten om door te gaan.
De naam was weer goed geraakt door de Rotterdammers want inderdaad zijn er heel wat ongelukken gebeurd, de meeste vermoedelijk tussen Stieltjesplein en eind Boergoensevliet.
Derk
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Rotterdam toen
Dat moordenaartje weet ik nog wel,in 1948 (6jaar) woonde ik met mijn
oudere zus (12jr) bij een gastgezin (familie) om lopend via de Rosenstraat naar school te gaan.
Wij woonden toen in de 2de Rosenstraat , schuin tegenover de treinremise.
Mijn zus , intussen 83 jr. weet nog veel uit die tijd.
Jacob
oudere zus (12jr) bij een gastgezin (familie) om lopend via de Rosenstraat naar school te gaan.
Wij woonden toen in de 2de Rosenstraat , schuin tegenover de treinremise.
Mijn zus , intussen 83 jr. weet nog veel uit die tijd.
Jacob
Re: Rotterdam toen
Er reed in de jaren 50/60 nog een soort moordenaar rond, de werktrein vanaf Pernis en Heijplaat over de Waalhaven,Doklaan en Brielselaan zo naar omgeving Beierlandselaan. Allemaal werkers vanaf het Shellterrein en de Scheepswerf naar huis en natuurlijk in de ochtend naar hun werk.
Op die trein op het grote spoor konden we makkelijk meerijden want die reed minder hard dan het mordenaartje. Ook hier zijn wel behoorlijk wat ongelukken mee voorgevallen.
Derk
Op die trein op het grote spoor konden we makkelijk meerijden want die reed minder hard dan het mordenaartje. Ook hier zijn wel behoorlijk wat ongelukken mee voorgevallen.
Derk
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Rotterdam toen
Johnny schreef:
De Casuaris staat er dan weer niet bij. Die herinner ik me nog vanwege die grappige naam als mijn winters vervoer van Rozenburg naar de RSG in Brielle en terug.
Namen van de RTM bussen. Zie: https://www.advweb.nl/files/RTM-Namen.pdfNaast de trams hadden ook alle bussen vanaf begin jaren 50 namen
De Casuaris staat er dan weer niet bij. Die herinner ik me nog vanwege die grappige naam als mijn winters vervoer van Rozenburg naar de RSG in Brielle en terug.
- Bijlagen
-
- RTM_Wasbeer_1.jpg (43.93 KiB) 2660 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Rotterdam toen
De RTM trams reden niet alleen naar Oostvoorne en Hellevoetsluis, maar ook in de Hoeksewaard (Strijen, Numansdorp-Haven en Goudswaard. Ook reden ze op Goeree-Overflakkee, Schouwen en Duiveland, St Philipsland. Een aantal tramlijnen zijn direct na de watersnood van 1953 vervangen door buslijnen. De lijnen naar de Hoeksewaard, zijn op last van de verkeersinspectie stopgezet, nadat een tram op IJselmonde was ontspoord. De oorzaak was een omgeklapt stukrails (rotte bielzen). Naast de tram- en busdiensten onderhielden ze ook verschillende veerdiensten tussen de eilanden. Na de komst van de bruggen en dammen, werden deze overbodig. Ik ken de betreffende regio nauwelijks, maar ervis veel over geplubiceerd, vandaar mijn interesse.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Rotterdam toen
Hallo Heren.
Hier een aantal op rij foto stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.
Groet Bob.V.
Hier een aantal op rij foto stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- NL-RtSA_4121_12809-1.jpeg Historische Trams,.jpeg (225.61 KiB) 2269 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Rotterdam toen
Mooie line up van het oude R.E.T. materieel !.
Dat dreigt in Amsterdam met het oude G.V.B. materieel even anders te lopen...………...
m.v.g., Roy
Dat dreigt in Amsterdam met het oude G.V.B. materieel even anders te lopen...………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Rotterdam toen
Hallo Heren.
Hier nog een paar mooie plaatjes.
Foto's komen van stadsarchief Rotterdam collectie F.H.van Dijk.
Auto's lossen in 1930.
Groet Bob.V.
Hier nog een paar mooie plaatjes.
Foto's komen van stadsarchief Rotterdam collectie F.H.van Dijk.
Auto's lossen in 1930.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- NL-RtSA_4117_1976-4250.jpeg Auto's lossen.jpeg (115.48 KiB) 2161 keer bekeken
-
- NL-RtSA_4117_1976-4251.jpeg collectie FH van Dijk.jpeg (103.18 KiB) 2161 keer bekeken
-
- NL-RtSA_4117_1976-4253.jpeg Collectie FH van Dijk..jpeg (122.47 KiB) 2161 keer bekeken
-
- NL-RtSA_4117_1976-4254.jpeg Cllectie F.H.van Dijk..jpeg (123.45 KiB) 2161 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.